Uutiset

Ohikulkijoita tervehtii Matinkylässä suuri lokki – kesäkuussa valmistuu graffititeos työtunnelin rakennukseen

Kulkiessaan Suomenlahdentietä Matinkylässä ohikulkija törmää Ison Omenan takana suureen lokkiin. Koko seinän peittävä lintu erottuu selvästi maisemasta; se on maalattu länsimetron työtunnelin rakennukseen.

Lokkia viimeistelee spray-pullo kädessään taiteilija Emilio Mäkipää. Hän toteuttaa kesäkuussa länsimetron tilauksesta mittavan graffitiprojektin; lokin lisäksi toisella seinustalla nähdään merenalaista maailmaa ja kolmannella metsän asukkeja. Varsinainen sisäänkäynti maalataan neutraalimmin beigen, oranssin ja punaisen sävyin.

”Kyselin etukäteen Facebookin Puskaradio Espoo – ryhmässä ja Ison Omenan lähistöllä liikkuvilta, millaisia eläimiä he haluaisivat katsella. Samoja toiveita tuli netissä ja kasvokkain; asukkaat toivoivat etenkin rantanäkymää, joutsenia ja lokkeja”, Mäkipää kertoo.

Merenrannan lisäksi rakennuksen toisella puolella, kävelytien vierellä, ohikulkijoita katselevat ketut ja punarinta. Punarinta oli sekin asukkaiden nimenomainen toive.

Maalausprojekti on jo pitkällä – takana on viisi maalauspäivää, ja valmiiseen lopputulokseen tarvitaan vielä pari lisää. Jäljellä on taustamaalauksen viimeistelyä ja yksityiskohtien lisäämistä joukkoon.

”Lisään vielä vähän graafista tyyliä reunoille, se sulautuu sitten pikkuhiljaa utuisempiin kuviin”, Mäkipää sanoo.

Maalaukset on tehty kestämään aikaa, graffiti kestää tarvittaessa paikoillaan viisikin vuotta. Kestävyys tulee tarpeeseen, koska koko työtunnelin sisäänkäynti tulee jäämään myöhemmin alueelle rakennettavan rakentamisen alle ja keskelle – alueelle rakennetaan jatkossa mm. koulu ja uimahalli.

Lisätietoja: Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Kuvassa taiteilija Emilio Mäkipää Suomenlahdentielle näkyvän lokki-maalauksen äärellä.

Lisää kuvia Länsimetron Flickr-tilillä.

Savunpoistopuhaltimia huolletaan länsimetron asemien läheisyydessä kesän aikana

Länsimetron ratalinjan savunpoistopuhaltimille tehdään vuosihuoltoa vastaavat toimenpiteet ennen asemien ja radan luovutusta HKL:lle.

Huollot alkavat 16.6. Ruoholahdesta, ja ne tehdään kaikkien asemien (Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu, Matinkylä) läheisyydessä.

Huollon yhteydessä puhaltimet käynnistetään täydelle teholle muutaman minuutin ajaksi, ja huoltokäyttö aiheuttaa melua ympäristöön. Huollot tehdään arkisin työaikaan klo 7:00 – 16:00. Ne valmistuvat heinäkuun loppuun mennessä.

Savunpoistopuhaltimia käytetään puhaltamaan hätätilanteessa savu pois maanalaisista tiloista kuilua pitkin ulkoilmaan. Yhteensä savunpoistopuhaltimia on Ruoholahti – Matinkylä -osuudella 32 kappaletta.

Lisätietoja: Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9:00-15:00): 050 377 3700

Kuvassa savunpoistopuhallin Tapiolan asemalla.

Länsimetro Oy hallitus, päätöskooste 12.6.2017

Länsimetron hallituksen kokouksessa 12.6.2017 käsiteltiin länsimetron ykkösvaiheen Ruoholahti-Matinkylä käyttöönoton aikataulua. Hankkeessa on siirrytty testauksesta viranomaishyväksyntävaiheeseen. Liikenteen arvioidaan alkavan aiemman arvion mukaisesti syyskuussa 2017.  Tiedote aiheesta.
Hallitus käsitteli Länsimetrossa tehtyjä toimenpiteitä organisaation vahvistamiseksi sekä projektin hallinnan kehittämiseksi.
Toimitusjohtaja esitteli hallitukselle hankkeen kakkosvaiheen Matinkylä-Kivenlahti hankintastrategiaa sekä päivitetyn riskienhallintaprosessin hankkeen koko elinkaarelle.
Länsimetro Oy:n talousjohtaja esitteli yhtiön taloustilanteen hallitukselle.
Seuraava kokous on 3.8.
Lisätietoja:
Länsimetro Oy toimitusjohtaja Ville Saksi, puh. 040 823 2086
Länsimetron hallituksen puheenjohtaja, Olli Isotalo, puh. 050 593 3359
Median yhteydenotot: Viestintäjohtaja Satu Linkola, puh. 046 877 3392

 

Länsimetron testausvaihe on päättynyt ja viranomaistarkastukset alkaneet – arvion mukaan metro liikenteelle syyskuussa

Länsimetron testausvaihe on päättynyt. Viimeinen järjestelmien yhteiskoekäyttö, jossa testattiin kaikkien aseman järjestelmien toimintaa poikkeustilanteessa, tehtiin Matinkylän asemalla kesäkuun ensimmäisellä viikolla.  HKL:n koeajot saatiin päätökseen toukokuussa ja nyt länsimetrossa on käynnistynyt viranomaistarkastusvaihe, joka jatkuu elokuun alkupäiviin asti. Kesän aikana metroasemat ja ratalinja luovutetaan HKL:n ylläpidettäväksi.

– Aiemman arvion mukaisesti metroliikenne voisi käynnistyä syyskuussa 2017. Viranomaistarkastusvaiheelle ja mahdollisille korjauksille on varattava aikaa. Käynnissä on suurin Suomessa toteutettu rakennushankkeen luovutusprosessi, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.

Metroliikenteen avaamisen ajankohta varmistuu elokuun alussa, kun viimeinenkin viranomaistarkastus on tehty. Bussiliikenteessä siirryttäisiin metron liityntälinjastoon aikaisintaan lokakuun puolivälissä, ja siihen asti Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussit kulkisivat nykyisen linjaston mukaan. HSL päättää metroliikenteen alkamisen ajankohdan ja milloin siirrytään liityntäliikenteeseen.

Rakentaminen metron läheisyydessä jatkuu pitkälle tulevaisuuteen.

– Länsimetron tehtävänä on rakentaa turvallinen ja käyttövarma metro. Metro on investointi, joka tuo uutta elinvoimaa koko pääkaupunkiseudulle. Yksin Tapiolan alueelle on tullut ja on tulossa uudisrakentamista noin miljardilla eurolla, tiivistää Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.

Lisätietoja:
Ville Saksi, toimitusjohtaja, Länsimetro, puh. 040 823 2086
Olli Isotalo, Länsimetron hallituksen puheenjohtaja, puh. 050 593 3359

Turvallisimman työmaan kullattu ratakisko tällä kertaa Soukan työmaalle

Länsimetron Turvallisin työmaa -kilpailun on voittanut Skanska Infra Oy.

Skanska urakoi länsimetrolle Soukan asemaa ja tunneleita. Kiertopalkinnon eli ”kullatun” ratakiskon, ottivat vastaan Skanska Infra Oy:n maanalaisen rakentamisen yksikönjohtaja Teuvo Suominen sekä Soukan louhintaurakan vastaava työnjohtaja Lauri Harri tiistaina 6.6.2017.

Tarkasteluajanjakso kesti heinäkuun 2016 alustasta joulukuun 2016 loppuun. Kilpailu järjestetään puolivuosittain, ja siihen osallistuvat Länsimetron kaikki käynnissä olevat louhintaurakat.

Länsimetro-hankkeen työmaaturvallisuuskilpailussa kilpailukaudella käynnissä olleita louhintaurakoita arvioitiin onnettomuustaajuuden ja MVR-mittauksen perusteella (MVR, maa- ja vesirakennustyömaiden turvallisuustason arviointi ja kehittäminen). Urakkakohtaiset MVR-mittaustulokset painoivat kilpailukauden arvostelussa 80 prosenttia ja tapaturmataajuus 20 prosenttia.

Kilpailukauden painotus oli MVR-mittauksissa. Urakoitsija tekee viikoittain MVR-mittauskierroksen, jossa havainnoidaan työmaan sen hetkinen tilanne ja turvallisuustaso. Viikkotarkastukset tuovat esille työmaan mahdolliset turvallisuuspuutteet, mutta samalla annetaan tunnustusta kunnossa olevista asioista.

