Länsimetro rakennuttaa Kaitaan metroasemaa. Metroasema otetaan käyttöön, kun liikenne Matinkylä-Kivenlahti-osuudella alkaa arvion mukaan vuonna 2023. Kaitaan metroaseman rakentamisesta on lisätietoja rakentamisen osiossa.
Kaitaan aseman arkkitehtoninen teema on alueen luonteen ja kaupunkisuunnittelun teemojen mukaisesti ”vehreät korttelipihat”. Aseman suunnittelusta vastaa PES-Arkkitehdit Oy. Asemalla on Antti Tantun ”Juurtuminen”-teos.
Sijainti
Asema sijaitsee pientalovaltaisella Kaitaan alueella. Kaitaan metroaseman pääsisäänkäynti on Kaitaantiellä. Kaitaantien sisäänkäynniltä asemalaiturille on suora yhteys sekä hisseillä että liukuportailla.
Iivisniemenkallion sisäänkäynti on varaus, eikä sitä oteta käyttöön metroliikenteen alkaessa. Sisäänkäynnillä on suora hissiyhteys asemalaiturille.
Metroasema ja sen sisäänkäynnit ovat esteettömiä. Lisäksi metroasemaan kuuluu tekniikkarakennuksia.
HSL:n reittiopas
HSL suunnittelee ja hankkii toiminta-alueensa joukkoliikenteen. HSL:n reittioppaaseen tulee lähempänä metroliikenteen alkamista tietoja mm. reiteistä, pysäkeistä, matka-ajoista ja hinnoista.
- Eteläisen Espoon bussireitit ja liityntälinjasto
- Kaitaan metroaseman ja sisäänkäyntien sijainnit tulevat Reittioppaaseen.
- Myös Kaitaan metroaseman autojen ja pyörien liityntäpysäköintipaikat tulevat Reittioppaaseen.
Metroliikenteen alkaessa Kaitaantien sisäänkäynnillä on 200 pyöräliityntäpaikkaa. Myöhemmin mahdollisuus lisäpaikkoihin.
Metroliikenteen alkaessa on 47 väliaikaista autoliityntäpaikkaa Kaitaantien varressa Muu alueen rakentaminen vaikuttaa mm. lopullisiin liityntäpysäköintipaikkoihin.
Kaitaan alueen kehittyminen
Espoon kaupunki kehittää Kaitaan metroaseman ympäristöä mm. metroaseman ympärillä olevaa korttelia, johon rakentuu Kaitaan metrokeskuksen asuinkerrostaloja.
Espoon kaupungin sivuilla on tietoa Kaitaan alueen kehityksestä
Kaitaan alueella on menossa kaavamuutoshankkeita. Ajankohtaisista asemakaavoituskohteista löytyy lisätietoa Espoon karttapalvelusta.