Uutiset

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuus on nyt avattu!

Lauantaina 3.12.2022 ensimmäinen metrojuna lähti Kivenlahden metroasemalta klo 4.56. Metroasema ja avajaisjuna täyttyivät riemukkaasta tunnelmasta.

Klo 4.00 maissa Kivenlahden metroaseman Kivenlahdentorin sisäänkäynnin ovilla oli jo vilskettä. Tiettävästi innokkaimmat olivat saapuneet paikalle puoliltaöin. Kuva: M. Partanen.

 

Aseman ovet avautuivat klo 4.15 ja juhlakansa pääsi tutustumaan metroasemaan. Video: M. Partanen.

Kivenlahden asemalaituri täyttyi matkustajista. Kuva: M. Partanen.

 

Ensimmäinen metro saapui asemalle klo 4.45, jonka jälkeen Espoon kaupungin kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen ja hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula, Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori ja Länsimetron toimitusjohtaja Ville Saksi leikkasivat juhlallisesti oranssin nauhan. He toivottivat metron ja matkustajat tervetulleeksi Kivenlahteen. Kuva: M. Johansson.
Ensimmäinen metrojuna Kivenlahdesta lähti  klo 4.56. Metro täyttyi matkustajista ja iloinen tunnelma kuljetti matkustajat kohti itää.Seuraavat uudet asemat ovat Espoonlahti, Soukka, Kaitaa ja Finnoo. Kuva: M. Partanen.

Juhlat jatkuvat Lippulaivassa klo 10. Tule mukaan juhlimaan!

Kivenlahden liityntäpysäköintilaitos valmistuu keväällä 2023

Länsimetron metroasemien, ratalinjan ja varikon rakentaminen on jo päättynyt, mutta Länsimetrolla on käynnissä pienempiä rakennushankkeita. Länsiväylän kupeeseen Kivenlahteen valmistuu Kivenlahden liityntäpysäköintilaitos keväällä 2023. Pysäköintilaitos nousi harjakorkeuteensa syyskuussa 2022.

Kivenlahden liityntäpysäköintilaitoksen toteuttaa Fira Oy. Liityntäpysäköintilaitoksessa paikkoja on noin 650.

Kivenlahden liityntäpysäköintilaitoksen rakentaminen alkoi marraskuussa 2021. Loppuvuodesta 2022 liityntäpysäköintilaitoksessa on käynnissä mm. aurinkopaneelien, julkisivuelementtien, lasijulkisivun, sähkölatausasemien ja pysäköintioperaattorin asennuksia.

Vaikka aurinko ei näin vuoden pimeimpänä hetkenä paista, niin Kivenlahden liityntäpysäköinnissä varaudutaan myös valoisampiin päiviin. Marraskuussa 2022 ryhdyttiin asentamaan aurinkopaneeleita katolle. Myös julkisivuelementtien asentaminen on käynnissä. Pysäköintilaitos valmistuu keväällä 2023.  Kuva: JP Olli.

 

Matkustajaliikenne Matinkylä-Kivenlahti-osuudella alkaa lauantaina 3.12.2022. Kivenlahden metroasemalla on matkustajien käytössä Kivenlahdentorin sisäänkäynti. Asemalla on myös toinen sisäänkäynti, läntinen sisäänkäynti, joka otetaan käyttöön myöhemmin, kun sisäänkäynnin ympäristön muu rakentaminen valmistuu. Läntisen sisäänkäynnin avautumisen myötä pysäköintilaitos tulee palvelemaan käyttäjiä entistä paremmin, kun kulkuyhteys pysäköintilaitoksesta metroon lyhenee.

HSL:n Metro Kivenlahteen -sivu tarjoaa matkustajille tietoa muun muassa uusien metroasemien sisäänkäyntien ja bussipysäkkien sijainneista, liityntäpysäköintipaikoista ja liityntälinjastosta. HSL suunnittelee ja hankkii toiminta-alueensa joukkoliikenteen. Kuva: HSL

Maanalainen metrovarikko Sammalvuoressa

Metroliikenne Matinkylä–Kivenlahti-osuudella alkaa lauantaina 3.12.2022.  Metroasemien ja ratalinjan lisäksi Länsimetro-projektissa rakennettiin uudelle osuudelle myös maanalainen metrovarikko.  

Metrovarikko sijaitsee Espoon Sammalvuoressa. Metrovarikko on metrojunien säilytys- ja huoltopaikka.  Varikon pinta-ala on 32 500 m².

