Uutiset

Länsimetron toisen vaiheen ensimmäiset ratakiskot asennetaan kesällä

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden radan päällysrakenneurakka on alkanut.  Päällysrakenneurakka sisältää sepelin, kaapelikourujen, pölkkyjen, ratakiskojen ja virtakiskon asennuksen, joiden jälkeen uudelle osuudelle päästään tekemään metrojunan koeajoja vuoden päästä kesällä. Ensimmäiset kiskot ovat jo saapuneet Matinkylään odottamaan asennusta.

Vuosi 2020 on kiivastahtinen rakennusvuosi länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuudella.  Rakentamisen painopiste on kevään aikana siirtynyt runkotöistä pinta- ja sisärakennustöihin, talotekniikkaan ja automaatioasennuksiin. Jokaisella viidellä metroasematyömaalla ja ratalinjan työmaalla on käynnissä useita urakoita ja entistä enemmän toimijoita. Sammalvuoren metrovarikolla on edetty jo testausvaiheeseen. Varikko valmistuu tänä vuonna.  Kokonaisuutena hanke etenee hankesuunnitelman aikataulun ja kustannusarvion mukaisesti.

Matinkylä-Kivenlahti -osuuden ratatunneli ennen sepeliä, pölkkyjä ja kiskoja.

”Ratatunneleiden päällysrakenneurakka alkaa pohjasepelin levityksellä. Ratatunnelia on yhteensä 17,5 kilometriä. Sepeli tuodaan tunneliin kuorma-autoilla, yhdellä kuormalla sepeliä saadaan noin viiden metrin alueelle. Sepelikerroksen alle asennetaan molempiin tunneleihin koko matkalle runkomelueriste, joka varmistaa sen, että metron runkomelu ei kantaudu yläpuolella oleviin kiinteistöihin”, kertoo ratateknisten urakoiden valvoja Juha-Matti Pakka Länsimetro-projektista.

Seuraavaksi tunneliin tuodaan vaihteet, joiden mittauksia ja säätöjä tarkistetaan moneen kertaan urakan aikana. Länsimetron tunneleissa on jo aiemmassa urakassa asennettu tukimuurielementit, joiden kansi toimii hätäpoistumistienä ja sisällä kulkee nykyaikaisen metrojärjestelmään vaatimaa tekniikkaa. Tukimuurin kaapelikourut asennetaan sepelin tasoituksen yhteydessä.

Tämän jälkeen tunneliin asennetaan ratapölkyt. Pölkkyjä osuudelle tulee yhteensä 27 400 Parman Forssan tehtaalta.  Pölkkyjen päälle asennetaan kiskot, jotka saapuvat Espanjasta ja hitsataan Vosslohin Kaipiaisten tehtaalla 120 metrin mittaisiksi. Kiskot kuljetetaan Vuosaaren sataman kautta öisin nykyisen metrolinjan läpi Matinkylään ja sieltä edelleen uudelle osuudelle. Työraidekisko on jo Matinkylässä odottamassa asennusta Matinkylästä länteen.

Kiskoasennuksen jälkeen asennetaan pintasepeli, joka levitetään erityisesti urakkaa varten valmistetulla sepelikärryllä. Pintasepeli levitetään pölkkyjen välin.

”Pintasepelin tasoituksen jälkeen rata tuetaan ja hitsataan jatkuvakiskoiseksi. Jatkuvakiskohitsaus edellyttää tarkkaa kiskon lämpötilan tarkkailua ja dokumentointia. Näin varmistetaan mahdollisimman pehmeä ja tasainen metrokyyti tuleville metromatkustajille”, Pakka kertoo.

Kiskoasennuksen jälkeen kiinnitetään virtakisko joka yhdeksänteen pölkkyyn kannatinkaarella. Virtakiskoon kytketään kesällä 2021 sähkö, jonka jälkeen voidaan aloittaa koeajot.

Tavoiteaikatauluna on luovuttaa asemat ja ratalinja teknisine järjestelmineen liikennettä operoivalla HKL:lle vuoden 2023 aikana. Länsimetro Oy jää osuuden omistajaksi ja kehittäjäksi.

