Asemat

Länsimetron myötä pääkaupunkiseudun metroverkko saa 13 uutta metroasemaa. Lisäksi Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko.

Kullakin uudella metroasemalla on oma identiteettinsä, jonka perusteella matkustaja erottaa asemat helposti toisistaan. Kaikki asemat ovat laiturimalliltaan samanlaisia ja opasteet ja asemilla liikkuminen ovat yhteneväisiä nykymetron kanssa.

Rakennuslehti arvioi ykkösvaiheen asemat elokuussa:

Metroasemien arkkitehtisuunnittelun tavoitteet:

  • matkustajien turvallisuus, palo- ja poistumisteiden toimivuus, turvallisuuden tunteen vahvistaminen mm. valaistuksella
  • esteettömyys
  • liityntäliikenteen sujuvuus
  • asemien arkkitehtuuri tukee kaupunkikuvaa mm. valaistuksella, materiaaleilla, akustiikalla ja taiteella
  • toiminnallisuus tiloissa, reiteissä,opastuksissa
  • kaupunkirakenteen eheyttäminen, täydentäminenja tiivistäminen
  • huollettavuus: tekniset ratkaisut,materiaalit, varaosat, kuljetus, huoltotilat
  • taloudellisuus

Kun asemat otetaan käyttöön ja liikenne käynnistyy, matkustajainformaatiosta vastaa Helsingin seudun liikenne HSL.

Metrolinja