Varikolle johtava raide haarautuu metrolinjalta Espoonlahden ja Kivenlahden väliltä. Sammalvuoreen johtava rataosuus on noin 400 metriä pitkä. Varikolle johtavassa tunnelissa kulkee rinnakkain kaksi raidetta.

Varikkotoiminnoilla on Sammalvuoressa maan alla kaksi hallia – toisessa on junien yösäilytystilat 20 junayksikölle ja toisessa on huoltotilat. Junien säilytystilan pituus on noin 400 m ja sen leveys noin 26 m. Junien säilyttämisen lisäksi näissä tiloissa tehdään junien perussiivousta.

Toisessa hallissa on huoltotilat. Huoltohallista on erotettu omaksi tilakseen töhrynpoisto- sekä sorvitilat. Huoltohallin pituus on noin 300 metriä ja leveys on mitoitettu kolmen junan mukaan. Työskentelytiloineen leveys on noin 25 metriä. Huoltohalliin tultaessa juna ajetaan huoltoraiteelle, jonka alla on huoltomonttu. Montusta korjataan junan pohjaa. Huoltoraiteen sivulla on tasonvaihtoeteline, jonka kautta päästään huoltamaan junan sisätiloja ja kattoa. Huoltohallissa tehdään myös töhryjen poistoa junista.

Huoltohallin pohjoispäädyssä on lisäksi teknisiä tiloja ja alue huoltoliikennettä varten. Lisäksi varikolla on teknisiä tiloja ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen henkilökunnan tiloja.

Metrovarikon huoltohallin pituus on noin 300 metriä ja leveys on mitoitettu kolmen junan mukaan. Kuva: M. Wirman.

Varikko lämmitetään maalämmöllä ja jäähdytys toteutetaan hyödyntämällä matalalämpöistä pohjavettä.

Ensimmäinen metrojuna saapui Sammalvuoressa sijaitsevalle metrovarikolle helmikuun 2022 alussa. Kuva: Juha-Matti Pakka.

Sammalvuori on monelle alueen asukkaalle virkistyspaikka, jonka vuoksi varikkoalue on haluttu sulauttaa mahdollisimman hyvin ympäröivään maastoon. Sinne on istutettu noin 3000 neliötä luonnonnurmea, noin 5000 neliötä nurmea, 600 kappaletta metsämäntyjä, lähes 1600 neliötä kunttaa eli metsänpohjavarvikkoa ja noin 400 neliön suuruinen kukkaniitty pölyttäjiä varten.

Maan päällä varikosta on näkyvissä Sammalvuoressa vain kolme rakennusta: henkilökunnan tiloja parkkipaikkoineen, huoltotunnelin sisäänkäyntirakennus ja tekninen kuilu. Lisäksi Espoonlahden puolella on näkyvissä toisen tekniikkakuilun piharakennus. Molemmat alueet ovat aidattuja. Kuva: Iiro Mikola, Optivision Oy

Varikon rakennusurakka valmistui vuonna 2020. Työyhteenliittymä Sammalvuori (Kalliorakennus-Yhtiöt Oy, EM Pekkinen Oy, Terrawise Oy ja Aro-Systems Oy) toteutti Sammalvuoren metrovarikon louhinta- ja rakennusurakan.

Metron avajaiset lauantaina 3. joulukuuta – tule mukaan juhlimaan!

Metron uusi osuus Matinkylän ja Kivenlahden välillä avautuu liikenteelle lauantaina 3. joulukuuta. Metron avajaisten päätapahtuma järjestetään kauppakeskus Lippulaivassa Espoonlahdessa kello 10–16, mutta ohjelmaa on luvassa kaikilla muillakin asemilla.

Ensimmäinen matkustajaliikenteen metrojuna osuudelle lähtee Kivenlahdesta klo 4.56.

Metroliikenne uudella osuudella käynnistyy lauantaina 3.12. kello 4.56, jolloin ensimmäinen matkustajaliikenteen juna lähtee liikkeelle Kivenlahdesta. Uusi osuus asemineen vihitään käyttöön Kivenlahden aseman laiturialueella ennen ensimmäisen metrojunan lähtöä kello 4.40. Aseman ovet avataan kello 4.30. Kuva: Kusti Manninen, Tunne Productions Oy

Metron avajaisten pääjuhlapaikkana toimii Lippulaiva. Tapahtuma alkaa kello 10, jolloin Espoonlahden metroaseman molempien sisäänkäyntien edustalla on tarjolla kakkukahvit. Kello 10.30 alkaen ohjelma jatkuu Lippulaivan toisen kerroksen keskusaukiolla, jossa ohjelmassa on sekä metroasiaa että musiikkiesityksiä. Avajaistapahtuman pääesiintyjä on Robin Packalen, jonka keikka alkaa Lippulaivan keskusaukiolla kello 12. Avajaisten ohjelma on HSL:n verkkosivuilla.

Espoonlahden metroasema sijaitsee kauppakeskus Lippulaivan yhteydessä. Avajaisten päätapahtumapaikka on Lippulaiva, mutta kaikilla uusilla asemilla on ohjelmaa päivän aikana. Kuva: Kusti Manninen, Tunne Productions Oy

Useiden espoolaisten kulttuuritoimijoiden järjestämää ohjelmaa on luvassa Espoonlahden lisäksi myös muilla uusilla asemilla. Avajaispäivänä Finnoon, Kaitaan, Soukan ja Kivenlahden metroasemien sisäänkäynneillä tai välikerroksissa on ”open stage” -tyylisiä esiintymispaikkoja, joilla kuka tahansa saa esiintyä päivän aikana. Esiintymispaikat on merkitty Espoo-ilmapalloilla.

Lisäksi jokaisella uudella asemalla on tavattavissa HSL:n asiantuntijoita kello 9–15. Lisätietoja mm. metron liikennöinnistä, matkalipuista ja liityntäpysäköinnistä HSL:n Metro Kivenlahteen -sivulta.

Myös asemien ympäristössä kannattaa pitää silmät avoinna, sillä moni paikallinen toimija on metrohuumassa mukana.

Metron avajaiset järjestävät yhteistyössä HSL, Espoon kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy ja Länsimetro Oy.

Länsimetron rakentaminen päättyi syyskuussa

Asemien ja radan rakennusurakat valmistuivat toukokuussa ja Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentaminen päättyi syyskuussa. Rakennusprojekti valmistui kaikkien sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Hankkeella oli niin aikataulu-, kustannus-, riski-, laatu-, yhteistyö- kuin työturvallisuustavoitteitakin. Lue lisää rakentamisprojektin valmistumisesta.

Rakentamisen päätyttyä Länsimetro Oy on Ruoholahdesta länteen kulkevan radan, asemien ja metrojärjestelmän omistaja, ylläpitäjä ja kehittäjä.

Ainutlaatuiset asemat: Finnoon metroasema

Metroliikenne Matinkylä–Kivenlahti-osuudella alkaa lauantaina 3.12.2022. Silloin uusien asemien ovet avautuvat matkustajille. Ennen kuin pääset astumaan asemille, haluamme esitellä ne vielä kerran ja nostaa esiin mielenkiintoiset yksityiskohdat rakennuttajan silmin.

Finnoon metroasema sijaitsee Espoon uudessa kaupunginosassa Finnoossa. Kun liikennöinti Matinkylästä Kivenlahteen alkaa 3. joulukuuta, on Finnoon kaupunginosan rakentaminen vielä kesken. Finnoosta rakentuu merellinen ja luonnonläheinen asuinalue, josta on hyvät yhteydet julkisilla liikennevälineillä. Lue lisää kaupunginosasta Espoon sivuilta.

Asemalla on kaksi sisäänkäyntirakennusta: Finnoonsillan ja Meritien sisäänkäynnit. Finnoonsillan sisäänkäynnillä neljä rinnakkaista hissiä kulkevat sisäänkäynnin ja välitason välillä. Hissit ovat ns. läpikuljettavia hissejä, joihin matkustajat kulkevat sisälle toiselta puolelta ja poistuvat toiselta puolelta. Välitasolta on hissi- ja liukuporrasyhteys asemalaiturille.

Metro Kivenlahteen

HSL:n Metro Kivenlahteen -sivulta löydät lisätietoa uudesta osuudesta, sisäänkäyntien ja bussipysäkkien sijainneista, liityntäpysäköintipaikoista ja liityntälinjastosta. HSL suunnittelee ja hankkii toiminta-alueensa joukkoliikenteen.

Finnoonsillan sisäänkäynnillä matkustajien käytössä on neljä tilavaa hissiä. Sisäänkäynnillä ei ole lainkaan liukuportaita. Kuva: Kusti Manninen.

 

Meritien sisäänkäynnillä on hissi- ja liukuporrasyhteys välitasolle. Sisäänkäynnillä on Suomen pisimmät liukuportaat, joiden nostokorkeus on noin 34,5 metriä ja runkojen pituus noin 78 metriä. Liukuportaiden vieressä kulkevat vinohissit.  Välitasolta on hissi- ja liukuporrasyhteys asemalaiturille.

Välitasolta Meritien sisäänkäynnille matkustajien käytössä on niin liukuportaat kuin hissit. Suomen pisimpien liukuportaiden vieressä kulkee kaksi vinohissiä.  Kuva: M. Partanen.

Finnoon metroaseman rakennusurakan toteutti GRK Infra Oy:n ja Aki Hyrkkönen Oy:n muodostama työyhteenliittymä. Finnoon metroaseman rakennusurakka valmistui toukokuussa 2022.

Finnoon aseman arkkitehtuurissa on vaikutteita Espoon merellisyydestä ja lähiluonnosta. Metroaseman lasi-, metalli- ja betonipintoja pehmentävät rannikon ja lintukosteikon luonnosta inspiraationsa saaneet sävyt. Julkisivujen lasipintoihin on painettu lintukosteikon kasvillisuudesta muistuttavaa graafista kuviointia, sisätilojen värimaailmassa taas on vaikutteita meren ja rannikon lämpimistä sävyistä.

Finnoossa sisäänkäyntirakennusten julkisivujen lasipinnoissa on läheisen lintukosteikon kasvillisuutta muistuttavaa graafista kuviointia. Kuva: M. Partanen.

Aseman suunnittelusta vastaa PES-Arkkitehdit Oy. Merellisyyteen ja luontoon viittaa myös aseman taideteos Leena Nion ”Haavekuvia”. Lue lisää asemataiteesta.

Finnoossa kummallekin metroaseman sisäänkäynnille kuljetaan asemalaiturin länsipäästä. Asemalaiturin taideteoksessa on yksityiskohtia merenrannan luonnosta. Kuva: M. Partanen.

Ainutlaatuiset asemat: Kaitaan metroasema

Metroliikenne Matinkylä–Kivenlahti-osuudella alkaa lauantaina 3.12.2022. Silloin uusien asemien ovet avautuvat matkustajille. Ennen kuin pääset astumaan asemille, haluamme esitellä ne vielä kerran ja nostaa esiin mielenkiintoiset yksityiskohdat rakennuttajan silmin.

Kaitaan metroasema sijaitsee pientalovaltaisella Kaitaan alueella. Aseman nimi juontaa juurensa siihen, että kaupunginosa, jossa metroasema sijaitsee, on viralliselta nimeltään Kaitaa. Asemaympäristön asukkaat tuntevat alueen Iivisniemenä, sillä Kaitaan kaupunginosaan kuuluu asuinalueet Finnoo, Hannus, Hannusjärvi, Hyljelahti, Iivisniemi ja Kaitamäki. Metroliikenne palvelee koko kaupunginosaa.

Kaitaan metroaseman pääsisäänkäynti on Kaitaantiellä. Kaitaantien sisäänkäynniltä asemalaiturille on suora yhteys sekä hisseillä että liukuportailla.

Metro Kivenlahteen

HSL:n Metro Kivenlahteen -sivulta löydät lisätietoa uudesta osuudesta, sisäänkäyntien ja bussipysäkkien sijainneista, liityntäpysäköintipaikoista ja liityntälinjastosta. HSL suunnittelee ja hankkii toiminta-alueensa joukkoliikenteen.

Kaitaantien sisäänkäyntirakennus on itsenäinen paviljonkimainen rakennus, joka on ulkokuoreltaan metallimainen. Pyörien pysäköintipaikat sijaitsevat sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessa. Kuva: Kusti Manninen.

Lisäksi asemalla on varauksena toinen sisäänkäynti, Iivisniemenkallion sisäänkäynti. Tätä ei oteta käyttöön metroliikenteen alkaessa.  Sisäänkäynnillä on suora hissiyhteys asemalaiturille.

Kaitaan metroaseman rakennusurakan toteutti YIT Suomi Oy:n ja Are Oy:n työyhteenliittymä. Rakennusurakka valmistui toukokuussa 2022.