 

Kuvia kakkosvaiheen Matinkylä-Kivenlahti-osuuden radalta ennen päällysrakenneurakan alkamista:

Kuvia ykkösvaiheen Ruoholahti-Matinkylä päällysrakenneurakan vaiheista:

 

 

Koivusaaren metroaseman lattiapintojen uusiminen alkaa 1.6. – metroasema on suljettu 1.6.–5.8.2020

Länsimetro Oy uusii Koivusaaren metroaseman laituritason lattiapinnan kesällä 2020 laiturin mosaiikkibetonilattiassa havaittujen halkeamien vuoksi. Lattian uusimisen toteuttaa SRV Rakennus Oy. Koivusaaren asema on suljettu lattian uusimisen ajan 1.6.–5.8.2020, jolloin metrojunat eivät pysähdy asemalla ja aseman sisäänkäynti on suljettu. Halkeamat eivät vaikuta aseman käytettävyyteen, mutta korjaus halutaan tehdä viivyttelemättä. Tämän johdosta Koivusaaren asema suljetaan lattian uusimisen ajaksi, jotta uusiminen saadaan tehtyä mahdollisimman lyhyessä ajassa. Näin toimimalla työmaan aiheuttama haitta voidaan keskittää pienempien matkustajamäärien kesäkauteen.

Lattian uusiminen alkaa työmaan perustamisella sekä purku- ja suojaustöillä. Purkuvaihe kestää noin neljä viikkoa. Osittain samanaikaisesti tehdään lattiarakenteen pohjatöitä neljän viikon ajan. Pohjatöiden edettyä alue kerrallaan aloitetaan uusien lattialaattojen ja -opasteiden asentaminen. Lopuksi suoritetaan tarvittavat viimeistelytyöt, loppusiivous ja työmaan purkaminen, jonka jälkeen asema on valmis avattavaksi matkustajaliikenteelle elokuussa.

Lattian uusimista tehdään työmaalla kolmessa vuorossa ympäri vuorokauden. Korjaustyöt tullaan tekemään tehokkaasti ja turvallisesti niin, että aseman ohi kulkeva metroliikenne ei häiriinny, työmaan toiminnasta ei aiheudu merkittävää häiriötä naapurustolle ja työn kesto on mahdollisimman lyhyt. Työmaa-alue on erotettu metroliikenteeltä. Pölyävät työt tehdään teltan sisällä. Aseman hissit ja sisääntuloaula ovat korjaustöiden ajan työmaakäytössä. Poikkeustilanteissa, esimerkiksi metroliikenne pysähtyessä, matkustajat pääsevät poistumaan ohjeiden mukaisesti Koivusaaren aseman poistumisreittejä maan pinnalle.

Koivusaaren metroaseman lattian uusimisen etenemistä kerrotaan Koivusaaren aseman sivuilla. Töiden etenemisestä tiedotetaan lähikiinteistöihin rakentamisen aikana.

Lisätietoa vaihtoehtoisista liikenneyhteyksistä hsl.fi/koivusaari2020

HSL vastaa vaihtoehtoisista liikenneyhteyksistä tiedottamisesta. Alueen vaihtoehtoisina liikenneyhteyksinä toimivat bussilinjat 20 ja 104. Lisätietoa saa sivustolta hsl.fi/koivusaari2020 ja tiedot näkyvät myös Reittioppaassa.

Lisätietoja lattiapinnan uusimisesta

Koivusaaren metroaseman remontti, työmaan 24/7-puhelin: 044 980 4326

Projektipäällikkö Reima Liikamaa, reima.liikamaa(at)srv.fi

Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-13): 050 377 3700

Kooste Länsimetron hallituksen kokouksesta 28.5.2020

Hallitukselle esiteltiin Länsimetro Oy:n yhtiön ja projektinjohdon tukipalveluiden puitesopimuskilpailutuksen tuloksia. Hallitus valtuutti toimitusjohtajan ryhtymään sopimuskatselmuksiin esityksessä mainittujen tarjoajien kanssa kaikissa neljässä osahankinnassa ja allekirjoittamaan puitesopimukset.

Hallitukselle esiteltiin Sammalvuoren vuokrasopimusasian tilannetta. Päätettiin valtuuttaa toimitusjohtaja neuvottelemaan ja sopimaan Sammalvuoren varikon vuokraamisesta HKL:lle esityksessä kuvatuilla periaatteilla ja allekirjoittamaan vuokrasopimus.

