Kivenlahti

Länsimetro on rakennuttanut  Kivenlahden metroaseman, johon kuuluu aseman läntinen sisäänkäynti ja Kivenlahdentorin sisäänkäynti sekä tekniikkarakennuksia. Rakennusurakan toteutti Skanska Infra Oy. Rakennusurakka valmistui toukokuussa 2022. Matkustajaliikenne Matinkylä-Kivenlahti-osuudella alkaa 3.12.2022.

Kivenlahden metroasema on tyyliltään viileän rauhallinen ja sävyiltään vaalea. Aseman arkkitehtuurisuunnittelusta vastaa ALA-Architects.  Asemalaiturilla on kuvanveistäjä Kalle Mustosen ”Kulkijat”-veistos.

Tutustu valoisaan Kivenlahteen.

Sijainti

Metroliikenteen alkaessa Kivenlahden metroasemasta tulee metron läntinen päätepiste. Asema tulee jäämään tiivistyvän Kivenlahden kaupunginosan uusien rakennusten ympäröimäksi.

Metroasemalla on kaksi sisäänkäyntiä: läntinen sisäänkäynti ja Kivenlahdentorin sisäänkäynti. Kivenlahdentorin sisäänkäynti on matkustajien käytössä metroliikenteen alkaessa. Sisäänkäynnin osoite on Meriusva 7. Aseman läntinen sisäänkäynti ei ole matkustajien käytössä metroliikenteen alkaessa alueen muusta rakentamisesta johtuen. Tämä sisäänkäynti otetaan käyttöön, kun sisäänkäynnin ympäristön rakentaminen valmistuu.

Metroasema ja sen sisäänkäynnit ovat esteettömiä.  Lisäksi metroasemaan kuuluu tekniikkarakennuksia.

HSL:n reittiopas

HSL:n Metro Kivenlahteen -sivulta löydät lisätietoa uudesta osuudesta, sisäänkäyntien ja bussipysäkkien sijainneista, liityntäpysäköintipaikoista ja liityntälinjastosta. HSL suunnittelee ja hankkii toiminta-alueensa joukkoliikenteen.

Kivenlahden alueen kehittyminen

Metron myötä Kivenlahden alueella on käynnissä myös muuta rakentamista, joka vaikuttaa asemaympäristön katujärjestelyihin. Kivenlahden metroaseman ympäristöön rakennetaan uusia asuntoja ja kaupunginosa tiivistyy. Länsiväylän suuntaisesti kulkevan uuden Höyrylaivantien varteen tulee alueen uusi liikekeskus, jonka tiloihin on muuttamassa myös Laurea-ammattikorkeakoulu. Liikekeskuksen länsipuolelle suunnitellaan suurta liikunta- ja tapahtumakeskusta. Kivenlahden metroaseman ympäristöön on suunnitteilla asuntoja noin 1 700 asukkaalle.

Keskeinen osa Kivenlahtea on tulevaisuudessa Länsiväylän pohjoispuolella sijaitseva Kiviruukki, jonne tulee asuntorakentamista noin 12 000 asukkaalle. Alueelle kehittyy myös Kiviruukin bio- ja kiertotalouden innovaatiokeskittymä Cleantech Garden. Alueella toimii jo nyt VTT Bioruukki, joka on Pohjoismaiden suurin bio- ja kiertotalouden tutkimuslaitos. Omnia suunnittelee Kiviruukkiin uutta kampusta.

Espoon kaupungin sivuilla on tietoa Kivenlahden alueen kehityksestä.

Kivenlahden asemalaituri ja Kulkijat-veistos. Kuva: M. Partanen

Kivenlahden asemalaituri. Kuva: M. Partanen

Kivenlahdentorin sisäänkäynnin välitaso. Kuva: M.Partanen

Kivenlahdentorin sisäänkäynnin liukuportaat. Kuva. M. Partanen..

Kivanlahdentorin sisäänkäynnin liukuportaat. Kuva: M. Partanen.

Kivenlahdentorin sisäänkäynti kulku hisseille. Kuva: M. Partanen.

Kivenlahdentorin sisäänkäynti ulkoa. Kuva: M. Partanen

Kivenlahden metroasemalla on Kivenlahdetien sisäänkäynti ja Kivenlahdentorin sisäänkäynti. Kivenlahdentie sisäänkäynti avataan matkustajien käyttöön vasta myöhemmin.

Kivenlahden metroaseman sisäänkäynnit

Kuvassa arkkitehdin havainnepiirros Kivenlahden metroaseman asemalaiturista. Laiturialueella valaistus koostuu valoputkista ja keskellä laituria on kaksi pyöreää puuveistosta.

ALA Architects: alustava luonnos asemalaiturista