Kaitaantien sisäänkäynniltä on suora liukuporras- ja hissiyhteys asemalaiturille. Aseman arkkitehtuurille tyypillistä on metalli-, lasi- ja betonipinnat. Kuva: Kusti Manninen.

Kaitaan aseman arkkitehtoninen teema on alueen luonteen ja kaupunkisuunnittelun teemojen mukaisesti ”vehreät korttelipihat. Aseman arkkitehtuurissa kylmät metalli-, lasi- ja betonipinnat yhdistyvät alueelle tunnusomaisiin lämpimiin mäntymetsän sävyihin. Ulkokuoreltaan metallisten rakennusten sisätiloissa käytetään mäntymetsän tunnelmasta muistuttavia muotoja ja värisävyjä. Kaitaan aseman molemmat sisäänkäynnit ovat itsenäisiä, paviljonkimaisia rakennuksia. Aseman suunnittelusta vastaa PES-Arkkitehdit Oy.

Lähes koko laiturialueen mittainen Antti Tantun ”Juurtuminen”-teos on graafisesti tyylitelty juurien verkosto. Lue lisää asemataiteesta.

Juurien verkosto kulkee läpi Kaitaan asemalaiturin. Antti Tantun Juusrtuminen-teos on toteutettu laituriseiniin laserilla leikatusta 5 mm alumiinilevystä. Aukoista näkyvä violetti takalevy muodostaa juurien verkoston. Kuva: Kusti Manninen.

Lue myös ”Metro tuo Kaitaalle kaistaleen kaupunkia”.

 

 

Kooste hallituksen kokouksesta 26.10.2022

Hallituksessa keskusteltiin Länsimetro Oy:n ajankohtaisista asioista.

Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen, joilla Länsimetron ulkoalueiden huolto- ja kunnossapito tullaan tulevaisuudessa järjestämään. Palvelun tuottaa Espoon kaupunki ja vastaavaa käytäntöä on jo noudatettu Ruoholahti–Matinkylä-osuuden ulkoalueiden osalta. Helsingin puolella sijaitsevien asemien osalta ulkoalueiden kunnossapito kuuluu Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy:n vastuulle.

Länsimetro Oy:n talousjohtaja esitteli rakennusprojektin kustannusseurannan. Rakentaminen eteni budjetin mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin viestinnän ajankohtaisia asioita ja medianäkyvyyttä. Mediatilaisuus ja -tiedote rakentamisen päättymisestä ja liikenteen alkamisesta pidettiin 13.10. Liikenne uudella osuudella alkaa 3.12.

Seuraava hallituksen kokous on 23.11.

Lisätietoja:

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Olli Isotalo, puh. 050 593 3359

Länsimetro Oy toimitusjohtaja Ville Saksi, puh. 040 823 2086

Ainutlaatuiset asemat: Soukan metroasema

Metroliikenne Matinkylä–Kivenlahti-osuudella alkaa lauantaina 3.12.2022. Silloin uusien asemien ovet avautuvat matkustajille. Ennen kuin pääset astumaan asemille, haluamme esitellä ne vielä kerran ja nostaa esiin mielenkiintoiset yksityiskohdat rakennuttajan silmin.Yläkartanontien sisäänkäynnillä on hissi- ja liukuporrasyhteys laiturille. Kahdella vinohissillä tai liukuportailla kuljetaan välitasolle, jonka jälkeen on vielä lyhyt liukuporras- ja hissiyhteys asemalaiturille. Kuva: M. Partanen.

Soukan metroasema sijaitsee Soukan ostoskeskuksen välittömässä läheisyydessä. Asemalla on kaksi sisäänkäyntiä, jotka ovat Soukantorin ja Yläkartanontien sisäänkäynnit. Molemmat sisäänkäynnit ovat matkustajien käytössä metroliikenteen alkaessa.

Soukantorin sisäänkäynti on kaksikerroksinen. Sisäänkäynnin Soukan liikekeskuksen tasolta on suora hissiyhteys laituritasolle. Käytössä on neljä hissiä.  Soukantien tasolta noustaan ensin portaita tai hissillä Soukantorin tasolle.

Yläkartanontien sisäänkäynniltä on hissi- ja liukuporrasyhteys asemalaiturille.

HSL:n Metro Kivenlahteen -sivulta löydät lisätietoa uudesta osuudesta, sisäänkäyntien ja bussipysäkkien sijainneista, liityntäpysäköintipaikoista ja liityntälinjastosta. HSL suunnittelee ja hankkii toiminta-alueensa joukkoliikenteen.