Kuvassa vasemmalta oikealle Soukan kohdepäällikkö Saku Kontinen, Soukan rakennuttajapäällikkö Jussi Kivikoura, Soukan louhintaurakan vastaava työnjohtaja Lauri Harri (Skanska Infra Oy) sekä Skanska Infra Oy:n maanalaisen rakentamisen yksikönjohtaja Teuvo Suominen.

Tule tutustumaan länsimetroon Ison Omenan palvelutorille

Länsimetroon voi jatkossa tutustua Ison Omenan palvelutorilla. Länsimetron henkilökunta esittelee palvelutorin pop up – tilassa hankkeen etenemistä ja vastaa asukkaiden kysymyksiin.

Seuraavat tapaamis- ja keskustelutilaisuudet järjestetään 1.8. klo 13-16 ja 16.8. klo 9-12. Keskiviikkona 16.8. paikalla on myös HSL:n edustaja vastaamassa muun muassa metron liityntäliikenteeseen liittyviin kysymyksiin.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja: Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Länsimetron riveihin vahvistuksia – Raimo Kaunismäki tekniseksi johtajaksi ja Markku Ojansuu Finnoon rakennuttajapäälliköksi

Länsimetro saa kesän kynnyksellä uusia vahvistuksia riveihinsä: Raimo Kaunismäki (DI) on aloittanut Länsimetron teknisenä johtajana 5.6. ja insinööri Markku Ojansuu Finnoon aseman rakennuttajapäällikkönä 1.6.

Kaunismäki siirtyy Länsimetroon Enpower Oy:ltä, jossa hän vastasi Suomen ja Ruotsin tietoliikenneprojekteista. Kaunismäellä on myös jo ennestään metroon liittyvää kokemusta: työskennellessään Rejlers Oy:llä hän pääsi mukaan Helsingin metron automaatiohankkeeseen ja toimi automaation projektijohtajana.

Länsimetrolla Kaunismäki jatkaa samojen teemojen parissa: hän vastaa mm. metron sähköistyksestä ja automaatiosta.

”Odotan mielenkiintoisia ja vaativia tehtäviä”, Kaunismäki sanoo.

Finnoon rakennuttajapäällikkönä aloittava Markku Ojansuu tulee energia- ja ympäristöteknologiaan erikoistuneesta Oilon Oy:stä, jossa hän työskenteli kylmälaitosten ja lämmön talteenoton hankkeissa projektipäällikkönä. Metrossa houkutteli muun muassa projektin laajuus.

”Tykkään pitkän elinkaaren hankkeista, ja odotan kiinnostavia uusia tehtäviä”, sanoo Ojansuu.

Ojansuu ja Kaunismäki pääsivät molemmat aloittamaan työnsä suoraan Länsimetron uudessa projektitoimistossa Olarissa, joka sijaitsee entistä lähempänä länsimetron kakkosvaiheen työmaita.

”Tosi hyvä fiilis on vajaan viikon perusteella. Meillä on toimivat tilat – samaa laatua, mitä metrokin tulee olemaan”, Ojansuu kehuu.

Lisätietoja:

Ville Saksi, toimitusjohtaja, Länsimetro Oy, puh. 040 823 2086, ville.saksi(at)lansimetro.fi

Kuvassa vasemmalla Markku Ojansuu ja oikealla Raimo Kaunismäki käsissään länsimetron ykkösvaiheelta louhittuja kiviä.

Länsimetron louhinnat jatkuvat Maakravunkujan läheisyydessä elokuuhun

Länsimetron kakkosvaiheen työt ovat käynnissä Maakravunkuja 1:n läheisyydessä. Tähän saakka Maakravunkuja 1:n alla on louhittu liityntäraidetta, joka yhdistää Sammalvuoren varikon Espoonlahden tunneliosuuteen.

Viikolla 23 Sammalvuoren työmaan suurimmat louhinnat saadaan päätökseen Maakravunkujan läheisyydessä. Varikon louhintoja tehdään tämän jälkeen Länsiväylän pohjoispuolella, ja kokonaisuudessaan ne valmistuvat lokakuussa 2017.

Sammalvuoren louhintojen jälkeen louhintatöihin on luvassa pieni tauko, kunnes Espoonlahden työmaa aloittaa omat louhintansa puhkaistakseen yhteyden varikon tunneleihin. Nämä työt jatkuvat arviolta juhannukselta elokuuhun loppuun.

