Uutiset

Espoonlahdentorin sisäänkäynnillä jatkuvat betonivalut 18.3. alkaen

Espoonlahdentorin sisäänkäynnillä Espoonlahdessa jatketaan viikolla 12 betonivalujen työvaiheita läntisen sisäänkäynnin seinien rakentamiseksi.

Työt alkavat maanantaina 18.3. klo 6.00 ja ne loppuvat viimeistään 19.3. klo 01.00. Yksi vastaava valu tehdään vielä myöhemmin maaliskuun aikana. Kyseessä on pitkäaikainen valutyö, jonka tekemistä osittain yöaikaan ei valitettavasti voida välttää, koska valua ei voida jättää kesken valettavan rakenteen korkeuden ja rakenteen koon vuoksi.

Betoniautojen liikennöinnistä ja betonin pumppaamisesta voi syntyä äänihaittaa. Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

Lisätietoja
Timo Nuutinen, työmaapäällikkö, Destia Oy: puh. 050 390 1126, timo.nuutinen(at)destia.fi
Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Länsimetron kakkosvaiheelle rakennetaan kuiluja savunpoiston ja hätäpoistumisen tarpeisiin – elementtikuljetuksia kevään aikana

Länsimetron ratalinjan rakennusurakassa rakennetaan ratatunnelin lisäksi seitsemän teknistä kulua, joiden tehtävänä on valmiissa metrossa ilmanvaihto, savunpoisto ja paineentasaus. Kuilut toimivat myös hätäpoistumisreitteinä.

Kuilujen rakentamiseksi kuilutyömaille on toimitettava elementtejä, joiden asennusvaiheessa kuiluun asennetaan porraselementit, lepotasolaatat, pilarit ja seinäelementit.

Elementtitoimitusten aikana liikenne kuilujen läheisyydessä lisääntyy: betoniautoilla toimitetaan valuissa tarvittavaa massaa 1-2 kertaa viikossa.

Elementtiasennuksen jälkeen työt jatkuvat kuilun maanpäällisten rakenteiden teolla. Työaika kuilulla on maanantaista perjantaihin klo 7.00-18.00.

Elementtitoimitukset ovat jo alkaneet Hyljetien kuilulla, Soukanväylän kuilulla, Opettajantien kuilulla ja Maininkitien kuilulla, ja ne alkavat Suomenlahdentien kuilulla, Riilahdentien kuilulla ja Kauklahdenväylän kuilulla huhti-toukokuussa.

Kuiluelementtien arvioitu asennusaikataulu:

1.2019 – 7.2019 Hyljetien kuilu
1.2019 – 8.2019 Soukanväylän kuilu
3.2019 – 6.2019 Opettajantien kuilu
3.2019 – 7.2019 Maininkitien kuilu
4.2019 – 10.2019 Suomenlahdentien kuilu
4.2019 – 9.2019 Riilahdentien kuilu
5.2019 – 12.2019 Kauklahdenväylän kuilu

Lisätietoja: Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Espoonlahdentorin sisäänkäynnillä seinien betonivaluja maaliskuussa

Espoonlahdentorin sisäänkäynnillä Espoonlahdessa aloitetaan viikolla 10 betonivalujen työvaihe läntisen sisäänkäynnin seinien rakentamiseksi.

Työt alkavat maanantaina 11.3. klo 5.00 ja loppuvat tiistaina 12.3. klo 3.00-6.00 välisenä aikana. Kaksi vastaavaa valutyötä tehdään myöhemmin maaliskuun aikana. Kyseessä on pitkäaikainen valutyö, jonka tekemistä osittain yöaikaan ei valitettavasti voida välttää, koska valua ei voida jättää kesken valettavan rakenteen korkeuden ja rakenteen koon vuoksi.

Betoniautojen liikennöinnistä ja betonin pumppaamisesta voi syntyä äänihaittaa. Pahoittelemme mahdollista häiriötä.

