Kivenlahti

Länsimetro on rakennuttanut  Kivenlahden metroaseman, johon kuuluu aseman läntinen sisäänkäynti ja Kivenlahdentorin sisäänkäynti sekä tekniikkarakennuksia. Rakennusurakan toteutti Skanska Infra Oy. Rakennusurakka toukokuussa 2022.

Metroasema otetaan käyttöön, kun liikenne Matinkylä-Kivenlahti-osuudella alkaa arvion mukaan vuonna 2023.

Kivenlahden metroasema on tyyliltään viileän rauhallinen ja sävyiltään vaalea. Aseman arkkitehtuurisuunnittelusta vastaa ALA-Architects.  Asemalaiturilla on kuvanveistäjä Kalle Mustosen ”Kulkijat”-veistos.

Tutustu valoisaan Kivenlahteen.

Sijainti

Metroliikenteen alkaessa Kivenlahden metroasemasta tulee metron läntinen päätepiste. Asema tulee jäämään tiivistyvän Kivenlahden kaupunginosan uusien rakennusten ympäröimäksi.

Metroasemalla on kaksi sisäänkäyntiä: läntinen sisäänkäynti ja Kivenlahdentorin sisäänkäynti. Kivenlahdentorin sisäänkäynti on matkustajien käytössä metroliikenteen alkaessa. Sisäänkäynnin osoite on Meriusva 7. Aseman läntinen sisäänkäynti ei ole matkustajien käytössä metroliikenteen alkaessa alueen muusta rakentamisesta johtuen. Tämä sisäänkäynti otetaan käyttöön, kun sisäänkäynnin ympäristön rakentaminen valmistuu.

Metroasema ja sen sisäänkäynnit ovat esteettömiä.  Lisäksi metroasemaan kuuluu tekniikkarakennuksia.

HSL:n reittiopas

HSL suunnittelee ja hankkii toiminta-alueensa joukkoliikenteen. HSL:n reittioppaaseen  tulee lähempänä metroliikenteen alkamista tietoja mm. reiteistä, pysäkeistä, matka-ajoista ja hinnoista.

Metroliikenteen alkaessa Kivenlahdentorin sisäänkäynnillä on 60 pyöräpysäköintipaikkaa. Kivenlahdentorin sisäänkäynnin yhteyteen tulee myös väliaikaisia autoliityntäpaikkoja, jotka ovat käytössä metroliikenteen alkaessa. Näiden paikkojen määrä varmistuu vuoden 2022 aikana.

Kivenlahdentien sisäänkäynnin vieressä olevassa liityntäpysäköintilaitoksessa on 650 autoliityntäpaikkaa ja 50 pyöräliityntäpaikkaa. Liityntäpysäköintilaitos valmistuu vuoden 2023 alkupuolella.

Kivenlahden alueen kehittyminen

Metron myötä Kivenlahden alueella on käynnissä myös muuta rakentamista, joka vaikuttaa asemaympäristön katujärjestelyihin. Kivenlahden metroaseman ympäristöön rakennetaan uusia asuntoja ja kaupunginosa tiivistyy. Länsiväylän suuntaisesti kulkevan uuden Höyrylaivantien varteen tulee alueen uusi liikekeskus, jonka tiloihin on muuttamassa myös Laurea-ammattikorkeakoulu. Liikekeskuksen länsipuolelle suunnitellaan suurta liikunta- ja tapahtumakeskusta. Kivenlahden metroaseman ympäristöön on suunnitteilla asuntoja noin 1 700 asukkaalle.

Keskeinen osa Kivenlahtea on tulevaisuudessa Länsiväylän pohjoispuolella sijaitseva Kiviruukki, jonne tulee asuntorakentamista noin 12 000 asukkaalle. Alueelle kehittyy myös Kiviruukin bio- ja kiertotalouden innovaatiokeskittymä Cleantech Garden. Alueella toimii jo nyt VTT Bioruukki, joka on Pohjoismaiden suurin bio- ja kiertotalouden tutkimuslaitos. Omnia suunnittelee Kiviruukkiin uutta kampusta. Lue lisää ”Kivenlahti tiivistyy metroaseman ympärillä – Kiviruukkiin asuinalue ja ainutlaatuinen bio- ja kiertotalouden innovaatiokeskittymä”.

Espoon kaupungin sivuilla on tietoa Kivenlahden alueen kehityksestä.

Kivenlahden metroasemalla on Kivenlahdetien sisäänkäynti ja Kivenlahdentorin sisäänkäynti. Kivenlahdentie sisäänkäynti avataan matkustajien käyttöön vasta myöhemmin.

Kivenlahden metroaseman sisäänkäynnit

Kivenlahdentorin sisäänkäynt. Kuva: Kusti Manninen, Tunne Productions Oy

Kivenlahdentorin sisäänkäynnin liukuportaat. Kuva: Kusti Manninen, Tunne Productions Oy

Kivenlahden aseman asemalaituri. Kuva: Kusti Manninen, Tunne Productions Oy

Kuvassa arkkitehdin havainnepiirros Kivenlahden metroaseman asemalaiturista. Laiturialueella valaistus koostuu valoputkista ja keskellä laituria on kaksi pyöreää puuveistosta.

ALA Architects: alustava luonnos asemalaiturista

Havainnekuva Kivenlahden metroaseman liukuportaista.

ALA Architects: Havainnekuva Kivenlahden metroaseman liukuportaista.

Havainnekuva Kivenlahden metroaseman liukuportaista.

ALA Architects: Havainnekuva Kivenlahden metroaseman liukuportaista.