Uutiset

Matinkylän metroasemalla pintarakenteiden tarkastus- ja korjaustöitä

Matinkylän metroaseman liukuporrasalueella tullaan tarkastamaan seinäpinnat ja varmistamaan seinälaattojen kiinnitysten pitävyys. Tarkastustyöhön ryhdytään, sillä liukuportaan viereiseltä seinältä havaittiin seinärakenteesta irronnut laatta.

Töiden vuoksi yksi liukuporras on suljettu. Liukuporras sijaitsee metroaseman Iso Omena -kauppakeskuksen ja bussiterminaalin puoleisella sisäänkäynnillä, välitason ja bussiterminaalitason välillä.

Yhden laatan irtoamisen vuoksi laattojen kiinnitys varmennetaan ja tarvittaessa laattojen kiinnitystä parannetaan. Viikon 7 alussa liukuporraskuiluun asennetaan rakennustelineet jatkoselvitysten tekemiseksi.

Töiden aikana sisäänkäynti on matkustajien käytössä yhtä liukuporrasta lukuun ottamatta.

Koosteet hallituksen kokouksista 30.10., 28.11. ja 19.12.2024

Hallituksen kokous 30.10.2024

Hallitukselle raportoitiin kokouksen alussa ajankohtaisia asioita. Metkan junakulunvalvonnan ja radioverkkohankinnan seuraavan alustavan tarjouspyyntövaiheen aineistot oli julkaistu. Länsimetro valmistelee vakuutusten kilpailutusta. Länsimetron sisäisten tavoitteiden valmistelu vuotta 2025 varten oli aloitettu.

Hallitukselle esiteltiin paloilmoittimien näytteenottoilmaisin projektin tilannetta. Rakennustöiden edetessä oli ilmennyt muutamia lisätyötarpeita, joiden vuoksi aiemmin päätettyä hankintavaltuutta oli korotettava. Hallitus päätti korottaa hankintavaltuuden esitetyn mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin sähkö- ja teletöiden puitesopimushankinnan tilannetta. Hankinta on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n, HKL:n, Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n ja Länsimetro Oy:n yhteinen hankinta. Tarjousten vertailuvaiheessa oli havaittu tarjouspyynnössä olleita virheitä ja epäselvyyksiä, joita ei voitu korjata. Hankinta tuli tämän vuoksi keskeyttää ja julkaista uusi tarjouspyyntö korjattuna. Hallitus päätti keskeyttää hankinnan esityksen mukaisesti.

Hallituksen kokous 28.11.2024

Kokouksen alussa käsiteltiin lyhyesti ajankohtaisia asioita. Vakuutushankinnan hankintailmoitus oli julkaistu ja tarjoajien lisäkysymykset saatu.

Hallitukselle esiteltiin Virve-radioverkon ylläpitopalveluhankintaa. Virve-verkko on käytössä koko metrolinjalla. Se toimii liikenteenohjauksen ja metrokuljettajien sekä valvomopalveluiden ja kenttähenkilöstön ensisijaisena kommunikointikanavana. Suomen Erillisverkot Oy on Suomen valtion kokonaan omistama voittoa tavoittelematon yhtiö, joka toimittaa Virve-radioverkkopalvelua yksinoikeudella. Hankinta tulee tehdä Erillisverkoilta erityisalojen hankintalain suorahankintaperusteella. Hallitus päätti hyväksyä Virve-radioverkon ja antennipiirien ylläpitopalveluiden suorahankinnan esitetyillä perusteilla.  Hallitus valtuutti (vt.) toimitusjohtajan allekirjoittamaan palvelusopimuksen esitetyillä pääehdoilla.

