Järjestelmät

Metroympäristössä on eri tyyppisiä metron toimintaan liittyviä teknisiä järjestelmiä. Suurin osa näistä järjestelmistä liittyy matkustusturvallisuuteen ja poikkeustilanteisiin varautumiseen. Ne varmistavat matkustajien turvallisen poispääsyn poikkeustilanteissa, kuten tulipalon tai sähkökatkon aikana. Turvallisuusratkaisut länsimetrossa ovat edistyksellisiä kansainväliseessäkin mittakaavassa. Lisäksi metrossa on metrojunan liikennöintiin liittyviä ratateknisiä järjestelmiä sekä kiinteistötekniikan järjestelmiä, joilla hallitaan mm. asemien ja ratatunneleiden olosuhteita. Matkustamisen ja matkustajaturvallisuuden kannalta järjestelmät muodostavat kokonaisuuden, ja niiden toiminta linkittyy kiinteästi toisiinsa.

Useiden teknisten järjestelmien avulla valvotaan reaaliajassa mm. asemia, metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, ovia, hissejä, liukuportaita, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Kaupunkiliikenteen metrovalvomo seuraa näiden järjestelmien kautta saatavaa dataa ja reagoi mahdollisiin poikkeamiin. Kun järjestelmät havaitsevat normaalista poikkeavan tilanteen, useat muut järjestelmät ja toiminnot käynnistyvät automaattisesti. Esimerkiksi paloilmoitin reagoi savuun ja tekee paloilmoituksen, jonka seurauksena mm. äänievakuointi ja sammutusjärjestelmät käynnistyvät tarvittaessa automaattisesti.

2/3 asematiloista matkustajien katseilta piilossa

Metroasemalla järjestelmiin liittyviä laitteita, kuten näyttöjä, kameroita, hätäpuhelimia ja sprinklereitä, on matkustajille näkyvissä tiloissa. Matkustajat näkevät kuitenkin vain noin kolmasosan  länsimetron aseman tiloista, kuten laiturialueen, hissit, liukuportaat ja sisäänkäynnit. Noin 2/3 metroaseman tiloista on matkustajien katseilta piilossa. Näissä tiloissa on metrojärjestelmien vaatimaa teknistä tilaa. Teknisiä tiloja sijaitsee esimerkiksi  asemalaiturin alapuolella ja sen molemmissa päissä.

Metroinfran elinkaari ja järjestelmien ylläpito

Järjestelmien toimivuutta seurataan jatkuvasti. Yksittäisten laitteiden vikaantuessa huolto tehdään viipymättä. Kaikista metron järjestelmistä ja rakenteista on yksityiskohtaiset huoltosuunnitelmat huoltokirjassa, ja huolto tehdään näiden mukaisesti. Huoltokirja on keskeinen osa metroinfran elinkaarisuunnittelua, huoltoa ja ylläpitoa. Vaikka tunneli ja runkorakenteet on suunniteltu kestämään aikaa, kevyempien rakenteiden ja järjestelmien elinkaari voi olla merkittävästi lyhyempi, koska esimerkiksi rakenteet kuluvat ja järjestelmien teknologia kehittyy.