Uutiset

Riilahdentien kuilulla alkavat elementtitoimitukset hätäpoistumis-reitin ja savunpoistokuilun rakentamiseksi

Länsimetron ratalinjan rakennusurakassa alkaa hätäpoistumisreitin ja savunpoistokuilun rakentaminen Riilahdentien kuilulla Kaitaalla. Elementtien asennusvaiheessa kuiluun asennetaan porraselementit, lepotasolaatat, pilarit ja seinäelementit yhteensä kahdeksan kerroksen matkalle.

Asennustyöt aloitetaan 25.3.2019, ja ne jatkuvat 31.7.2019 asti. Elementtejä toimitetaan työmaalle kaksi kuormaa viikossa klo 7:00 aamulla.

Betoniautoilla toimitetaan valuissa tarvittavaa massaa 1-2 kertaa viikossa. Nosturiliikenne tapahtuu pääosin arkisin klo 7:00-15:00 ulkopuolisina aikoina, muutoin työmaa-ajoon käytetään henkilö- ja pakettiautoja.

Elementtiasennuksen jälkeen työt jatkuvat kuilun maanpäällisten rakenteiden teolla. Työaika kuilulla on maanantaista perjantaihin 7.00-18.00.

Lisätietoja:

Mika Sandelin, GRK Infra Oy: p. 050-522 9411, mika.sandelin(at)grk.fi

Länsimetron palautepuhelin (klo 9-15 maanantaista perjantaihin): 050 377 3700

Iivisniemenkallion kuilulla rakentaminen etenee

Metroaseman rakennusurakka Kaitaalla etenee, ja rakennustyöt Iivisniemenkallion kuilulla lisääntyvät viikosta 12 alkaen. Iivisniemenkallion sisäänkäyntikuilu on vielä varaus.

Sisäänkäynnin työmaalle saapuu kookas autonosturi torstaina 21.3. Kuilulla tällä hetkellä oleva sääsuoja puretaan. Kun betonirakenteiden teko alkaa, lisääntyy betoniautoliikenne työmaan läheisyydessä, ja työmaalle pystytetään torninosturi. Työmaan läheisyydessä kuljetetaan myös kiviaineksia ja toimitetaan työmaalle rakennuselementtejä. Sisäänkäyntikuilun sisäpuolella tehdään kallioankkurien porauksia.

Töitä tehdään työmaalla pääsääntöisesti klo 7-18 välisenä aikana maanantaista perjantaihin. Raskas liikenne ajaa Kaitaantieltä Hannuskalliontielle ja sieltä työmaa-alueelle.

Pahoittelemme rakentamisesta aiheutuvaa häiriötä.

Lisätietoja:

Ari Larikka, työturvallisuuspäällikkö, YIT Rakennus Oy: p. 050 440 3011, ari.larikka(at)yit.fi
Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Espoonlahdentorin sisäänkäynnillä jatkuvat betonivalut 18.3. alkaen

Espoonlahdentorin sisäänkäynnillä Espoonlahdessa jatketaan viikolla 12 betonivalujen työvaiheita läntisen sisäänkäynnin seinien rakentamiseksi.

Työt alkavat maanantaina 18.3. klo 6.00 ja ne loppuvat viimeistään 19.3. klo 01.00. Yksi vastaava valu tehdään vielä myöhemmin maaliskuun aikana. Kyseessä on pitkäaikainen valutyö, jonka tekemistä osittain yöaikaan ei valitettavasti voida välttää, koska valua ei voida jättää kesken valettavan rakenteen korkeuden ja rakenteen koon vuoksi.

Betoniautojen liikennöinnistä ja betonin pumppaamisesta voi syntyä äänihaittaa. Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

Lisätietoja
Timo Nuutinen, työmaapäällikkö, Destia Oy: puh. 050 390 1126, timo.nuutinen(at)destia.fi
Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Länsimetron kakkosvaiheelle rakennetaan kuiluja savunpoiston ja hätäpoistumisen tarpeisiin – elementtikuljetuksia kevään aikana

Länsimetron ratalinjan rakennusurakassa rakennetaan ratatunnelin lisäksi seitsemän teknistä kulua, joiden tehtävänä on valmiissa metrossa ilmanvaihto, savunpoisto ja paineentasaus. Kuilut toimivat myös hätäpoistumisreitteinä.

Kuilujen rakentamiseksi kuilutyömaille on toimitettava elementtejä, joiden asennusvaiheessa kuiluun asennetaan porraselementit, lepotasolaatat, pilarit ja seinäelementit.

