Asemat

Kakkosvaiheen asemien alustavat havainnekuvat on julkaistu. Jokaisella asemalla on oma ilmeensä ja teemansa.

Metroasemien arkkitehtisuunnittelun tavoitteet:

  • matkustajien turvallisuus, palo- ja poistumisteiden toimivuus, turvallisuuden tunteen vahvistaminen mm. valaistuksella
  • esteettömyys
  • liityntäliikenteen sujuvuus
  • asemien arkkitehtuuri tukee kaupunkikuvaa mm. valaistuksella, materiaaleilla, akustiikalla ja taiteella
  • toiminnallisuus tiloissa, reiteissä,opastuksissa
  • kaupunkirakenteen eheyttäminen, täydentäminenja tiivistäminen
  • huollettavuus: tekniset ratkaisut,materiaalit, varaosat, kuljetus, huoltotilat
  • taloudellisuus

Alustavat havainnekuvat löytyvät asemakohtaisilta sivuilta sekä Flickristä.

Espoonlahti, asemalaituri, alustava luonnos. Kuva: ALA Architects.

Ykkösvaiheen matkustajaliikenne Ruoholahdesta Matinkylään alkoi 18.11.2017.  Asemat ja rata luovutettiin HKL:n (Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos) käyttöön  3.10.. Kahdeksan asemaa ja rata teknisine järjestelmineen jäivät Länsimetro Oy:n omistukseen. Metroliikenteestä vastaa HKL, joka myös vastaa asemien ja radan huollosta ja ylläpidosta. HSL (Helsingin seudun liikenne) hankkii ja suunnittelee toimialueensa joukkoliikenteen. HSL vastaa myös metron matkustajainformaatiosta. Matka-ajat ja -reitit löytyvät Reittioppaasta.  

Metrolinja