Länsimetro Oy omistaa metroinfraa – metroa länteen rakennettiin kahdessa vaiheessa
Länsimetron rakentaminen toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe eli Ruoholahti-Matinkylä-osuus valmistui 2017. Toinen vaihe eli Matinkylä-Kivenlahti-osuus avautui matkustajaliikenteelle joulukuussa 2022. Lisäksi Sammalvuoreen rakennettiin maanalainen metrovarikko liikenneoperaattorin tarpeisiin. Länsimetron toisen vaiheen hankesuunnitelman mukaiset työt jatkuvat muun muassa Kivenlahdessa ja Kaitaalla, joihin rakennetaan liityntäpysäköintilaitokset. Metroliikennettä operoi Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.
Metro on iso investointi, joka tuo elinvoimaa ja mahdollistaa uusien kotien ja työpaikkojen syntymisen ekologisella tavalla. Metro on kestävää joukkoliikennettä ja asemasuunnittelussa pyrittiin kestävyyteen ja vetovoimaisuuteen. Metro lisää vaikutusalueidensa houkuttelevuutta niin yritysten ja toimintojen sijoittumispaikkana kuin asumisenkin osalta. Esimerkiksi Lähi-Tapiola on investoinut yhden aseman läheisyyteen eli Tapiolaan puoli miljardia euroa ja Fiskars Group muutti pääkonttorinsa Keilaniemeen.
Länsimetro Oy omistaa metroinfran ja -järjestelmät Helsingin Ruoholahdesta länteen Espoon Kivenlahteen saakka ja kattaa omistamiseen liittyvät kunnossapito- ja lainanhoitokulunsa omistajilta eli Espoon ja Helsingin kaupungeilta kerättäviltä vastikkeilla. Koko metrolinja on luovutettu operaattori Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (entinen Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos eli HKL) käyttöön, ykkösvaihe lokakuussa 2017 ja toinen vaihe vuonna 2022. Metroliikenteen operoinnista Kaupunkiliikenne saa korvauksen HSL:ltä.
Länsimetro Oy:n jatkuva toiminta rahoitetaan omistajilta perittävillä vastikkeilla ja rakentamistoiminta omistajien takaamalla rahoituksella. Vuonna 2024 Länsimetro Oy keräsi hallintovastiketta 3,1 miljoonaa euroa ja hoitovastiketta 28,1 miljoonaa euroa. Omistajilta perittävillä hallintovastikkeilla katetaan yhtiön jatkuva toiminta. Yhtiön toiminnan taloudellinen vakaus riippuu luotettavasta vastikerahoitteisen toiminnan suunnittelusta sekä rakentamistoiminnan rahoituksen ennakoinnista.
Voit tutustua myös Länsimetro Oy:n organisaatioon ja päätöksentekoon.
Tilinpäätökset
- Tilinpäätös 2024
- Tilinpäätös 2023
- Tilinpäätös 2022
- Tilinpäätös 2021
- Tilinpäätös 2020
- Tilinpäätös 2019
- Tilinpäätös 2018
Toimintakertomukset
- Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2024 (pdf)
- Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2023 (pdf)
- Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2022 (pdf)
- Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2021 (pdf)
- Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2020 (pdf)
- Länsimetro Oy toimintakertomus 2019 (pdf)
Rakennuttamisprojekti Matinkylä- Kivenlahti kustannusarvio
Rakennuttamisprojekti Ruoholahti-Matinkylä kustannukset
LÄNSIMETRO-KONSERNIN TALOUSARVIO
KEUR | 2022
toteuma |
2023
toteuma |
2024
toteuma |
2025
budjetti |
2026
arvio |
2027
arvio |
2028
arvio |
2029
arvio |
Hoitovastike | 19 153 | 30 857 | 28 109 | 30 512 | 32 417 | 35 181 | 41 404 | 41 086 |
Hallintovastike | 2 434 | 3 062 | 3 100 | 2 642 | 2 930 | 3 103 | 3 165 | 3 228 |
Rahoitusvastike | 68 116 | 85 690 | 96 189 | 112 390 | 103 866 | 105 015 | 103 305 | 104 755 |
Vastikkeet yhteensä | 89 702 | 119 608 | 127 399 | 145 544 | 139 213 | 143 299 | 147 874 | 149 070 |
Toiminnan tuotot | 933 | 5 646 | 5 959 | 5 966 | 6 238 | 6 388 | 6 407 | 6 422 |
Ylläpitokulut | -20 196 | -32 182 | -28 952 | -34 490 | -35 256 | -38 246 | -44 562 | -44 332 |
Hallintokulut | -2 321 | -3 342 | -2 974 | -2 768 | -2 930 | -3 103 | -3 165 | -3 228 |
Poistot | -34 587 | -62 825 | -60 652 | -61 638 | -62 195 | -62 368 | -60 257 | -60 878 |
Rahoituskulut | -15 931 | -35 261 | -36 601 | -30 651 | -28 012 | -27 206 | -26 392 | -25 322 |
Rahastoinnit | -7 846 | 0 | 0 | -21 963 | -17 058 | -18 764 | -19 905 | -21 730 |
Laskennalliset verot | -3 335 | -1 014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tilikauden voitto / tappio | 6 420 | – 9 372 | 4 180 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |