Uutiset

Kaitaan aseman rakentaminen alkaa

Länsimetron Kaitaan aseman rakennusurakka alkaa syyskuussa 2018. Urakan toteuttaa YIT Rakennus Oy:n ja Are Oy:n työyhteenliittymä.

Urakassa rakennetaan Kaitaan maanalainen asema, huoltotunneli ja siihen liittyvien yhdystunneleiden tunnelitilat, väestönsuoja sekä Kaitaantien sisäänkäynti, Iivisniementien tekniikkakuilu ja Iivisniemenkallion sisäänkäyntivaraus, johon tässä vaiheessa rakennetaan poistumistieyhteys ja tekniikkakuilu.

Rakennusurakka alkaa työmaatukikohdan perustamisella osoitteeseen Kaitaantie 5. Aseman rakentaminen aloitetaan laituritason runkotöillä, jotka pitävät sisällään betoniseinien, pilarien ja holvien rakentamisen. Runkotyöt aloitetaan alhaalta päin ja työt etenevät kerroksittain kohti maanpintaa.

Rakentamisen aikana työmaaliikenne kuilujen ja työtunnelien suuaukkojen läheisyydessä lisääntyy. Muutoin rakentaminen ei aiheuta lähiympäristöön merkittäviä muutoksia.

Rakennusvaiheessa hiljaisia töitä voidaan tehdä ympäri vuorokauden, mutta meluisia töitä voidaan tehdä Espoon ympäristökeskuksen meluluvan mukaisesti:

• arkisin maanantaista perjantaihin klo 7-18
• arkipäivisin klo 18-22 sekä arkilauantaisin klo 9-18, kun työstä aiheutuva melutaso on ympäristön asuintiloissa enintään 35 dB

Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentamisvaihe ajoittuu vuosille 2019-2022. Koko hankkeessa rakentamisvaiheeseen kuuluu viiden aseman, radan ja Sammalvuoren varikon rakentaminen sekä erilaisten järjestelmien asentaminen. Vuosien 2022-2023 aikana urakat vastaanotetaan urakoitsijoilta sekä tehdään yhteiskäyttökokeet ja viranomaistarkastukset. Vuonna 2023 asemat ja ratalinja luovutetaan operaattorin eli HKL:n käyttöön matkustajaliikenteen aloittamisen valmistelua varten.

Kerromme Kaitaan rakennusurakasta enemmän asukastilaisuudessa maanantaina 24.9.2018 klo 17.30-18.30 Martinkallion koululla (Martinkallio 2). Tervetuloa!

Lisätietoja
Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700
Työmaatukikohdan osoite: Kaitaantie 5
Työmaan päivystävä puhelin: 050 539 3208
Työyhteenliittymä YIT-Aren yhteyshenkilö: elina.virolainen@yit.fi

Länsimetro Oy hallitus, päätöskooste 13.9.2018

Länsimetron hallitus kokoontui 13.9. Kokouksessa keskityttiin HKL:n ja Länsimetro Oy:n väliseen Ruoholahti-Matinkylä-osuuden yhteistyösopimukseen koskien Länsimetron omistaman infran huoltoa ja ylläpitoa.  Kokouksessa käsiteltiin huollon ja ylläpidon tilannekatsaus.  HKL paitsi operoi metroliikennettä myös raportoi Länsimetro Oy:lle radan ja asemien käytöstä ja siihen liittyvistä huolto- ja ylläpitotehtävistä sovitulla tavalla.

Seuraava kokous 27.9.

Lisätietoja:

Länsimetro Oy toimitusjohtaja Ville Saksi, puh. 040 823 2086

Länsimetron hallituksen puheenjohtaja, Olli Isotalo, puh. 050 593 3359

Median yhteydenotot: Viestintäjohtaja Satu Linkola, puh. 046 877 3392

 

Kakkosvaiheen urakkakilpailutukset jatkuvat – Kaitaan aseman rakentaa työyhteenliittymä YIT-Are

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden Kaitaan aseman rakennusurakan on voittanut YIT Rakennus Oy:n ja Are Oy:n työyhteenliittymä. Urakan arvo on 47 miljoonaa euroa.

Urakassa rakennetaan aiemmin louhittuihin tiloihin Kaitaan maanalainen asema, huoltotunneli ja siihen liittyvien yhdystunneleiden tunnelitilat, väestönsuoja sekä Kaitaantien sisäänkäynti, Iivisniementien tekniikkakuilu ja Iivisniemenkallion sisäänkäyntivaraus, johon tässä vaiheessa rakennetaan poistumistieyhteys ja tekniikkakuilu.

Kaitaan aseman rakentaminen toteutetaan YIT:n ja Aren työyhteenliittymänä. Työyhteenliittymä rakentaa myös Soukan aseman.