Soukantorin sisäänkäynnin Soukantorin tasolta matkustajat liikkuvat neljällä rinnakkaisella hissillä suoraan asemalaituritasolle. Kuva: M. Partanen.

Yläkartanontien sisäänkäynnillä on hissi- ja liukuporrasyhteys laiturille. Kahdella vinohissillä tai liukuportailla kuljetaan välitasolle, jonka jälkeen on vielä lyhyt liukuporras- ja hissiyhteys asemalaiturille. Kuva: M. Partanen.

Sisäänkäyntien julkisivut on verhottu metallilevyllä, joiden maalauskäsittely on suunniteltu erityisesti Soukan asemaa varten. Kuvassa Soukantorin sisäänkäynti. Kuva: M. Partanen.

Sisäänkäyntien julkisivut on verhottu metallilevyllä, joiden maalauskäsittely on suunniteltu erityisesti Soukan asemaa varten. Kuvassa Yläkartanontien sisäänkäynti. Kuva: M. Partanen.

Soukan metroaseman rakennusurakan toteutti YIT Suomi Oy:n ja Are Oy:n työyhteenliittymä. Rakennusurakka valmistui toukokuussa 2022.

Aseman arkkitehtuurisuunnittelusta vastaa ALA-Architects. Soukan metroasema on saanut vaikutteita ympäröivästä 60-luvun modernistisesta rakennuskannasta. Asemalla on Taneli Rautiaisen ”Sfäärit”-tilataideteos. Teoskokonaisuus muodostuu neljästä osasta, jotka sijoittuvat metroaseman eri tasoille. Tutustu tilataideteokseen.

Yläkartanontieltä laituritasolle tultaessa asemalaiturin valaisimet luovat aaltoilevan vaikutelman. ”Valoaallot” heijastuvat myös asemalaiturialueen sivuseinien metallipinnoista. Kuva: M. Partanen.

 

”Sfäärit”-teoskokonaisuuteen kuuluu hissiaulan katossa oleva valolippa, joka muodostaa kuvitteellisen pilviverhon, jonka takaa aurinko paistaa. Valaistus seuraa vuorokauden aikoja kirkastuen keskipäivällä ja himmentyen iltaa kohti.

 

Ainutlaatuiset metroasemat: Espoonlahden metroasema

Metroliikenne Matinkylä–Kivenlahti-osuudella alkaa lauantaina 3.12.2022. Silloin uusien asemien ovet avautuvat matkustajille. Ennen kuin pääset astumaan asemille, haluamme esitellä ne vielä kerran ja nostaa esiin mielenkiintoiset yksityiskohdat rakennuttajan silmin.

Espoonlahden metroasema on kauppakeskus Lippulaivan yhteydessä sijaitseva asema. Kummatkin aseman sisäänkäynneistä sijaitsevat kauppakeskuksen sisällä ja ovat matkustajien käytössä, kun matkustajaliikenne Matinkylä–Kivenlahti-osuudella alkaa. Asemalaiturin molemmista päistä on suora hissi- ja liukuporrasyhteys Lippulaivaan ja sitä kautta Espoonlahteen. Läntisen sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä sijaitsee Espoonlahden bussiterminaali. Bussiterminaali otetaan käyttöön, kun läntisen Espoon uusi liityntälinjasto tulee käyttöön HSL:n arvion mukaan talvella 2023. HSL tiedottaa bussiliikenteen muutoksista.

Metro Kivenlahteen

HSL:n Metro Kivenlahteen -sivulta löydät lisätietoa uudesta osuudesta, sisäänkäyntien ja bussipysäkkien sijainneista, liityntäpysäköintipaikoista ja liityntälinjastosta. HSL suunnittelee ja hankkii toiminta-alueensa joukkoliikenteen.

Espoonlahden metroaseman itäinen sisäänkäynti sijaitsee kauppakeskus Lippulaivan sisällä Solmutorin puolella. Kuva: M. Partanen.

Läntisen sisäänkäynnin tuntumassa on Espoonlahden bussiterminaali, joka otetaan käyttöön keväällä 2023. Kuva: M. Partanen.

Kummallakin sisäänkäynnillä on suora liukuporras- ja hissiyhteys asemalaiturilta kauppakeskukseen. Kuva: M. Partanen.

Espoonlahden metroaseman rakennusurakan toteutti SRV Rakennus Oy. Rakennusurakka valmistui toukokuussa 2022.

