Talous

Länsimetro Oy omistaa metroinfraa – metroa länteen rakennettiin kahdessa vaiheessa

Länsimetron rakentaminen toteutettiin kahdessa vaiheessa.  Ensimmäinen vaihe eli Ruoholahti-Matinkylä-osuus valmistui 2017. Toinen vaihe eli Matinkylä-Kivenlahti-osuus avautui matkustajaliikenteelle joulukuussa 2022. Lisäksi Sammalvuoreen rakennettiin maanalainen metrovarikko liikenneoperaattorin tarpeisiin. Länsimetron toisen vaiheen hankesuunnitelman mukaiset työt jatkuvat muun muassa Kivenlahdessa ja Kaitaalla, joihin rakennetaan liityntäpysäköintilaitokset. Metroliikennettä operoi Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.

Metro on iso investointi, joka tuo elinvoimaa ja mahdollistaa uusien kotien ja työpaikkojen syntymisen ekologisella tavalla. Metro on kestävää joukkoliikennettä ja asemasuunnittelussa pyrittiin kestävyyteen ja vetovoimaisuuteen. Metro lisää vaikutusalueidensa houkuttelevuutta niin yritysten ja toimintojen sijoittumispaikkana kuin asumisenkin osalta. Esimerkiksi Lähi-Tapiola on investoinut yhden aseman läheisyyteen eli Tapiolaan puoli miljardia euroa ja Fiskars Group muutti pääkonttorinsa Keilaniemeen.

Länsimetro Oy omistaa metroinfran ja -järjestelmät Helsingin Ruoholahdesta länteen Espoon Kivenlahteen saakka ja kattaa omistamiseen liittyvät kunnossapito- ja lainanhoitokulunsa omistajilta eli Espoon ja Helsingin kaupungeilta  kerättäviltä vastikkeilla. Koko metrolinja on  luovutettu operaattori Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (entinen Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos eli HKL) käyttöön, ykkösvaihe lokakuussa 2017 ja toinen vaihe vuonna 2022.  Metroliikenteen operoinnista Kaupunkiliikenne saa korvauksen HSL:ltä.

Länsimetro Oy:n jatkuva toiminta rahoitetaan omistajilta perittävillä vastikkeilla ja rakentamistoiminta omistajien takaamalla rahoituksella. Vuonna 2024 Länsimetro Oy keräsi hallintovastiketta 3,1 miljoonaa euroa ja hoitovastiketta 28,1 miljoonaa euroa. Omistajilta perittävillä hallintovastikkeilla katetaan yhtiön jatkuva toiminta. Yhtiön toiminnan taloudellinen vakaus riippuu luotettavasta vastikerahoitteisen toiminnan suunnittelusta sekä rakentamistoiminnan rahoituksen ennakoinnista.

Voit tutustua myös Länsimetro Oy:n organisaatioon ja päätöksentekoon.

Tilinpäätökset

Toimintakertomukset

Rakennuttamisprojekti Matinkylä- Kivenlahti kustannusarvio

Rakennuttamisprojekti Ruoholahti-Matinkylä kustannukset 

LÄNSIMETRO-KONSERNIN TALOUSARVIO

KEUR 2022

toteuma

2023

toteuma

2024

toteuma

2025

budjetti

2026

arvio

2027

arvio

2028

arvio

2029 

arvio

Hoitovastike 19 153 30 857 28 109 30 512 32 417 35 181 41 404 41 086
Hallintovastike 2 434 3 062 3 100 2 642 2 930 3 103 3 165 3 228
Rahoitusvastike 68 116 85 690 96 189 112 390 103 866 105 015 103 305 104 755
Vastikkeet yhteensä 89 702 119 608 127 399 145 544 139 213 143 299 147 874 149 070
Toiminnan tuotot 933 5 646 5 959 5 966 6 238 6 388 6 407 6 422
Ylläpitokulut -20 196 -32 182 -28 952 -34 490 -35 256 -38 246 -44 562 -44 332
Hallintokulut -2 321 -3 342 -2 974 -2 768 -2 930 -3 103 -3 165 -3 228
Poistot -34 587 -62 825 -60 652 -61 638 -62 195 -62 368 -60 257 -60 878
Rahoituskulut -15 931 -35 261 -36 601 -30 651 -28 012 -27 206 -26 392 -25 322
Rahastoinnit -7 846 0 0 -21 963 -17 058 -18 764 -19 905 -21 730
Laskennalliset verot -3 335 -1 014 0 0 0 0 0 0
Tilikauden voitto / tappio 6 420 – 9 372 4 180 0 0 0 0 0