– Ammattitaitoinen henkilöstömme, vahva kokemuksemme kalliotilojen rakentamisessa ja toimiva yhteistyö Aren kanssa ovat tuottaneet osaltamme toivottua tulosta Länsimetron tarjouskilpailuissa. Olemme erittäin iloisia siitä, että voimme toteuttaa Länsimetron toisessa vaiheessa Soukan aseman lisäksi myös Kaitaan aseman rakentamisen projektinjohtourakkana. Yhteistoiminnallinen toteutustapa ja tiivis yhteistyö tilaajaorganisaation kanssa luovat erinomaiset edellytykset onnistuneelle hankkeelle”, sanoo Anne Piiparinen, YIT:n Infraprojektit-segmentin Rakennustekniset työt – divisioonan johtaja.

Rakennettavien tilojen pinta-ala on noin 22 900 m2. Urakassa valetaan yhteensä noin 8 300 m3 betonia ja erilaisia elementtejä asennetaan yli 11 000 m2.

– Työyhteenliittymässämme yhdistyvät molempien yritysten pitkä kokemus ja osaaminen haastavien hankkeiden läpivienneistä, jonka pystyimme osoittamaan myös Kaitaan aseman tarjouskilpailussa. Are on vahvasti sitoutunut tuomaan sekä Soukan että Kaitaan asemien toteutukseen parhaan talotekniikan osaamisensa, lupaa Aren toimitilarakentamisen johtaja Kai Nurho.

Länsimetron kakkosvaiheen rakentamisen vuoden 2018 tavoitteisiin kuuluu urakkakilpailutusten lisäksi saada louhinnat päätökseen ja rakennusluvat asemille. Rakentaminen etenee tavoitteiden mukaisesti.

– Sammalvuoren varikon rakennusteknisistä töistä on valmiina jo noin 60 prosenttia.  Soukassa, Kivenlahdessa ja ratalinjalla rakennusurakat ovat alkaneet. Finnoon ja Espoonlahden asemien projektinjohtourakoitsijat valitaan seuraavaksi. Kokonaisuutena hanke etenee aikataulun mukaisesti. Tavoitteena on, että metro luovutetaan liikennettä operoivan HKL:n käyttöön 2023, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.

Espoon kaupunki tarkisti 2012 laatimaansa kakkosvaiheen hankesuunnitelmaa maaliskuussa 2018. Koko hankkeen tarkennettu kustannusarvio on 1 159 miljoonaa euroa. Tavoitteena on, että seitsemän kilometrin osuus, viisi asemaa ja varikko luovutetaan operaattori HKL:n käyttöön vuoden 2023 aikana.

Lisätietoa:
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Ville Saksi, puh.  040 823 2086, ville.saksi(at)lansimetro.fi
YIT Oyj, Infraprojektit-segmentin johtaja Harri Kailasalo, puh. 0400 401 538, harri.kailasalo(at)yit.fi
Are Oy, toimitilarakentamisen johtaja Kai Nurho, puh. 040 516 4233, kai.nurho(at)are.fi

Kaitaa, asemalaituri, alustava luonnos. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy

Yläkartanontien sisäänkäynnillä louhintaa joulukuulle saakka

Länsimetron Soukan työmaalla on käynnissä Yläkartanontien sisäänkäynnin louhinta. Yläkartanontie on toinen valmiin metroaseman sisäänkäynneistä. Louhintaurakan työt jatkuvat Yläkartanontiellä päivitetyn aikataulun mukaan joulukuun 2018 loppuun.

Syys- ja joulukuun välillä tehdään louhinta- ja lujitustöitä. Meluisia työvaiheita voidaan tehdä arkisin maanantaista perjantaihin klo 7:00-18:00 osoitteissa Soukantie 12 ja 14 sekä Yläkartanontie 29 ja 30. Työajat perustuvat Espoon ympäristökeskuksen tekemään melupäätökseen.

Tunnelien louhinnat Soukan työmaalla ovat valmistuneet loppukesällä 2017. Elokuussa 2018 on alkanut myös Soukan metroaseman rakennusurakka, joka etenee syksyllä 2018 rinnakkain louhinnan kanssa.

 

Kivenlahden aseman rakentaminen alkaa

Länsimetron Kivenlahden aseman rakennusurakka alkaa elokuussa 2018. Urakan toteuttaa Skanska Infra Oy.

Urakassa rakennetaan Kivenlahden metroasema, huoltotunneli sekä Kivenlahdentien ja Kivenlahdentorin sisäänkäynnit. Kivenlahden asema on kakkosvaiheen pääteasema.