Aseman arkkitehtuurisuunnittelusta vastaa ALA-Architects. Espoonlahden aseman tunnelmassa on aistittavissa läheisen uimahallin värit, valot ja materiaalit. Kromipinnat imitoivat vedenpinnan väreilyä ja heijastuvaa valoa, kaakelipinnat hohtavat valkoisina, kirkas valkoinen valo valaisee asemalaituria ja uima-altaiden ratakellukkeista tutut värit löytyvät laiturialueen ovista. Laituritasolla ovien värit toimivat matkustajille myös suuntaa antavina tunnusmerkkeinä. Keltaiset ja siniset ovet johdattavat itään, siniset ja punaiset ovet vievät länteen.

Yksityiskohta asemaarkkitehtuurista: keltaiset ja siniset ovet johdattavat asemalaiturilla itään. Kuva: M. Partanen.

Yksityiskohta asemaarkkitehtuurista: siniset ja punaiset ovet vievät länteen. Kuva: M. Partanen.

Asemalaiturilla on Hans Rosenströmin valo- ja ääniteos ”Varjot veden pinnalla”. Tutustu valo- ja äänitaideteokseen.

Espoonlahden metroaseman arkkitehtuurista ja taiteesta voi aistia uimahallimaista tunnelmaa. Kuva: Kusti Manninen, Tunne Productions Oy

Lue myös ”Metro tekee Espoonlahdesta joukkoliikenteen solmukohdan”.

Vuoden 2022 ympäristöselonteko on valmistunut

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden metroasemien ja ratalinjan rakennusurakat päättyivät 13.5.2022. Rakennusprojekti päättyi syyskuussa 2022. Vuoden 2022 ympäristöselonteossa kuvataan Länsimetro-hankkeen ympäristövaikutukset vuoden alusta projektin valmistumiseen saakka. Tutustu vuoden 2022 ympäristöselontekoon.

Tuorein selonteko on aiempien vuosien selontekoja tiiviimpi ja tiedonkeräämistä tehtiin karkeammalla tasolla, sillä rakentamisen osalta vuonna 2022 tehtiin viimeistelytöitä ja testausvaiheen aikaiset ympäristövaikutukset olivat varsinaista rakentamisvaihetta vähäisemmät. Rakentamisen päätyttyä metron käytön aikaista ympäristöseurantaa tehdään erillisen ympäristötarkkailuohjelman mukaisesti.

Vuonna 2022 syntynyt jätteiden määrä oli edellisiä vuosia vähäisempi, koska rakennustyöt olivat vähäisiä, eikä testaamisen aikana syntynyt samoissa määrin jätettä.  Suurin osa jätteistä meni hyötykäyttöön ja vain pieni osa kaatopaikalle loppusijoitukseen.

Työmaiden pölyäminen, melu tai tärinä eivät enää aiheuttanut haittaa muulle ympäristölle ja asemaympäristöjen asukkaille, koska käynnissä ei ollut näitä haittoja aiheuttavia rakennustöitä.

Asemaympäristöjen maisemointityöt jatkuivat vuonna 2022. Metroasemien ulkoalueille istutettiin puita, pensaita ja nurmea.

Painumaseurantaa on tehty aktiivisesti rakentamisen aikana, koska se tunnistettiin projektin merkittäväksi ympäristönäkökohdaksi. Seuranta lopetettiin vuonna 2022 käytönaikaiseen seurantaan siirtyessä.

Rakennustöillä ei ollut todettavaa vaikutusta pohjaveden vedenlaatuun tai Hannusjärven vedenpintaan. Rakentamisalueella sijaitsevan Hannusjärven vedenpinnantasoa on seurattu vuodesta 2013 alkaen. Hannusjärvi on todettu herkäksi ympäristökohteeksi johtuen järven pienestä valuma-alueesta ja järven pienestä vesitilavuudesta. Seurantaa jatketaan käytönaikaisen ympäristötarkkailuohjelman mukaisesti.

Rakentamisen aikaiset palautekanavat sulkeutuivat rakennusurakoiden päättyessä toukokuussa 2022. Sidosryhmille on järjestetty syksyn aikana vierailuja uusille metroasemille. Matkustajaliikenne Matinkylä-Kivenlahti-osuudella alkaa 3.12.2022.

Tutustu myös ympäristöselontekoihin vuosilta 2014–2019 sekä rakentamisen ajalta vuonna 2020 ja 2021.