Hallitukselle esiteltiin ympäristövakuutusten kilpailutusasiaa. Päätettiin hankkia ympäristövakuutus esityksen mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin Helsingin olemassa olevan metrovarikon ratainfran kustannusten jakamiseen HKL:n ja Länsimetron välillä liittyvää asiaa. Päätettiin, että Länsimetro maksaa HKL:lle Länsimetroa palvelevan ratainfran laajennuksen, mikä katetaan rahoitusvastikkeilla.

Hallitukselle esiteltiin VIRVE-verkon operaattoripalveluihin ja tukiasemaan/siirtolaitteisiin liittyvää asiaa. Päätettiin valtuuttaa toimitusjohtaja neuvottelemaan ja allekirjoittamaan hankinta esityksen mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin käyttöönoton suunnittelun tilannetta. Käyttöönoton suunnittelu etenee aikataulun mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin Matinkylä-Kivenlahti-osuuden rakentamisen tilannekatsaus. Rakentaminen etenee hankesuunnitelman aikataulun ja kustannusarvion mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin LM2 hankkeen kustannusseurannan tilannetta sekä päivitetty talousarvio.

Seuraava hallituksen kokous on 18.6.2020.

Lisätietoja:

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Olli Isotalo, puh. 050 593 3359

Länsimetro Oy toimitusjohtaja Ville Saksi, puh. 040 823 2086

Median yhteydenotot: viestintäjohtaja Satu Linkola, puh. 046 877 3392

Tavarantoimituksia metrotyömaalle poikkeuksellisesti Soukanraitin ja Soukantorin kautta

Tavarantoimituksissa Soukan metrotyömaan Soukantorin sisäänkäynnille on poikkeusjärjestelyjä 1.6.–7.8.2020. Soukantorin sisäänkäynnillä tehtävien tukimuuritöiden ajan osa metrotyömaalle tulevista tavaroista toimitetaan poikkeuksellisesti Soukanraitin ja Soukantorin kautta. Kävely- ja pyöräreitit ovat normaalisti käytössä kesällä, mutta tavarantoimitusten ja kuormanpurkujen aikana ohjaamme jalankulkijoita ja pyöräilijöitä alueella sekä varmistamme heidän turvallisen liikkumisen ja mm. pääsyn Soukantorin laidalla oleviin kiinteistöihin.

Pahoittelemme tavarantoimituksesta johtuvia hetkittäisiä häiriöitä kävely- ja pyöräreiteillä.

Lisätietoja

Soukan urakoitsijan, työyhteenliittymä YIT–ARE:n 24/7-puhelin: 040 628 8161

Länsimetron palautepuhelin (ma–pe klo 9–13): 050 377 3700

Länsimetron asemien valaistus voitti pohjoismaisen valaistuskilpailun

Länsimetron asemien valaistus palkittiin jo neljännen kerran. Asemien valaistus voitti tällä kertaa pohjoismaisen Nordisk Lyspris eli Nordic Lighting Design Awards 2020 -kilpailun.

Länsimetron asemien valaistus voitti ensimmäisenä suomalaisena pohjoismaisen Nordisk Lyspris eli Nordic Lighting Design Awards 2020 -kilpailun. Länsimetron ykkösvaiheen kahdeksan aseman (Lauttasaaren, Koivusaaren, Keilaniemen, Aalto-yliopiston, Tapiolan, Urheilupuiston, Niittykummun ja Matinkylän) yleisötilojen valaistuskokonaisuuden suunnittelusta vastasi VALOA design. Arkkitehtonista kokonaisuutta johti CJN – arkkitehdit Oy ja asemien arkkitehtuurin ovat suunnitelleet Helin & Co, ALA-arkkitehdit ja Esa Piironen, APRT, HKP ja Valaistuksen sähkösuunnittelusta vastasi Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy. Sähköurakoinnista vastasi Are. Valotaidetta tuottivat Tommi Grönlund ja Petteri Nisunen (Keilaniemi) ja Lighting Design Collective Oy, Helin &Co (Lauttasaari).