Rakennusurakka alkaa työmaatukikohdan perustamisella osoitteeseen Kivenlahdentie 15-17. Aseman rakentaminen aloitetaan laituritason runkotöillä, jotka pitävät sisällään betoniseinien, pilarien ja holvien rakentamisen. Runkotyöt aloitetaan alhaalta päin ja työt etenevät kerroksittain kohti maanpintaa.

Rakentamisen aikana työmaaliikenne kuilujen ja työtunnelien suuaukkojen läheisyydessä lisääntyy. Muutoin rakentaminen ei aiheuta lähiympäristöön merkittäviä muutoksia.
Rakennusvaiheessa hiljaisia töitä voidaan tehdä ympäri vuorokauden, mutta meluisia töitä voidaan tehdä Espoon ympäristökeskuksen meluluvan mukaisesti:

• arkisin maanantaista perjantaihin klo 7-18
• arkipäivisin klo 18-22 sekä arkilauantaisin klo 9-18, kun työstä aiheutuva melutaso on ympäristön asuintiloissa enintään 35 dB

Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentamisvaihe ajoittuu vuosille 2019-2022. Koko hankkeessa rakentamisvaiheeseen kuuluu viiden aseman, radan ja Sammalvuoren varikon rakentaminen sekä erilaisten järjestelmien asentaminen. Vuosien 2022-2023 aikana urakat vastaanotetaan urakoitsijoilta sekä tehdään yhteiskäyttökokeet ja viranomaistarkastukset. Vuonna 2023 asemat ja ratalinja luovutetaan operaattorin eli HKL:n käyttöön matkustajaliikenteen aloittamisen valmistelua varten.

Lisätietoja
Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700
Työmaatukikohdan osoite: Kivenlahdentie 15-17, 02320 ESPOO
Työmaan päivystävä puhelin: 050 402 3044
Skanska Infra Oy:n yhteyshenkilö: rainer.paakkari@skanska.fi

Länsimetro Oy hallitus, päätöskooste 23.8.2018

Länsimetron hallitus kokoontui 23.8.. Hallitukselle esiteltiin kakkosvaiheen rakentamisen Matinkylä-Kivenlahti tilannekatsaus ja rakennusurakoiden hankintojen etenemisen tilanne. Hanke etenee kokonaisuutena tavoiteaikataulun ja kustannustavoitteiden mukaisesti.

Hallitus päätti erillishankinnoista.

Hallitukselle esiteltiin länsimetron ykkösvaiheen Ruoholahti-Matinkylä ylläpidon ja huollon tilannekatsaus 6.8.2018. HKL raportoi Länsimetro Oy:lle radan ja asemien käytöstä ja siihen liittyvistä huolto- ja ylläpitotehtävistä sovitulla tavalla.

Hallitukselle esiteltiin hankkeen viestintää syksyllä 2018. Viestinnän painopiste on rakentamisen etenemisestä viestiminen erityisesti rakentamisen vaikutusalueella asuville ja toimiville kun louhinnasta ollaan siirtymässä rakennusurakoihin.  Hankkeen viestinnässä tullaan myös huomioimaan entistä tarkemmin eri sidosryhmät.

Seuraava kokous 13.9.

Lisätietoja:

Länsimetro Oy toimitusjohtaja Ville Saksi, puh. 040 823 2086

Länsimetron hallituksen puheenjohtaja, Olli Isotalo, puh. 050 593 3359

Median yhteydenotot: Viestintäjohtaja Satu Linkola, puh. 046 877 3392

Automaation erillishankintojen projekti-insinööri tulee energia-alalta

Länsimetro-projektissa on aloittanut 7.8.2018 projekti-insinöörinä Soile Hanttu (DI). Hanttu työskentelee sivu-urakoiden parissa – niihin kuuluvat mm. metron hissit, liukuportaat, palorullaovet, paloliukuovet, liukuovet, wc-moduulit ja savunpoistopuhaltimet. Automaation hankinnat toistuvat samankaltaisina kaikilla viidellä uudella metroasemalla ja Sammalvuoren varikolla.

Hantulla on pitkä kokemus energia-alalta ÅF-Consult Oy:n palveluksessa, jossa hän oli mukana voimalaitoshankkeissa. Uralle on mahtunut mm. Tammervoiman hyötyvoimalaitoksen hanke, ja Hanttu on ollut mukana myös monissa ulkomaille rakennetuissa voimalaprojekteissa.

”Olen tehnyt pitkään projektityötä, mistä on hyötyä tässäkin työssä. Länsimetro-projektin laajuus ja monipuolisuus kiinnostivat. Espoolaisena hanke tuntuu erityisen tärkeältä”, Hanttu sanoo.