Hallitukselle esiteltiin metroradan huoltopalveluiden hankintaa. Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen: Osa-alue 1: Kallio- ja tunnelirakenteen kunnossapito sekä muut radan avustavat työt ja osa-alue 2: Metroradan kiskopyöräkurottajapalvelut. Hankinta on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n, HKL:n, Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n ja Länsimetro Oy:n yhteinen. Hallitus päätti valita kilpailutuksen osa-alueeseen 1 Kallio- ja tunnelirakenteen kunnossapito sekä muut radan avustavat työt: Elimäen Huoltopalvelu Ky. Hallitus päätti sulkea Lauttasaaren Huolto Oy:n ja Rakennusliike Kasopa Oy:n tarjouskilpailusta, koska tarjoajat eivät täyttäneet soveltuvuusvaatimuksia. Hallitus päätti sulkea GRK Suomi Oy:n ja Konepalvelu Ercko Oy:n tarjoukset tarjousvertailusta, koska tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia.  Hallitus päätti valita kilpailutuksen osa-alueeseen 2 Metroradan kiskopyöräkurottaja palvelut: Elimäen Huoltopalvelu Ky ja Konepalvelu Erkco Oy. Hallitus valtuutti (vt.) toimitusjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset kilpailutuksen voittaneiden tarjoajien kanssa.

Hallitukselle esiteltiin hankintojen keskeyttämiseen liittyvää päätösvaltuusasiaa. Hallitus valtuutti (vt.) toimitusjohtajan päättämään hankintojen keskeyttämisestä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 116 § mukaisesti hankinnan arvosta riippumatta ehdolla, että hallitus ei ole vielä tehnyt kyseiseen hankintamenettelyyn liittyen päätöksiä.

Hallitukselle esiteltiin paloilmoitinjärjestelmän huoltosopimushankintaa. Markkinakartoituksesta saadun palautteen perusteella palvelun voi toimittaa vain yksi toimija. Hankinnalle on erityisalojen hankintalain mukainen suorahankintaperuste. Hallitus päätti hyväksyä paloilmoitinjärjestelmien huollon ja ylläpidon sekä linjalämpöilmaisinjärjestelmien päivityksen suorahankinnan esitetyillä perusteilla. Hallitus valtuutti (vt.) toimitusjohtajan allekirjoittamaan palvelusopimuksen esitetyillä pääehdoilla valitun toimittajan kanssa.

Hallitukselle esiteltiin sähkö- ja teletöiden puitesopimushankinnan tilannetta, josta hallitus oli tehnyt keskeytyspäätöksen edellisessä kokouksessa. Varsinaisen kilpailutuksen asiakirjojen viimeistely oli vielä kesken, minkä vuoksi hallitus päätti jatkaa väliaikaista sopimusta valittujen toimittajien kanssa,  kunnes varsinainen kilpailutus on valmis.

Talousasioista hallitukselle esiteltiin Kaupunkiliikenteen ylläpidon seurantaa ja Länsimetron budjetin 2025 valmistelun tilannetta.

Kokouksen lopuksi hallitukselle esiteltiin tiedoksi muutamia henkilöstöasioita.

Hallituksen kokous 19.12.2024

Kokouksen alussa esiteltiin ajankohtaisia asioita. Vakuutuskilpailutukseen on saatu tarjoukset.

Hallitukselle esiteltiin Länsimetro-konsernin budjettia 2025. Hallitus hyväksyi budjetin esityksen mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin vakuutuskilpailutuksen tarjoukset. Hallitus päätti valita seuraavat hinnaltaan halvimman tarjouksen jättäneet vakuuttajat vakuutuslajikohtaisesti vakuutuskaudelle 3.2.2025-2.2.2026:

  • Omaisuus- ja keskeytysvakuutus: LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö
  • Toiminnan- ja tuotevastuuvakuutus sisältäen oikeusturvavakuutuksen: If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike
  • Ympäristövahinkovakuutus: AIG Europe S.A. Sivuliike Suomessa
  • Hallitus valtuutti vt. toimitusjohtajan allekirjoittamaan vakuutussopimukset valituksi tulleiden vakuuttajien kanssa.

Lisätietoja:
Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo, puh. 050 593 3359
Länsimetro Oy vt. toimitusjohtaja Matias Johansson, puh. 040 590 0313

Länsimetro Oy omistaa 21 km rataosuuden, 13 asemaa ja 1 varikon

Länsimetro Oy on modernin ja aikaa kestävän metroinfran omistaja. Artikkeli esittelee, mitä metroinfra on, mitä kaikkea metroinfraa Länsimetro Oy omistaa ja missä se sijaitsee.

Metro on keskeinen osa pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä. Espoossa ja Helsingissä kulkeva metrolinjasto on joukkoliikenteen selkäranka itä-länsisuunnassa. Tästä metrolinjasta Länsimetro Oy omistaa merkittävän osan, länsimetro-osuuden.