Arkkitehtuuri, taide ja valo luovat metroaseman identiteetin

Nordic Lighting Design Awards 2020 -palkinnon tarkoituksena on korostaa pohjoismaisen valaistuskulttuurin erityispiirteitä. Palkinto myönnetään erityisen merkittäville päivänvaloa tai keinovaloa hyödyntäville valaistuskohteille, jotka yhdistävät esimerkillisellä tavalla estetiikkaa, arkkitehtuuria, teknologiaa, laatua ja energiaa. Omaperäisyydelle ja luovuudelle annetaan suuri painoarvo projekteja arvioitaessa.

”Keskeinen ratkaisu Länsimetron asemissa on valon ja arkkitehtuurin integroiminen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Jokaisella metroasemalla on oma identiteetti, joka syntyy arkkitehtuurin, taiteen ja valon yhteisvaikutuksesta. Valaistuksen roolia harkittiin monipuolisesti ja ratkaisu on hillitty, mutta arkkitehtonisesti laadukas ratkaisu, joka toimii ihmisten arjessa. Laatuvaikutelmaa luovat toistuvat valaistustavat, häikäisemättömyys, riittävä valaistustaso ja valaistuksen integraatio”, kuvaa metroasemien valaistusta valaistussuunnittelija ja CEO Roope Siiroinen VALOA design:sta.

Tuomariston mukaan valaistus on hyvin integroitu osaksi arkkitehtuuria. Eri asemien välillä on suurta eroavuutta, ja silti jokainen asema pysyy koko valaistuskonseptin sisällä. Jokainen asema on ainutlaatuinen, mutta niiden samankaltaisuus on kuitenkin aistittavissa. Valaistuksen suunnittelijat ovat onnistuneet kehittämään ja soveltamaan monia erilaisia ratkaisuja. Tuomaristo arvostaa myös hyvin sitä, kuinka valoa käytetään pystysuorilla pinnoilla ja lasin takana. Tämä antaa suuremman tilan tunteen ja helpottaa suuntaamista.

”Suomelle ja Helsingin ja Espoon metroasemien suunnittelun taustalla olevalle koko joukkueelle on suuri kunnia saada pohjoismainen valaistuksen suunnittelupalkinto. Palkinto merkitsee meille paljon ja tuntuu hyvin ansaitulta vuosien kovan työn, yhteistyön ja valaistussuunnittelukentän rakentamisen jälkeen”, kommentoi Roope Siiroinen VALOA designista.

Voittajat julkistettiin keskiviikkona 20.5. Nordic Lighting Design Awards 2020 -kilpailun Nordisk Lyspris Facebook-livelähetyksessä. Nordic Lighting Design Awards 2020 -palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2000. Kilpailu järjestetään joka toinen vuosi. Jokaisesta pohjoismaasta kilpailuun lähetetään oman maan kilpailun voittaja. Länsimetron asemien valaistus voitti aikaisemmin tänä vuonna Vuoden valaistuskohde 2019 -kilpailun sisävalaistus-sarjan ja sen voittajana Länsimetron valaistus osallistui pohjoismaiseen valaistuskilpailuun. Lue lisää Nordic Lighting Design Awards 2020 -kilpailusta.

Nordisk Lyspris 2020 – Nordic Lighting Design Awards-palkinnon lisäksi Länsimetron asemien valaistus on voittanut kolme muuta kilpailua:

  • LDA Lighting Design Awards 2019: Highly Commended
  • LIT Lighting Design Awards 2019: Winner
  • Vuoden valaistuskohde 2019

Tutustu kaikkiin Länsimetron metroasemiin.

Tapiolan metroasema

Aalto-yliopiston metroasema

Keilaniemen metroasema

Espoonlahden metroaseman huoltotunnelin sisäänkäynnin louhinnat alkavat 18.5.

Espoonlahden metroaseman huoltotunnelin sisäänkäynnillä Tähystäjänkadulla tehdään louhintoja maanantaista 18.5.2020 alkaen. Louhinnat kestävät 1–2 viikkoa. Louhintoja tehdään Espoon kaupungin ympäristökeskuksen määritteleminä työaikoina arkisin klo 7–18. Louhinnan räjäytyksistä varoitetaan asianmukaisesti äänimerkein. Työmaalla tehdään louhintaa huoltotunnelin sisäänkäynnin perustuksia ja viemärilinjoja varten.