Lisätietoja

Timo Nuutinen, työmaapäällikkö, Destia Oy: puh. 050 390 1126, timo.nuutinen(at)destia.fi Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

 

Suunnitteluun uusi projekti-insinööri: ”Ainutkertainen mahdollisuus osallistua tällaiseen projektiin”

Juha Hakulinen (energiatekniikan DI) on aloittanut projekti-insinöörinä Länsimetro-projektin suunnittelunohjauksessa. Projekti-insinöörinä Hakulisen työhön kuuluu mm. avustaminen Espoonlahden, Kivenlahden ja Kaitaan asemien suunnittelun ohjauksessa ja liittyvien hankkeiden koordinoinnissa. Lisäksi hän avustaa kohteiden suunnittelukustannusten ja suunnitelmatarveaikataulujen seurannassa.

Aiemmin Hakulinen on työskennellyt teollisuuden investointiprojekteissa mm. Neste Jacobsilla ja Sweco Industrylla. Hänellä on kokemusta myös jälleenrakentamisesta ja laajennusprojekteista.

”Metroprojekti kiinnosti minua, koska tämä on minulle uutta ja saan arvokasta kokemusta. Voisikin sanoa, että tämä on ainutkertainen mahdollisuus osallistua tällaiseen projektiin. Tämä on kiinnostavaa ja vastuullista työtä, kun tehtävänä on rakentaa metro, joka kuljettaa paljon ihmisiä ja sen täytyy olla luotettava”, sanoo Hakulinen.

”Metron rakentamiseen kuuluvat luonnollisesti ympäristöarvot ja energiatehokkuus. Junien sähkömoottorit, asemien ilmanvaihto, liukuportaiden moottorit muutamia mainitakseni tarvitsevat energiaa toimiakseen. Metrotunneleissa on ilman virtauksia ja lämmönsiirtoa eri aineiden välillä – energia on läsnä jokaisessa vaiheessa”, Hakulinen lisää.

Suunnittelun projekti-insinöörinä Hakulisen työpäivät kuluvat pääosin Länsimetron bigroomissa.

”Ihmiset ovat olleet todella mukavia ensimmäisistä päivistä lähtien. Pian pääsen myös työmaalle,” Hakulinen sanoo.

 

Siemens toimittaa paloilmoitinjärjestelmät Länsimetron kakkosvaiheelle

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden paloilmoitinjärjestelmät toimittaa Siemens. Projekti alkaa välittömästi töiden suunnittelulla. Ensimmäiset toimitukset työmaille tehdään vuoden kuluttua. Sopimuksen arvo on 4,4 miljoonaa euroa.

Siemensin toimitus sisältää paloilmoitinjärjestelmät, ratatunneleiden linjalämpöilmaisujärjestelmät sekä näiden käyttöliittymät asemille.

”Länsimetro on yksi maailman turvallisimmista metroista. Suuri osa länsimetron 52:sta eri järjestelmästä liittyy erityisesti poikkeustilanteiden, kuten tulipalon, aikaiseen turvallisuuteen. Siemensin ratkaisu täytti järjestelmälle asetetut tiukat tekniset vaatimukset. Siemens on lisäksi kokenut ja osaava toimija”, kertoo tekninen johtaja Raimo Kaunismäki Länsimetro Oy:stä.

Nyt toimitettavat järjestelmät yhdistetään aikaisemmin toimitettuun paloilmoitusjärjestelmien valvomokokonaisuuteen, jonka jälkeen koko metron, paloilmoitusjärjestelmät muodostavat yhden selkeän kokonaisuuden. Järjestelmät kattavat kaikki rakenteilla olevat viisi uutta asemaa.

”Sopimus on hieno luottamuksen osoitus hyvin hoidetusta projektista ja erinomainen jatke Länsimetron ensimmäiselle vaiheelle”, sanoo avainasiakaspäällikkö Jari Salminen Siemens Osakeyhtiöstä.