21 km rataosuus, 13 asemaa, 1 maanlainen varikko

Maan alla kulkeva metrolinjan osuus Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen saakka on länsimetro. Länsimetro-osuudella on matkustajaliikenteen käytössä 21 km rataosuus, 13 metroasemaa ja 1 maanalainen metrovarikko. Metroympäristössä on myös eri tyyppisiä metron toimintaan liittyviä teknisiä järjestelmiä. Lisäksi Länsimetro Oy omistaa metron liityntäliikennettä palvelevaa infraa, kuten liityntäpysäköintilaitoksia ja bussiterminaaleja. Länsimetro Oy vastaa noin 2,4 miljardin euron kiinteistö- ja infraomaisuudesta.

Metroliikenteen käytössä olevaa ympäristöä kaikkine rakenteineen ja järjestelmineen kutsutaan metroinfraksi. Metroinfra mahdollistaa turvallisen ja sujuvan metroliikenteen ja matkustamisen.

Länsimetro omistaa matkustajaliikenteen käytössä olevan 21 km rata-osuuden, 13 metroasemaa ja 1 maanalaisen metrovarikon.

2 asemaa Helsingissä, 11 Espoossa

Länsimetron 13 metroasemaa ovat Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu, Matinkylä, Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Asemista Lauttasaari ja Koivusaari rataosuuksineen sijaitsevat Helsingissä. Muut asemat rataosuuksineen sijaitsevat Espoossa. Lisäksi Espoossa on Sammalvuoressa sijaitseva metrovarikko. Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteisesti omistama osakeyhtiö: Espoon osuus on 83,5 % ja Helsingin 16,5 %.

Länsimetro Oy varmistaa, että metroinfra pysyy kunnossa koko elinkaarensa ajan

Jotta metrolla on turvallista ja sujuvaa matkustaa nyt ja vuosikymmenten päästä, vaatii metroinfra jatkuvaa ylläpitämistä ja kehittämistä. Infran ylläpitäminen ja kehittäminen vaatii huolellista suunnittelua ja investointeja. Tämä on metroinfran omistajana toimivan Länsimetro Oy:n tekemisen ydin. Länsimetro Oy suunnittelee, ohjaa ja seuraa länsimetro-osuuden kehittämis-, ylläpito- ja huoltopalvelujen toteutumista ja laatua. Länsimetro Oy varmistaa, että metroinfra pysyy hyvässä kunnossa koko elinkaarensa ajan.

Metron osuus Ruoholahdesta itään ml. Ruoholahden asema on nimeltään kantametro. Kantametron omistaa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos. Koko pääkaupunkiseudun metrolinjan huolto- ja kunnossapitotehtävistä huolehtii Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy. Hallinnoinnista ja ylläpidosta on sovittu Länsimetro Oy:n, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja HKL:n yhteistyösopimuksessa.

Mitä sitä haluaisit tietää metroinfran omistamisesta, ylläpitämisestä ja kehittämisestä? Kommentoi esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa, niin avaamme Länsimetro Oy:n toimintaa vastaamalla kysymyksiin esimerkiksi tulevissa artikkeleissa.

Monipuoliset hallintotehtävät tarjoavat mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen ja uuden oppimiseen

Länsimetrossa on ainutlaatuista asiantuntemusta ja osaamista modernin ja aikaa kestävän metroinfran omistamisesta, kehittämisestä ja rakentamisesta. Asiantuntijoita esittelevässä juttusarjassa ääneen pääsee hallintojohtaja Mari Mannila.

Kuka olet ja mitä teet Länsimetro Oy:ssä?

Olen Mari Mannila, ja työskentelen hallintojohtajana Länsimetrossa.

Matkasi Länsimetroon

Aloitin Länsimetron hallintojohtajana toukokuussa vuonna 2019, jolloin länsimetron toisen vaiheen eli Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentaminen oli kiivaimmillaan. Taustani on asianajomaailmassa, jossa työskentelin yli 10 vuotta. Aiemmissa töissäni olen perehtynyt mm. riidanratkaisuun, sopimus- ja yhtiöoikeuteen, yritys- ja kiinteistökauppoihin sekä rakennuslupa- ja kaavoitusasioihin. Minulla on myös varatuomarin pätevyys.

Halusin vaihtelua asianajomaailman tehtäviin. Oikeustieteen opinnot ja aiempi työkokemukseni antoivat hyvän pohjan hallintojohtajan tehtäviin. Tehtävä oli Länsimetrossa uusi, ja pääsinkin itse rakentamaan hallintojohtajan toimenkuvaa ja tehtävien sisältöä. Alussa työni painopiste oli hankinta- ja sopimusasioissa, sopimushallinnan kehittämisessä sekä hallituksen toimintaan liittyvissä tehtävissä. Pääsin kehittämään näihin liittyviä toimintatapoja ja käytäntöjä. Vuosien aikana tehtäväkenttäni on laajentunut, ja olen saanut oppia paljon uutta. Hallintojohtajan vastuut ovat laajentuneet muun muassa vielä enemmän julkisten hankintojen, henkilöstöhallinnon ja viestinnän pariin.

Mitä työnkuvaasi kuuluu? Mistä työpäiväsi koostuu?

Työtehtäviini kuuluu monipuolisesti yhtiön hallintoon liittyvät tehtävät, sopimushallinta ja hankinta-asiat sekä hallitustoiminnan tukeminen, hallituksen kokousten valmistelu ja asioiden esittely hallitukselle. Hallintojohtajalla on myös kokonaisvastuu juridisista asioista. Osallistun myös Länsimetron tytäryhtiöiden hallinnollisiin asioihin.

Hallintojohtajan työt ovat pitkälti asioiden johtamista. Yksinkertaistaen voisi sanoa, että katson sen perään, että erilaiset asiat etenevät Länsimetron vaatimusten ja tavoitteiden mukaisesti, ja ne valmistuvat oikeaan aikaan. Länsimetro on pieni asiantuntijaorganisaatio. Työskentelen länsimetrolaisten lisäksi monien ulkopuolisten tahojen kanssa. Työssäni tärkeimpiä sidosryhmiä ovat Länsimetron omistajakaupungit eli Espoo ja Helsinki, Kaupunkiliikenne, Metka-projekti ja erilaiset palveluntuottajat, kuten asianajotoimistot.

Vuonna 2024 työni painopiste oli vahvasti hankinta- ja sopimusasioissa. Tiivis yhteistyö ja toimintatapojen kehittäminen hankinnoissa ja sopimusasioissa Kaupunkiliikenteen kanssa ovat kiinteistöomaisuuden hallinnan ytimessä. Kaupunkiliikenne tuottaa pääosan Länsimetron asemien ja radan huolto- ja ylläpitopalveluista. Hallinnoinnista ja ylläpidosta on sovittu Länsimetro Oy:n, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja HKL:n yhteistyösopimuksessa.

Viime vuonna yhteisten hankintojen prosessia kehitettiin, minkä seurauksena Länsimetro on entistä vahvemmin mukana jo hankintojen valmistelussa. Minä esimerkiksi osallistun hankintojen valmisteluun etenkin sopimusvalmistelun osalta, valmistelen Länsimetron ja tytäryhtiöiden hankintapäätökset ja esittelen ne hallitukselle.

Länsimetro on myös mukana metron kapasiteettia ja luotettavuuden parantamista toteuttavassa hankkeessa, johon liittyy muun muassa uuden radioverkon ja uuden junakulunvalvontajärjestelmän hankinnat. Näiden hankintojen neuvottelut ovat käynnissä. Nekin tehdään Kaupunkiliikenteen kanssa.

Metka-hanke toteutetaan Kaupunkiliikenne Oy:n, Länsimetro Oy:n, HSL:n, Espoon kaupungin ja Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen yhteistyönä. Lue lisää hankkeesta Kaupunkiliikenteen sivuilta.

Missä työskentelet?

Pääsääntöisesti työskentelen Länsimetron toimistolla Keilaniemessä, mutta yhden päivän viikossa teen töitä etänä. Arvostan sitä, että Länsimetrossa on joustavat työajat – tämä helpottaa esimerkiksi työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista. Itse aloitankin työpäivät varhain aamulla, jotta illat jää harrastusrumban pyörittämiseen.

Mikä tekee työstäsi mielenkiintoista? Mikä työssäsi motivoi?

Minulla on ollut mahdollisuus vaikuttaa hallintojohtajan tehtävänkuvaan alusta asti ja muokata sitä vastaamaan yhtiön muuttuvia tarpeita sekä omia kiinnostuksen kohteita. Mahdollisuus kehittää itseään ja oppia uutta on ollut hallintojohtajan työssä palkitsevaa. Reilun viiden vuoden aikana hallintojohtajan tehtäväkenttä on laajentunut ja vastuut kasvaneet, kuten edellä olen kuvannut. Kehitysmahdollisuuksien vuoksi olen viihtynyt tässä tehtävässä erittäin hyvin.

Työssäni ei ole liikaa rutiineja, vaan työviikkojen sisällöt vaihtelevat tosi paljon. Näkymä kalenterissani ulottuu vain viikon tai kahden päähän, ja sekin voi tehdä täyskäännöksen. Tämä sopii minulle hyvin. Pidän myös siitä, että organisaation pienen koon vuoksi työpäivät voivat tuoda eteen yllättäviä asioita, ja  pääsen osallistumaan monenlaisiin tehtäviin. Meillä Länsimetrossa arvostetaan joustavuutta hoitaa työtehtäviä myös oman asiantuntijatehtävän ulkopuolelta.

Pidän erityisesti hallitusasioiden parissa työskentelystä. Tykkään esimerkiksi hallituksen kokousten valmistelusta ja kokousmateriaalien tuottamisesta. Olen päässyt näkemään, mitä kuntayhtiön hallitustoiminta on ja päässyt kehittämään hallitustyöskentelyn toimintatapoja.

Millainen työyhteisö Länsimetro on?

Arvostan työyhteisömme matalaa hierarkiaa. Länsimetrossa on helppo pyytää apua, ja aina voi luottaa, että itselleen löytää sparrauskumppanin. Meillä on myös kepeä ja hauska tunnelma.

Miten palaudut töistä?

Harrastan paljon liikuntaa, kuten juoksua ja kuntosalilla käymistä. Liikunta auttaa minua palautumaan töistä ja muusta arjen pyörityksestä. Jos en ole itse liikkumassa, olen todennäköisesti jäähallilla tai jalkapallokentän laidalla katsomassa poikieni pelejä.

Marin suosikkiasema on Espoonlahden metroasema sen sporttisen teeman ja freesin ilmeen vuoksi. Marille tärkeä elementti on vesi, jonka voi aistia aseman arkkitehtuurissa. Espoonlahden asemalla on värejä, valoja ja materiaaleja, jotka ovat saaneet vaikutteita uimahallimaailmasta ja sen ilme on raikas. Kromipinnat imitoivat vedenpinnan väreilyä ja heijastuvaa valoa, kaakelipinnat hohtavat valkoisina, kirkas valkoinen valo valaisee asemalaituria ja uima-altaiden ratakellukkeista tutut värit löytyvät laiturialueen ovista.

Tutustu Espooonlahden asemaan. 

HSL tiedottaa: Muutoksia kulkureiteissä Tapiolan metroaseman eteläpuolella ke 15.1. alkaen

Kulkureitit Tapiolan metroaseman ja bussiterminaalin lähellä Itätuulenkujan puolella asemaa muuttuvat siltatöiden vuoksi 15.1. Kulku Tapiolan asemalle ja kauppakeskus Ainoaan Tuulimäenpolkua ja Tuulimäki-nimistä katua pitkin etelän suunnasta suljetaan, koska kadun Itätuulenkujan ylittävä silta poistuu käytöstä.

Korvaava reitti Tuulimäenpolulta kulkee Rossinmäenpolun kautta, jonka päähän rakennetaan uusi Itätuulenkujan ylittävä silta. Uusi ylitysilta tulee käyttöön ennen Tuulimäen yhteyden poistamista käytöstä.

Bussiterminaalin laiturien 10-11 luota ja kauppakeskus Ainoasta uudelle sillalle pääset kulkemalla hissillä ensimmäiseen kerrokseen ja ensimmäisestä kerroksesta ulos Helmakujan uloskäynnistä.