Huoltotunnelin sisäänkäynti jää metron valmistuttua satunnaiseen huoltokäyttöön Espoonlahden metroasemalle.

Pahoittelemme louhinnoista aiheutuvaa häiriötä.

 

Lisätietoja

Espoonlahden urakoitsijan, SRV Rakennus Oy:n 24/7-puhelin: 040 623 3000

Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-13): 050 377 3700

Kurkkaa metrotyömaalle: Hissien asentaminen on käynnissä useilla työmailla

Hissit ovat näkyvä ja tuttu osa metroasemaa sekä keskeinen osa esteetöntä liikkumista asemalla. Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuudelle tulee yhteensä 32 hissiä. Ensimmäisen hissi osuudelle haalattiin tammikuun lopulla Kaitaalle ja se on viimeisiä asennuksia vaille valmis käyttöönotettavaksi. Hissien asentamisia on tällä hetkellä käynnissä Kaitaan lisäksi Finnoon ja Soukan metrotyömailla. Hissejä haalataan työmaille kesän ja syksyn aikana. Niiden asennustyöt jatkuvat aina vuoden 2021 alkupuolelle saakka. Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden hissien toimittaja on KONE Hissit Oy.

hissikuilu
Soukantorin hissikuilu ennen asennusten alkamista. Kuiluun asennettavan hissin nostokorkeus on 45,2 metriä. Hissi ja hissitarvikkeet haalataan hissikuilun alapäähän. Hissin asentaminen etenee kuilussa alhaalta ylöspäin.

Esimerkiksi Soukan metroasemalla asennetaan parhaillaan Soukantorin sisäänkäynnin neljän hissin ryhmää. Asemalle tulee yhteensä 10 hissiä, joista kuusi on Soukantorin sisäänkäynnillä ja kaksi vinohissiä Yläkartanontien sisäänkäynnillä. Lisäksi metrolaiturin Yläkartanontien sisäänkäynnin puoleisessa päässä on kaksi hissiä, joilla liikutaan laituri- ja välitason välillä. Soukantorin sisäänkäynnillä liikkuminen tapahtuu neljällä rinnakkaisella hissillä. Yläkartanontien sisäänkäynnillä liikkuminen tapahtuu hissien lisäksi myös liukuportaita pitkin.

Hissit ovat yksi 30 sivu-urakasta, joita koko metrolinjalla tehdään. Suuri osa sivu-urakoista liittyy metron turvallisuuteen. Näitä sivu-urakoita ovat muun muassa varavoimakoneet, savunpoistopuhaltimet, kameravalvonta, paloilmoitinjärjestelmä ja hätäkuulutusjärjestelmä. Töiden etenemistä muutamien keskeisten järjestelmien osalta voi seurata Länsimetron rakentamisen sivulta.

 

Ihmisiä lippulaivassa, jossa on neljän hissin ryhmä hissejä.
Soukantorin sisäänkäynnillä liikkuminen tapahtuu neljällä rinnakkaisella hissillä. Kuva on alustava havainnekuva Soukantorin lippuaulasta.

Koivusaaren metroaseman lattiapintoja uusitaan kesällä – vaihtoehtoisena yhteytenä Katajaharjuun bussilinja 20

Länsimetro Oy uusii Koivusaaren metroaseman laituritason lattiapinnan kesällä 2020. Asema on uusimisen ajan suljettuna matkustajilta 1.6.-5.8.2020, jolloin metrojunat ajavat Koivusaaren aseman ohi pysähtymättä. Metro kulkee muilta osin normaalisti lattian uusimisen aikana. Uusiminen tehdään lattiamateriaalissa havaittujen halkeamien vuoksi. Alueen vaihtoehtoisina yhteyksinä toimivat bussilinjat 20 ja 104.