Elementtitoimitusten aikana liikenne kuilujen läheisyydessä lisääntyy: betoniautoilla toimitetaan valuissa tarvittavaa massaa 1-2 kertaa viikossa. Nostoriliikenne tapahtuu pääosin arkisin klo 7:00-15:00 ulkopuolisina aikoina, muutoin työmaa-ajoon käytetään henkilö- ja pakettiautoja.

Elementtiasennuksen jälkeen työt jatkuvat kuilun maanpäällisten rakenteiden teolla. Työaika kuilulla on maanantaista perjantaihin klo 7.00-18.00.

Elementtitoimitukset ovat jo alkaneet Hyljetien kuilulla, Soukanväylän kuilulla, Opettajantien kuilulla ja Maininkitien kuilulla, ja ne alkavat Suomenlahdentien kuilulla, Riilahdentien kuilulla ja Kauklahdenväylän kuilulla huhti-toukokuussa.

Kuiluelementtien arvioitu asennusaikataulu:

1.2019 – 7.2019 Hyljetien kuilu
1.2019 – 8.2019 Soukanväylän kuilu
3.2019 – 6.2019 Opettajantien kuilu
3.2019 – 7.2019 Maininkitien kuilu
4.2019 – 10.2019 Suomenlahdentien kuilu
4.2019 – 9.2019 Riilahdentien kuilu
5.2019 – 12.2019 Kauklahdenväylän kuilu

Lisätietoja: Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Espoonlahdentorin sisäänkäynnillä seinien betonivaluja maaliskuussa

Espoonlahdentorin sisäänkäynnillä Espoonlahdessa aloitetaan viikolla 10 betonivalujen työvaihe läntisen sisäänkäynnin seinien rakentamiseksi.

Työt alkavat maanantaina 11.3. klo 5.00 ja loppuvat tiistaina 12.3. klo 3.00-6.00 välisenä aikana. Kaksi vastaavaa valutyötä tehdään myöhemmin maaliskuun aikana. Kyseessä on pitkäaikainen valutyö, jonka tekemistä osittain yöaikaan ei valitettavasti voida välttää, koska valua ei voida jättää kesken valettavan rakenteen korkeuden ja rakenteen koon vuoksi.

Betoniautojen liikennöinnistä ja betonin pumppaamisesta voi syntyä äänihaittaa. Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

Lisätietoja

Timo Nuutinen, työmaapäällikkö, Destia Oy: puh. 050 390 1126, timo.nuutinen(at)destia.fi Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

 

Suunnitteluun uusi projekti-insinööri: ”Ainutkertainen mahdollisuus osallistua tällaiseen projektiin”

Juha Hakulinen (energiatekniikan DI) on aloittanut projekti-insinöörinä Länsimetro-projektin suunnittelunohjauksessa. Projekti-insinöörinä Hakulisen työhön kuuluu mm. avustaminen Espoonlahden, Kivenlahden ja Kaitaan asemien suunnittelun ohjauksessa ja liittyvien hankkeiden koordinoinnissa. Lisäksi hän avustaa kohteiden suunnittelukustannusten ja suunnitelmatarveaikataulujen seurannassa.

Aiemmin Hakulinen on työskennellyt teollisuuden investointiprojekteissa mm. Neste Jacobsilla ja Sweco Industrylla. Hänellä on kokemusta myös jälleenrakentamisesta ja laajennusprojekteista.

”Metroprojekti kiinnosti minua, koska tämä on minulle uutta ja saan arvokasta kokemusta. Voisikin sanoa, että tämä on ainutkertainen mahdollisuus osallistua tällaiseen projektiin. Tämä on kiinnostavaa ja vastuullista työtä, kun tehtävänä on rakentaa metro, joka kuljettaa paljon ihmisiä ja sen täytyy olla luotettava”, sanoo Hakulinen.

”Metron rakentamiseen kuuluvat luonnollisesti ympäristöarvot ja energiatehokkuus. Junien sähkömoottorit, asemien ilmanvaihto, liukuportaiden moottorit muutamia mainitakseni tarvitsevat energiaa toimiakseen. Metrotunneleissa on ilman virtauksia ja lämmönsiirtoa eri aineiden välillä – energia on läsnä jokaisessa vaiheessa”, Hakulinen lisää.

Suunnittelun projekti-insinöörinä Hakulisen työpäivät kuluvat pääosin Länsimetron bigroomissa.

”Ihmiset ovat olleet todella mukavia ensimmäisistä päivistä lähtien. Pian pääsen myös työmaalle,” Hakulinen sanoo.

 

Siemens toimittaa paloilmoitinjärjestelmät Länsimetron kakkosvaiheelle

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden paloilmoitinjärjestelmät toimittaa Siemens. Projekti alkaa välittömästi töiden suunnittelulla. Ensimmäiset toimitukset työmaille tehdään vuoden kuluttua. Sopimuksen arvo on 4,4 miljoonaa euroa.