Länsimetron kakkosvaiheen arvioitu valmistumisaika on 2023. Louhintavaihe päättyi 2018 ja se alitti budjetin 14 miljoonalla. Ratalinjalla ja viidellä asemalla on siirrytty louhinnasta rakentamisvaiheeseen, joka etenee suunnitelman mukaan. Sammalvuoren varikolla ovat jo käynnissä talotekniikkatyöt.

Vuoteen 2022 asti asemilla ja ratalinjalla rakennetaan, ja sen jälkeen siirrytään käyttöönottovaiheeseen, johon kuuluvat urakoiden vastaanotot, laaja testausvaihe sekä viranomaishyväksynnät. Länsimetron osalta metro on valmis, kun se luovutetaan operaattorin käyttöön liikenteen aloittamisen valmisteluja varten.

Lisätietoja:
Länsimetro Oy, tekninen johtaja Raimo Kaunismäki, puh.  050 390 6670, raimo.kaunismaki(at)lansimetro.fi

Siemens Osakeyhtiö, avainasiakaspäällikkö Jari Salminen, puh. 358 50 469 5192, jari.salminen(@)siemens.com

Länsimetro valitsi Congrid Oy:n laadun ja turvallisuuden hallintaan

Länsimetro on valinnut rakennustyömaan laadun- ja turvallisuuden hallintaan ja valvontaan erikoistuneen ohjelmistoyritys Congrid Oy:n Länsimetron Matinkylä-Kivenlahtiosuuden kumppaniksi.

Yhteistyössä luotiin rakennushankkeen tarpeisiin ratkaisu, jonka avulla Länsimetro pystyy reaaliaikaisesti seuraamaan hankkeen jokaisen työmaan turvallisuustilannetta, laatutarkastusten etenemistä ja kokonaistilannetta. Ratkaisu tarjoaa  helppokäyttöisen tavan yhdistää kaikki työmaan toiminnot ohjelmiston avulla yhdeksi kokonaisuudeksi.

”Länsimetron kakkosvaiheessa rakennamme viisi asemaa, 14 kilometriä ratalinjaa ja maanalaisen varikon. Yksi asema vastaa laajuudeltaan keskisuuren ostoskeskuksen rakentamista, tosin maan alle. Tarvitsemme työkaluja tämän kokonaisuuden hallintaan ja valvontaan. Työmaakäyttöön Congrid soveltuu hyvin”, toteaa Länsimetro Oy:n rakentamisjohtaja Tero Palmu.

Yhteistyössä Länsimetro pääsee seuraamaan rakennushankkeen eri työvaiheiden laadun ja turvallisuuden mittareita reaaliaikaisesti.

”Haluamme auttaa tätä merkittävää projektia ja sen ihmisiä pääsemään asetettuihin tavoitteisiin. Olemme erittäin otettuja tästä mahdollisuudesta ja luottamuksesta, jota olemme saaneet Länsimetron taholta”, Congridin Myyntipäällikkö Oskar Smeds kertoo.

Tämän kokoluokan projektissa tieto ei voi olla pirstaleisena monessa paikassa.

”Uskomme, että Congrid tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden johtaa projektia tiedolla ja valjastamalla ohjelmistomme näiden satojen ammattilaisten käsiin, lopputuloksesta on syytä odottaa erinomaista”, Smeds jatkaa.

ABB toimittaa kiinteistövalvontajärjestelmän Länsimetron kakkosvaiheelle

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden kiinteistövalvontajärjestelmän toimittaa ABB. Järjestelmä huolehtii urakan valmistumisen jälkeen kaikkien Länsimetron 13 metroaseman käytettävyydestä, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Toimituksen arvo on 10,8 miljoonaa euroa.

ABB:n toimitus sisältää kiinteistönvalvontajärjestelmien toimittamisen kakkosvaiheen kaikille viidelle metroasemalle: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi ABB toimittaa vastaavan valvontajärjestelmän myös kakkosvaiheessa rakennettavalle maanalaiselle metrovarikolle.