Suljetulle reitille asennetaan myös opastekylttejä ohjaamaan uudelle reitille vanhan sillan poistuessa käytöstä.

Muutokset kartalla

HSL:n tiedote Tapiolan kulkureittimuutoksista.

HSL tiedottaa: Finnoon metroaseman Meritien päädyn hissi poissa käytöstä ke 11.12. alkaen

Finnoon metroaseman välitasanteen ja Meritien sisäänkäynnin välinen hissi on poissa käytöstä ke 11.12. klo 07 alkaen huoltotöiden takia. Hissin arvioidaan olevan takaisin käytössä ma 16.12. klo 16. Huoltotöistä vastaa Länsimetro Oy.

Pääset metroon huoltotöiden aikana esteettömästi aseman toisen sisäänkäynnin kautta. Toinen sisäänkäynti on Finnoonsillan puolella asemaa.

Hissi aseman välitasanteelta metrolaiturille on käytössä normaalisti. Myös Meritien sisäänkäynnin liukuportaat ovat käytössä normaalisti.

Esiinny metroasemilla

Metroasemilla on kaikille avoimia katusoittotyylisiä esiintymispaikkoja. Tapiolan ja Espoonlahden esiintymispaikat on merkitty tähtikuvioin. Myös muilla asemilla on esiintymispaikkoja.

Katso listaus esiintymispaikoista.

Pelisäännöt esiintyjille

  • Paikat on tarkoitettu lyhytaikaisiin (1-2 h) esiintymisiin mm. katusoittoon tai muuhun pienimuotoiseen esiintymiseen.
  • Paikkoja ei voi varata etukäteen, vaan niitä voi vapaasti käyttää esiintymiseen paikan ollessa vapaana.
  • Ennen aloittamista, ilmoita esiintymisestä metron järjestyksenvalvojille. Jos asemalla ei ole tavoitettavissa järjestyksenvalvojia, voi esiintymisen aloittaa omatoimisesti. Järjestyksenvalvojilla on oikeus keskeyttää esiintyminen, jos siitä on haittaa aseman toiminnalle.
  • Paikat ei ole tarkoitettu yksityisen yrityksen, kaupallisen tuotteen, aatteellisen, uskonnollisen tai poliittisen kannan markkinointiin tai edistämiseen.

Koosteet hallituksen kokouksista 28.8. ja 26.9.2024

Hallituksen kokous 28.8.

Kokouksen alussa käytiin läpi ajankohtaisia ja valmisteilla olevia asioita. Aalto-yliopiston ja Matinkylän metroasemien sisäänkäynneillä kesän aikana käynnissä olleet paloilmaisimien ja valaistuksen huoltotyöt ovat edenneet hyvin. Metkan radioverkko ja junakulunvalvonnan hankintojen neuvotteluvaiheet ovat käynnissä ja aineistoja valmistellaan seuraavaa alustavaa tarjouspyyntökierrosta varten. Länsimetro on aloittanut vakuutusten kilpailutusten valmistelun. Espoon kaupunki on kilpailuttamassa joukon asiantuntijapalvelupuitesopimuksia, ja Länsimetro on liittynyt mukaan tähän hankintaan.

Länsimetro ja Kaupunkiliikenne ovat kehittäneet ja tiivistäneet yhteistyötä hankinta- ja sopimusasioissa. Hallitukselle esiteltiin uuden käytännön mukaista prosessia liittyen hankintojen valmisteluun, kilpailutuksiin ja sopimusvaiheeseen.

Hallitukselle esiteltiin VLD (Voltage Limiting Device) investoinnin hankesuunnitelma. Hankkeen tarkoituksena on parantaa Länsimetron asemien sähkönjakelun toimintavarmuutta ja käyttöturvallisuutta. Hallitus hyväksyi hankesuunnitelman ja valtuutti samalla vt. toimitusjohtajan tilaamaan hankesuunnitelman toteuttamisen vaatimat työt.

Hallitukselle esiteltiin sähkötilojen vuotovesisuojauksen parantamiseen liittyvä hankesuunnitelma. Hankkeen tarkoituksena on entisestään parantaa kallioperästä tulevien vesivuotojen ohjausta. Hallitus hyväksyi hankesuunnitelman ja valtuutti samalla vt. toimitusjohtajan tilaamaan hankesuunnitelman toteuttamisen vaatimat työt.