Ensimmäisten kahden työviikon perusteella projektin henki ja tekeminen on vakuuttanut.

”Täällä näyttää olevan hyvää porukkaa ja tekemisen meininki”, Hanttu kehuu.

Soile Hanttu

 

Länsimetron taloushallinto saa vahvistusta uudesta projektikontrollerista

Länsimetrossa on aloittanut projektikontrollerina Sami Järvinen, tradenomi AMK. Järvinen vahvistaa Länsimetron taloushallinnon osaamista ja tulee työskentelemään tiiviisti talousjohtajan kanssa. Hän keskittyy työssään mm. Länsimetron kustannusseurantaan, kirjanpidon seurantaan ja ohjaukseen ja sisäiseen ja ulkoiseen raportointiin.

Järvisellä on aiempaa kokemusta ohjelmistotalo Heeros Oys:stä taloushallinnon työntekijöiden ohjelmistokouluttajana sekä Work Power Oy:ltä taloushallinnon assistenttina. Ennen taloushallinnon töitä Järvinen on työskennellyt myös putkiasentajana Australiassa saakka.

”Rakentaminen on yhä lähellä sydäntäni, joten olen iloinen, että saan olla mukana juuri tässä projektissa”, Järvinen sanoo.

Järvinen jatkaa maisteriopintoja syksyllä 2018 Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa, mutta Länsimetro kiinnosti työpaikkana niin paljon, ettei sitä voinut jättää väliin.

”Projektin suuruus Suomen ja koko Euroopan mittakaavassa kiinnostaa ja odotan innolla, että pääsen tekemään projektissa töitä”, Järvinen sanoo.

Huoltotunnelin työmaa-alue laajenee Espoonlahdessa – jalankulku Ulappakadun kautta

Espoonlahden huoltotunnelin työmaa-aluetta laajennetaan 23.7. alkavasta viikosta lähtien.

Muutosten myötä osa aiemmin käytössä olleesta kevyen liikenteen väylästä poistuu käytöstä, ja kulku tapahtuu jatkossa Ulappakadun jo olemassa olevan kevyen liikenteen väylän kautta.

Uuden työmaa-alueen aitaaminen valmistuu viikon 30 lopussa. Työmaa-alueen laajuuden muutos liittyy Espoonlahden metroaseman rakennusurakan aloittamiseen, ja muutokset ovat voimassa rakennusurakan loppuun saakka.

Työmaa-alue ja uusi kevyen liikenteen reitti on kuvattu oheisessa kartassa.

Lisätietoja:

Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Länsimetron kanaalilouhinnat aiheuttavat muutoksia liikenteeseen Soukassa Yläkartanontiellä ja Soukantiellä

Länsimetron Soukan asemaurakkaan liittyen tehdään katualueilla heinä-elokuussa kanaalilouhintoja, jotka aiheuttavat muutoksia liikenteeseen Yläkartanontiellä ja Soukantiellä. Kanaaleja louhitaan metroaseman sisäänkäyntien ja tekniikkakuilun kunnallisteknisiä liittymiä varten – kanaaleissa tulee kulkemaan vesi-, hulevesi- ja sähköjohtoja sekä tietoliikennekaapeleita.

Yläkartanontiellä kanaaleja louhitaan Yläkartanonkujan tekniikkakuilulta Yläkartanontien pohjoispuolelle sekä Yläkartanontien sisäänkäynniltä Yläkartanontien pohjoispuolta pitkin kohti länttä. Ajoneuvoliikennettä ei katkaista missään vaiheessa kokonaan, mutta kanaalilouhinnat voivat aiheuttaa hidasteita liikenteeseen. Väliaikaisesti käytössä on vain toinen ajokaista. Kevyen liikenteen väylä Yläkartanontien sisäänkäynnin itäpuolella joudutaan katkaisemaan louhinnan ajaksi. Poikkeusreitti opastetaan liikennemerkein.

Soukantiellä kanaaleita louhitaan Soukantien suuntaisesti. Myös tässä kohtaa ajoväylää mahdollisesti kavennetaan. Soukantie 14:n tonttiliittymä parkkipaikalle ja jätekatokselle kavennetaan töiden aikana vaiheistetusti. Ajoyhteys kuitenkin säilyy töiden ajan.

Kanaalilouhintoja tehdään heinäkuun puolivälistä alkaen, ja ne kestävät joidenkin viikkojen ajan. Työmaalla työskennellään arkisin klo 7-18. Liikennejärjestelyt ovat voimassa myös öisin ja ilta-aikaan.

Pahoittelemme työstä aiheutuvaa häiriötä.

Lisätietoja:

Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): puh. 050 377 3700

Kalliorakennus-Yhtiöt Oy: päivystävä puh. 050 3422 461