Siemensin toimitus sisältää paloilmoitinjärjestelmät, ratatunneleiden linjalämpöilmaisujärjestelmät sekä näiden käyttöliittymät asemille.

”Länsimetro on yksi maailman turvallisimmista metroista. Suuri osa länsimetron 52:sta eri järjestelmästä liittyy erityisesti poikkeustilanteiden, kuten tulipalon, aikaiseen turvallisuuteen. Siemensin ratkaisu täytti järjestelmälle asetetut tiukat tekniset vaatimukset. Siemens on lisäksi kokenut ja osaava toimija”, kertoo tekninen johtaja Raimo Kaunismäki Länsimetro Oy:stä.

Nyt toimitettavat järjestelmät yhdistetään aikaisemmin toimitettuun paloilmoitusjärjestelmien valvomokokonaisuuteen, jonka jälkeen koko metron, paloilmoitusjärjestelmät muodostavat yhden selkeän kokonaisuuden. Järjestelmät kattavat kaikki rakenteilla olevat viisi uutta asemaa.

”Sopimus on hieno luottamuksen osoitus hyvin hoidetusta projektista ja erinomainen jatke Länsimetron ensimmäiselle vaiheelle”, sanoo avainasiakaspäällikkö Jari Salminen Siemens Osakeyhtiöstä.

Länsimetron kakkosvaiheen arvioitu valmistumisaika on 2023. Louhintavaihe päättyi 2018 ja se alitti budjetin 14 miljoonalla. Ratalinjalla ja viidellä asemalla on siirrytty louhinnasta rakentamisvaiheeseen, joka etenee suunnitelman mukaan. Sammalvuoren varikolla ovat jo käynnissä talotekniikkatyöt.

Vuoteen 2022 asti asemilla ja ratalinjalla rakennetaan, ja sen jälkeen siirrytään käyttöönottovaiheeseen, johon kuuluvat urakoiden vastaanotot, laaja testausvaihe sekä viranomaishyväksynnät. Länsimetron osalta metro on valmis, kun se luovutetaan operaattorin käyttöön liikenteen aloittamisen valmisteluja varten.

Lisätietoja:
Länsimetro Oy, tekninen johtaja Raimo Kaunismäki, puh.  050 390 6670, raimo.kaunismaki(at)lansimetro.fi

Siemens Osakeyhtiö, avainasiakaspäällikkö Jari Salminen, puh. 358 50 469 5192, jari.salminen(@)siemens.com

Länsimetro valitsi Congrid Oy:n laadun ja turvallisuuden hallintaan

Länsimetro on valinnut rakennustyömaan laadun- ja turvallisuuden hallintaan ja valvontaan erikoistuneen ohjelmistoyritys Congrid Oy:n Länsimetron Matinkylä-Kivenlahtiosuuden kumppaniksi.

Yhteistyössä luotiin rakennushankkeen tarpeisiin ratkaisu, jonka avulla Länsimetro pystyy reaaliaikaisesti seuraamaan hankkeen jokaisen työmaan turvallisuustilannetta, laatutarkastusten etenemistä ja kokonaistilannetta. Ratkaisu tarjoaa  helppokäyttöisen tavan yhdistää kaikki työmaan toiminnot ohjelmiston avulla yhdeksi kokonaisuudeksi.

”Länsimetron kakkosvaiheessa rakennamme viisi asemaa, 14 kilometriä ratalinjaa ja maanalaisen varikon. Yksi asema vastaa laajuudeltaan keskisuuren ostoskeskuksen rakentamista, tosin maan alle. Tarvitsemme työkaluja tämän kokonaisuuden hallintaan ja valvontaan. Työmaakäyttöön Congrid soveltuu hyvin”, toteaa Länsimetro Oy:n rakentamisjohtaja Tero Palmu.

Yhteistyössä Länsimetro pääsee seuraamaan rakennushankkeen eri työvaiheiden laadun ja turvallisuuden mittareita reaaliaikaisesti.

”Haluamme auttaa tätä merkittävää projektia ja sen ihmisiä pääsemään asetettuihin tavoitteisiin. Olemme erittäin otettuja tästä mahdollisuudesta ja luottamuksesta, jota olemme saaneet Länsimetron taholta”, Congridin Myyntipäällikkö Oskar Smeds kertoo.

Tämän kokoluokan projektissa tieto ei voi olla pirstaleisena monessa paikassa.

”Uskomme, että Congrid tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden johtaa projektia tiedolla ja valjastamalla ohjelmistomme näiden satojen ammattilaisten käsiin, lopputuloksesta on syytä odottaa erinomaista”, Smeds jatkaa.

ABB toimittaa kiinteistövalvontajärjestelmän Länsimetron kakkosvaiheelle

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden kiinteistövalvontajärjestelmän toimittaa ABB. Järjestelmä huolehtii urakan valmistumisen jälkeen kaikkien Länsimetron 13 metroaseman käytettävyydestä, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Toimituksen arvo on 10,8 miljoonaa euroa.

ABB:n toimitus sisältää kiinteistönvalvontajärjestelmien toimittamisen kakkosvaiheen kaikille viidelle metroasemalle: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi ABB toimittaa vastaavan valvontajärjestelmän myös kakkosvaiheessa rakennettavalle maanalaiselle metrovarikolle.

Järjestelmän avulla valvotaan metro-operaattorin valvomoista reaaliajassa ja etänä niin metroasemia kuin metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, asemien ovia, hissejä, liukuportaita, valaistusta, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Poikkeustilanteissa järjestelmä käynnistää automaattihälytykset sekä automaattiset toimenpiteet. Tässä urakassa toteutettu kakkosvaiheen valvontajärjestelmä liitetään osaksi koko Helsingin metroverkon kattavaa järjestelmää.

”ABB toteutti kiinteistövalvontajärjestelmän metron ensimmäisessä vaiheessa. Olemme tyytyväisiä, että sama urakoitsija on myös mukana tämän toisen vaiheen toteutuksessa, missä ABB on strategisesti tärkeimpien toimittajiemme joukossa”, toimitusjohtaja Ville Saksi Länsimetrosta toteaa.

Länsimetron kakkosvaiheen arvioitu valmistumisaika on 2023. Rakennustyöt ratalinjalla ja asemilla jatkuvat vuoteen 2022 asti, minkä jälkeen siirrytään käyttöönottovaiheeseen. Siihen kuuluvat urakoiden vastaanotot, laaja testausvaihe sekä viranomaishyväksynnät. Länsimetron osalta metro on valmis, kun se luovutetaan operaattorin käyttöön liikenteen aloittamisen valmisteluja varten.

Lisätietoja:                     

Länsimetro Oy, toimitusjohtaja, Ville Saksi, puh. 040 823 2086, ville.saksi(at)lansimetro.fi

ABB, toimialajohtaja Juha Muhonen, puh. 334 3520, juha.muhonen(at)fi.abb.com

Matinkylän bussiterminaalitasolle rakennetaan lasiseinä kauppakeskusviihtyvyyden parantamiseksi

Matinkylän metroaseman bussiterminaalitasolla aloitetaan lasiseinän rakentaminen metron sisäänkäynnin edustalle maanantaina 11.3.2019. Lasiseinä rakennetaan K-Marketin ja R-kioskin väliselle alueelle ennen käyntiä metroon. Muutoksella pyritään lisäämään kauppakeskusviihtyvyyttä.

Rakennustyöt alkavat työmaa-aitauksen pystyttämisellä. Seinä toteutetaan kahdessa osassa: ensin rakennetaan K-Marketin puoleinen seinä, ja sen jälkeen R-kioskin puoleinen.

Yhden osuuden rakentaminen kestää 3,5 viikkoa. Kun seinän ensimmäinen puoli on saatu valmiiksi, aitaus siirretään, ja rakennetaan toinen puoli seinästä. Yhteensä työt kestävät noin 9 viikkoa, ja ne valmistuvat toukokuussa.

Työt tehdään päiväsaikaan klo 7.00 alkaen aamulla. Urakassa rakennetaan yhteensä kolme liukuovea ja kaksi kääntöovea. Liukuovet toimivat liiketunnistimilla.

Kun seinän toisen osan rakentaminen R-kioskin puolella alkaa, siirretään HSL:n lippuautomaatit väliaikaisesti muutostöiden alueen etupuolelle. Lopputilanteessa ne palautetaan takaisin entiselle paikalleen. Matkakortinlukijat pysyvät koko ajan samassa paikassa liukuportaiden yläpäässä, eikä maksaneisuuden raja muutu.

Järjestelyt eivät vaikuta bussiliikenteeseen terminaalissa. Käynti saapuvien bussien terminaalista metroon tapahtuu entistä reittiä, eikä kulkuvälinettä vaihtavien matkustajien tarvitse kiertää lasiseinien työmaa-aluetta.

Materiaalikuljetuksia muutostöiden alueelle ei tehdä ruuhka-aikoihin. Työt toteuttavat Hermanns Oy, Are Oy ja Rakennuspalvelu Heino.

Lisätietoja

Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Jyrki Karihtala, Hermanns Oy, 0400 554 988