Vaihtoehtoiset yhteydet alueella

Metroaseman lattian uusimisen aikana vaihtoehtoisena yhteytenä Katajaharjun ja Isokaaren alueille on bussilinja 20. Bussilla 20 pääsee Lauttasaaren ja Ruoholahden metroasemille. Metrolla länteen ja Ruoholahtea pidemmälle itään matkustavan kannattaa vaihtaa metroon Lauttasaaren asemalla. Siellä helpoin vaihto metron ja bussin välillä on Gyldénintiellä aseman A-sisäänkäynnillä, jonka edessä bussi 20 pysähtyy laitureissa 1 ja 2. Bussi pysähtyy myös Lauttasaarentien laitureilla 3 ja 4, joilta kävelymatka metroon on hieman pidempi.

Koronavirustilanteen vuoksi matkustajamäärät ovat laskeneet Koivusaaren aseman lähialueella. Matkustajamäärien takia bussiyhteyksien vuoroväli pidetään aiemmin ilmoitetusta poiketen Katajaharjun ja Lauttasaaren aseman välillä nykyisten aikataulujen mukaisena myös Koivusaaren aseman sulkemisen aikana. HSL:n bussiliikenteessä on siirrytty supistettuun kesäliikenteeseen 20.4. alkaen, mikä tarkoittaa Koivusaaren yhteyksien osalta, että bussi 20 kulkee arkisin 15 minuutin ja viikonloppuisin 20 minuutin välein. Bussin 20 matka-aika Koivusaaren asemaa lähimmiltä pysäkeiltä Isokaarella (Vaskiniementie H1036/H1037) Lauttasaaren asemalle on n. 5 minuuttia ja linjan päätepysäkiltä Katajaharju H1040 n. 8 minuuttia.

Espoon Hanasaaren ja Länsiväylän alueen matkustajia palvelee myös bussilinja 104, joka kulkee Lauttasaaren metroasemalta Lauttasaarentietä ja Länsiväylää pitkin Westendin kautta Haukilahteen. Bussi 104 käyttää Lauttasaaren asemalla Lauttasaarentien pysäkkejä eli laitureita 3 ja 4 metron B-sisäänkäynnin läheisyydessä. Koivusaaren asemaa lähimmät bussin 104 pysäkit ovat pysäkit Katajaharju H1066/H1067 Lauttasaarentiellä. Bussi 104 käyttää Hanasaaren kohdalla pysäkkejä Hanasaari E2205/E2332. Bussin 104 matka-aika pysäkeiltä Katajaharju H1066/H1067 Lauttasaaren asemalle on n. 2 minuuttia. Hanasaaressa käytössä ovat lisäksi kesälläkin ruuhka-aikaan Länsiväylää liikennöivät bussit sekä kaupunkipyöräasema.

Vaihtoehtoisten yhteyksien tarkemmat aikataulutiedot ovat jo nyt nähtävissä myös HSL:n Reittioppaassa, kun matkustusajankohdaksi valitsee 1.6. tai sen jälkeisen ajan.

Aseman työmaa

Koivusaaren asema suljetaan lattian uusimisen ajaksi, jotta uusiminen saadaan tehtyä mahdollisimman lyhyessä ajassa. Näin toimimalla työmaan aiheuttama haitta voidaan keskittää pienempien matkustajamäärien kesäkauteen.

1.6. alkaen metrojunat eivät enää pysähdy asemalla ja Koivusaaren aseman sisäänkäynti suljetaan. Työt alkavat työmaan perustamisella sekä purku- ja suojaustöillä. Purkuvaihe kestää noin neljä viikkoa, jonka kanssa tehdään osittain samanaikaisesti lattiarakenteen pohjatöitä neljän viikon ajan. Pohjatöiden edettyä alue kerrallaan aloitetaan uusien lattialaattojen ja -opasteiden asennus. Lopuksi suoritetaan tarvittavat viimeistelytyöt, loppusiivous ja työmaan purkaminen, jonka jälkeen asema on valmis avattavaksi matkustajaliikenteelle.

Korjaustyöt tullaan tekemään tehokkaasti ja turvallisesti niin että aseman ohi kulkeva metroliikenne ei häiriinny ja työn kesto olisi mahdollisimman lyhyt. Työtä tehdään kolmessa vuorossa. Aseman hissit ja sisääntuloaula ovat korjaustöiden ajan työmaakäytössä.

