Kaitaa

Länsimetro rakennuttaa Kaitaan metroasemaa. Metroasema otetaan käyttöön, kun liikenne Matinkylä-Kivenlahti-osuudella alkaa arvion mukaan vuonna 2023. Kaitaan metroaseman rakentamisesta on lisätietoja rakentamisen osiossa.

Kaitaan aseman arkkitehtoninen teema on alueen luonteen ja kaupunkisuunnittelun teemojen mukaisesti ”vehreät korttelipihat”. Aseman suunnittelusta vastaa PES-Arkkitehdit OyAsemalla on Antti Tantun ”Juurtuminen”-teos.

Tutustu juurtumisen Kaitaaseen.

Sijainti

Asema sijaitsee pientalovaltaisella Kaitaan alueella. Kaitaan metroaseman pääsisäänkäynti on Kaitaantiellä. Kaitaantien sisäänkäynniltä asemalaiturille on suora yhteys sekä hisseillä että liukuportailla.

Iivisniemenkallion sisäänkäynti on varaus, eikä sitä oteta käyttöön metroliikenteen alkaessa. Sisäänkäynnillä on suora hissiyhteys asemalaiturille.

Metroasema ja sen sisäänkäynnit ovat esteettömiä.  Lisäksi metroasemaan kuuluu tekniikkarakennuksia.

HSL:n reittiopas

HSL suunnittelee ja hankkii toiminta-alueensa joukkoliikenteen. HSL:n reittioppaaseen  tulee lähempänä metroliikenteen alkamista tietoja mm. reiteistä, pysäkeistä, matka-ajoista ja hinnoista.

Metroliikenteen alkaessa Kaitaantien sisäänkäynnillä on 200 pyöräliityntäpaikkaa. Myöhemmin mahdollisuus lisäpaikkoihin.

Metroliikenteen alkaessa on 47 väliaikaista autoliityntäpaikkaa Kaitaantien varressa Muu alueen rakentaminen vaikuttaa mm. lopullisiin liityntäpysäköintipaikkoihin.

Kaitaan alueen kehittyminen

Espoon kaupunki kehittää Kaitaan metroaseman ympäristöä mm. metroaseman ympärillä olevaa korttelia, johon rakentuu Kaitaan metrokeskuksen asuinkerrostaloja.

Espoon kaupungin sivuilla on tietoa Kaitaan alueen kehityksestä

Kaitaan alueella on menossa kaavamuutoshankkeita. Ajankohtaisista asemakaavoituskohteista löytyy lisätietoa Espoon karttapalvelusta.

Kaitaan asemalaituri. Kuva: Kusti Manninen, Tunne Productions Oy

PES-Arkkitehdit: alustava luonnos

Kaitaantien sisäänkäynnin liukuportaat. Kuva: Kusti Manninen, Tunne Productions Oy

Kaitaan metroaseman sisäänkäynnit ovat Kaitaantien sisäänkäynti ja Iivisniemenkallion sisäänkäynti. Iivisniemenkallion sisäänkäynti otetaan matkustajien käyttöön vasta myöhemmin.

Ilmakuva Kaitaan metroasemasta. Kuva: Iiro Mikola, Optivision Oy