Hallitukselle esiteltiin poistumistievalaisinten uusimisen hankesuunnitelma. Hankkeessa vaihdetaan Länsimetron Ruoholahti-Matinkylä-osuudella käytössä olleet poistumistievalaisimet loisteputkista nykyaikaisempiin LED-valaisimiin. Hallitus hyväksyi hankesuunnitelman ja valtuutti samalla vt. toimitusjohtajan tilaamaan hankesuunnitelman toteuttamisen vaatimat työt.

Länsimetro Oy:n hallinnon ja omistamisen puolivuotisraportti oli valmistunut ja se käytiin kokouksessa läpi pääkohtien osalta.

Talousasioista hallitukselle esiteltiin tiedoksi vuoden 2024 ennuste, hallintovastikkeen välikatsaus ja yhtiön rahoitustilanne.

Seuraava hallituksen kokous on 26.9.

Hallituksen kokous 26.9.

Kokouksen alussa käytiin läpi ajankohtaisia ja valmisteilla olevia asioita. Koivusaaren alueen kehittämisen ryhmä kokoontuu syyskuun lopussa ja Koivusaaren metroaseman läntisen sisäänkäynnin hankesuunnitelmaa on tarkoitus esitellä Helsingin kaupungille, HSL:lle ja HKL:lle lokakuun alussa. Talousasioita on valmistelussa ja vielä syksyn aikana tulossa ovat 10-vuotisennusteen valmistelu, vuoden 2025 budjetointi ja varsinaista tilintarkastusta edeltävä välitilintarkastus marraskuussa.

Hallitukselle esiteltiin hissien- ja liukuportaiden huoltosopimuksen kilpailutuksen lopputulos ja hankintapäätöksen perusteet. Hallitus päätti valita Länsimetron osalta toimittajaksi tarjouskilpailun voittaneen yrityksen KONE Hissit Oy:n.

Kokouksessa käytiin läpi Länsimetron tytäryhtiöiden tilannekatsaus.

Seuraava hallituksen kokous on 30.10.

Länsimetro kohtaa opiskelijoita marraskuun rekrytapahtumissa

Länsimetro on marraskuussa mukana kahdessa opiskelijoiden rekrytointi- ja kontaktointitapaamisessa.

Kummassakin tapahtumassa Länsimetron asiantuntijat esittelevät Länsimetron toimintaa ja kertovat työpaikastaan.

– Länsimetro on pieni asiantuntijaorganisaatio, jossa asiantuntijoilla on varsin specifiä osaamista erityisesti infra-, kiinteistö- ja rakentamisaloilta. Ainutlaatuisena metroinfran toimijana avoimia työtehtäviä ei ole jatkuvasti auki, mutta tilanteiden muuttuessa haluamme tulevaisuudessakin tavoittaa osaajat, joilla on mielenkiintoa kasvaa tällä ainutlaatuisella tehtäväkentällä ja tuoda tuoretta osaamista meidän organisaatioomme, henkilöstöpäällikkö Anna Tammisto kuvailee Länsimetroa opiskelijoille.

Messuilla Länsimetro haluaa kohdata opiskelijoita ja luoda arvokkaita kontakteja. Länsimetro on kiinnostunut esimerkiksi kuulemaan tämän päivän opiskelijoiden monipuolisesta osaamisesta, saamaan tuoreita ideoita ja raikkaita näkökulmia sekä solmimaan kontakteja.

– Onnistunein anti Länsimetrolle olisi, jos kohtaamme opiskelijoita, joiden osaamista emme ole vielä tulleet ajatelleeksi, mutta joiden osaaminen avaisi meidänkin silmämme ja tästä osaamisesta olisi hyötyä organisaatiollemme. Toivomme tapahtumissa opiskelijoiden rohkeita yhteydenottoja messustandilla ja osaamisen esittelemistä, jotta voisimme tarjota esimerkiksi lopputyönaiheita ja työharjoittelupaikkoja sekä löytää kontakteja mahdollisiin tuleviin rekrytointeihin, Tammisto lähettää terveiset tapahtumiin osallistujille.

Tervetuloa moikkaamaan länsimetrolaisia tapahtumiin!