Lisätietoja:

HSL Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

informaatiosuunnittelija Anton Aaltonen. puh. 040 662 1935, anton.aaltonen(at)hsl.fi

hsl.fi/koivusaari2020

HSL viestinnän päivystys, puh. 040 163 2818

Länsimetro Oy

kiinteistö- ja infrajohtaja Juhani Penttilä, puh. 044 087 4042, juhani.penttila(at)lansimetro.fi

Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-13): 050 377 3700

Väliaikaisia muutoksia kävely- ja pyöräreiteissä Hyljetiellä 14.5.-19.5.2020

Hyljetiellä on väliaikaisia muutoksia kävely- ja pyöräilyreiteissä 14.5.-19.5.2020. Väliaikaiset reittimuutokset johtuvat Länsimetron Hyljetien kuilun työmaan hulevesilinjan yhdistämisestä HSY:n verkkoon. Kävelijät ja pyöräilijät ohjataan kyseisenä aikana toiselle kulkureitille.

Pahoittelemme työstä aiheutuvia väliaikaisia muutoksia kävely- ja pyöräreiteissä.

Lisätietoja

Ratalinjan urakoitsijan, GRK Infra Oy:n 24/7-puhelin: 050 516 7606

Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-13): 050 377 3700

Kooste Länsimetron hallituksen kokouksesta 23.4.2020

Hallitukselle esiteltiin Länsimetron ensimmäisen vaiheen Ruoholahti-Matinkylä kvartaaliraportti Q1 ja HKL:n raportointi Länsimetro Oy:lle. (Lisätietoja toimijoiden rooleista: Länsimetro Oy metrojärjestelmän omistajana ja kehittäjänä )

Länsimetrolle esiteltiin Länsimetron käyttö- ja omaisuusriskit kvartaaliraportti Q1.

Hallitus valtuutti toimitusjohtajan myymään Kiinteistö Oy Jousenpuisto Pysäköinnin osakkeet kauppahintaan 729,50 euroa Espoon kaupungille. Taustana päätökselle: Jousenpuiston pysäköinti Oy on järjestänyt suunnatun osakeannin, jossa Espoon kaupunki on merkinnyt 300 000 uutta osaketta ja Länsimetron omistus on kutistunut marginaaliseksi. Jousenpuiston pysäköinti Oy:n hallitus on esittänyt, että Länsimetron osakkeet ostettaisiin kauppakirjalla lunastusarvosta 6 600 euroa. Espoon konsernijaosto on 24.2.2020 päättänyt ostaa 60 kpl Kiinteistö Oy Jousenpuisto Pysäköinnin osakkeita Länsimetro Oy:ltä kauppahintaan 729,50 euroa. Kaupasta menevä varainsiirtovero on yhteensä 14,59 euroa. Espoon kaupunki jatkaa liityntäpysäköintiä laitoksessa.

Hallitus valtuutti toimitusjohtajan perustamaan yhtiön Kivenlahden pysäköintilaitoksen toteuttamista varten sekä järjestämään perustettavalle yhtiölle tarvittavan rahoituksen toteutusta varten. Perustettava yhtiö ”Koy Kivenlahden liityntäpysäköinti” on Länsimetro Oy:n 100% tytäryhtiö. Vastaava malli on käytössä myös Matinkylässä (lisätietoja Länsimetro Oy:n tytäryhtiöistä Laitos valmistuu viimeistään vuoden 2023 lopussa. Pysäköintilaitokseen tulee noin 500 autopaikkaa, josta arviolta 400 liityntäpysäköintikäyttöön.

Hallitukselle esiteltiin Matinkylä-Kivenlahti-osuuden rakentamisen tilannekatsaus. Rakentaminen etenee hankesuunnitelman aikataulun ja kustannusarvion mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin Matinkylä-Kivenlahti-osuuden rakentamisen ensimmäisen kvartaalin Q1 riskienhallintaraportti.

Hallitukselle esiteltiin rakennushankkeen kustannusseuranta ja rahoitus.

Hallitus päätti, että Länsimetro Oy:n yhtiökokous pidetään 26.5.2020.

Seuraava hallituksen kokous on 28.5.2020.

Lisätietoja:

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Olli Isotalo, puh. 050 593 3359

Länsimetro Oy toimitusjohtaja Ville Saksi, puh. 040 823 2086

Median yhteydenotot: viestintäjohtaja Satu Linkola, puh. 046 877 3392