Työmailla tehdään louhintojen lisäksi tunnelien lujitustoimenpiteinä pultitusta ja ruiskubetonointia. Näistä työvaiheista ei aiheudu asukkailla merkittävää haittaa. Lisäksi päiväsaikaan tehdään porauksia. Louheen lastaus ja kuljetus Sammalvuoren työmaalta Nöykkiönkatua pitkin ovat mahdollisia myös yöaikaan ympäristökeskuksen myöntämän meluluvan mukaisesti.

Länsimetron seurantapalvelusta voi tarkastaa louhintojen etenemisen.  Jo louhitut tunnelit on kuvattu vihreällä värillä.

Lisätietoja

Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Sammalvuoren varikon työmaan päivystävä puhelin: 050 343 7233

Espoonlahden työmaan päivystävä puhelin: 040 637 5377

Kivenlahteen laillinen graffitiaita

Länsimetron Kivenlahden työmaalle on perustettu laillinen graffitiaita, jonne kuka tahansa saa maalata. Graffitiaita käsittää työmaan Länsiväylän suuntaisen seinustan, ja graffititeoksia pääsee ihailemaan Länsiväylän ja aidan välissä kulkevalla kevyen liikenteen väylällä.

Seinää ovat jo aiemmin koristaneet taiteilija Emilio Mäkipään omat lintu-aiheiset teokset, ja toukokuussa paikan päällä järjestettiin yhteistyössä Soukan nuorisotilan kanssa kaksi graffitityöpajaa, joissa nuoret pääsivät kokeilemaan maalarinkykyjään. Moni maalasi spray-väreillä ensimmäistä kertaa Mäkipään ohjauksessa.

”Olemme havainneet, että graffitit piristävät asuinympäristöä ja myös ehkäisevät mahdollista ilkivaltaa”, sanoo Länsimetron viestintäjohtaja Satu Linkola.

Länsimetron graffitiprojektit jatkuvat myös kesäkuussa, kun Mäkipää toteuttaa oman uuden lintu-teoksensa Matinkylään länsimetron työtunnelin rakennukseen.

Lisätietoja: Länsimetron palautepuhelin, 050 377 3700

 

 

Finnoon työmaalla alkaa avolouhinta

Länsimetron Finnoon työmaalla ovat alkamassa avolouhintatyöt Finnoon työmaan länsipään tekniikkakuilulla sekä Meritien sisäänkäyntikuilulla ja itäisellä tekniikkakuilulla. Avolouhinta pitää sisällään räjäytyksiä, porausta, louheen lastausta sekä louheen ajoa. Avolouhintaa tehdään arkisin klo 7-18.

Läntisellä tekniikkakuilulla töitä tehdään viikoilla 21–25, ja tämän jälkeen työt jatkuvat noin kuuden viikon tauon jälkeen. Ympäristökeskuksen kanssa tehdyllä katselmuksella 24.5. seurattiin läntisen tekniikkakuilun räjäytyksen vaikutusta kosteikon linnustoon. Linnut eivät reagoineet havaittavasti räjähdyksen ääneen tai tärähdykseen, eivätkä hautoneet linnut poistuneet pesiltä.

Itäisellä tekniikkakuilulla poraustöitä tehdään viikoilla 20-27.  Lintujen reagointia räjäytystöihin seurattiin yhteistyössä ympäristökeskuksen kanssa itäisellä kuilulla 7.6. , eivätkä avolouhintatyöt aiheuttaneet havaittavaa haittaa linnuille. Itäpään kuilulla voidaan näin tehdä avolouhintatöitä pesimärauhan aikana. Meluntorjuntatoimenpiteenä ympäristökeskus esitti, että räjäytyksistä varoittava sireeni suunnattaisiin pois päin linnuista. Työmaa pyrkiikin jatkossa minimoimaan sireenin äänitason.

Itäisen kuilun vieressä olevalla pelastuslaitoksen käyttöön tarkoitetulla kuilulla louhintoja tehdään elokuun ja marraskuun 2017 välillä.

Meritien sisäänkäynnillä avolouhinta on käynnissä viikosta 21 lokakuulle saakka, ja tämän jälkeen sisäänkäynnillä jatkuu vinokuilun louhinta.

Finnoonsillan sisäänkäynnillä avo- ja kuilulouhinta alkaa marras- ja joulukuun vaihteessa, ja se valmistuu vuoden 2018 alkupuolella.

Lisätietoja:  Länsimetron palautepuhelin (ma–pe klo 9-15): 050 377 3700