Järjestelmän avulla valvotaan metro-operaattorin valvomoista reaaliajassa ja etänä niin metroasemia kuin metro- ja huoltotunneleita, poistumiskuiluja, asemien ovia, hissejä, liukuportaita, valaistusta, savunpoistoa ja hälytystoimintoja. Poikkeustilanteissa järjestelmä käynnistää automaattihälytykset sekä automaattiset toimenpiteet. Tässä urakassa toteutettu kakkosvaiheen valvontajärjestelmä liitetään osaksi koko Helsingin metroverkon kattavaa järjestelmää.

”ABB toteutti kiinteistövalvontajärjestelmän metron ensimmäisessä vaiheessa. Olemme tyytyväisiä, että sama urakoitsija on myös mukana tämän toisen vaiheen toteutuksessa, missä ABB on strategisesti tärkeimpien toimittajiemme joukossa”, toimitusjohtaja Ville Saksi Länsimetrosta toteaa.

Länsimetron kakkosvaiheen arvioitu valmistumisaika on 2023. Rakennustyöt ratalinjalla ja asemilla jatkuvat vuoteen 2022 asti, minkä jälkeen siirrytään käyttöönottovaiheeseen. Siihen kuuluvat urakoiden vastaanotot, laaja testausvaihe sekä viranomaishyväksynnät. Länsimetron osalta metro on valmis, kun se luovutetaan operaattorin käyttöön liikenteen aloittamisen valmisteluja varten.

Lisätietoja:                     

Länsimetro Oy, toimitusjohtaja, Ville Saksi, puh. 040 823 2086, ville.saksi(at)lansimetro.fi

ABB, toimialajohtaja Juha Muhonen, puh. 334 3520, juha.muhonen(at)fi.abb.com

Matinkylän bussiterminaalitasolle rakennetaan lasiseinä kauppakeskusviihtyvyyden parantamiseksi

Matinkylän metroaseman bussiterminaalitasolla aloitetaan lasiseinän rakentaminen metron sisäänkäynnin edustalle maanantaina 11.3.2019. Lasiseinä rakennetaan K-Marketin ja R-kioskin väliselle alueelle ennen käyntiä metroon. Muutoksella pyritään lisäämään kauppakeskusviihtyvyyttä.

Rakennustyöt alkavat työmaa-aitauksen pystyttämisellä. Seinä toteutetaan kahdessa osassa: ensin rakennetaan K-Marketin puoleinen seinä, ja sen jälkeen R-kioskin puoleinen.

Yhden osuuden rakentaminen kestää 3,5 viikkoa. Kun seinän ensimmäinen puoli on saatu valmiiksi, aitaus siirretään, ja rakennetaan toinen puoli seinästä. Yhteensä työt kestävät noin 9 viikkoa, ja ne valmistuvat toukokuussa.

Työt tehdään päiväsaikaan klo 7.00 alkaen aamulla. Urakassa rakennetaan yhteensä kolme liukuovea ja kaksi kääntöovea. Liukuovet toimivat liiketunnistimilla.

Kun seinän toisen osan rakentaminen R-kioskin puolella alkaa, siirretään HSL:n lippuautomaatit väliaikaisesti muutostöiden alueen etupuolelle. Lopputilanteessa ne palautetaan takaisin entiselle paikalleen. Matkakortinlukijat pysyvät koko ajan samassa paikassa liukuportaiden yläpäässä, eikä maksaneisuuden raja muutu.

Järjestelyt eivät vaikuta bussiliikenteeseen terminaalissa. Käynti saapuvien bussien terminaalista metroon tapahtuu entistä reittiä, eikä kulkuvälinettä vaihtavien matkustajien tarvitse kiertää lasiseinien työmaa-aluetta.

Materiaalikuljetuksia muutostöiden alueelle ei tehdä ruuhka-aikoihin. Työt toteuttavat Hermanns Oy, Are Oy ja Rakennuspalvelu Heino.

Lisätietoja

Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Jyrki Karihtala, Hermanns Oy, 0400 554 988

Skandinaavisessa peruskalliossa liikkuu aina vettä – tunneliin kertyvä vesi ohjataan pois salaojien kautta

YLE Uutiset uutisoi Koivusaaren ja Lauttasaaren metroasemilla olevista vesilätäköistä. Veden tihkuminen kalliosta on luonnollinen ilmiö.

”Länsimetro on louhittu suomalaiseen peruskallioon, jonka sisällä liikkuu aina vettä. Kallio muovaantuu maaperän liikkeiden ja lämpölaajenemisen vuoksi. Vuotoja esiintyy yleisesti kaikissa kalliotiloissa, se on tyypillistä skandinaavisessa kovassa kalliossa, johon länsimetrokin on louhittu”, sanoo länsimetro-projektin geoasiantuntija Jari Heikkilä.

Louhintavaiheessa kalliota tiivistetään pumppaamalla sen sisään sementtiä, mitä kutsutaan injektoinniksi. Lisäksi tunneliin rakennetaan veden hallittua ohjaamista varten salaojat noin viiden metrin välein – ne keräävät kalliosta mahdollisesti jälkeenpäin tihkuvan veden.

Salaojat kulkevat kaikilla asemilla ja metrotunneleissa katosta lattiaan. Niistä vesi ohjataan pumppaamoihin, joista se kulkee edelleen HSY:n verkkoon.

Asemien huollosta ja ylläpidosta vastaava HKL asentaa tarpeen vaatiessa aseman kattoon haihdutusastioita, joiden kautta vesi haihtuu pois.

Vuotovesimäärää mitataan laskemalla vuotaneen veden määrä litroissa minuutin ajalta sadan metrin matkalta. Normaali vuotovesimäärä pysyy 5-10 litrassa sadan metrin matkalla. Tarvittaessa kalliota voidaan tiivistää jälkeenpäin.

Salaojitusta Lauttasaaren metroasemalla. Salaojat jäävät lopputilanteessa ruiskubetonipinnan alle. 

Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2018 – rakentamisen tavoitteet saavutettiin

Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteisesti omistama yhtiö. Espoon kaupungin omistusosuus on 84,4 %, Helsingin 15,6 %. Yhtiön tehtävänä on rakentaa, omistaa, ylläpitää ja kehittää Länsimetroa.

Hanke on jaettu kahteen rakennusvaiheeseen: vaihe 1 Ruoholahti – Matinkylä ja vaihe 2 Matinkylä – Kivenlahti. Omistajakaupungit ovat sopineet kustannusten kattamisesta rajalta poikki periaatteella siten, että kumpikin osakas vastaa omalla alueellaan toteutettavien investointien rahoituksesta ja niiden kunnossapidosta syntyvistä kustannuksista. Ne kustannukset, joita ei kyetä kohdentamaan edellä mainitun periaatteen mukaisesti jaetaan pääsääntöisesti maantieteellisesti kohdennettujen kustannusten suhteessa.

Ensimmäisen vaiheen rata ja asemat luovutettiin HKL:lle 3.10.2017. Länsimetro Oy omistaa käyttöönotetun metrojärjestelmän, eli asemat, radan ja niihin liittyvät tekniset järjestelmät, ja vastaa tämän omaisuuden hallinnasta, arvon säilyttämisestä ja kehittämisestä.

HKL vastaa Länsimetron omistamien asemien ja radan huollosta ja ylläpidosta ja raportoi siitä omistajalle eli Länsimetro Oy:lle. HKL vastaa myös metroliikenteen operoinnista ja liikennöi länsimetron alueella kahdella linjalla, Vuosaaresta Matinkylään ja Mellunmäestä Tapiolaan. HKL myös omistaa liikennöintikaluston, eli metrojunat.

Ruoholahti-Matinkylä

Länsimetro Oy luovutti asemat ja radan HKL:lle 3.10.2017 ja matkustajaliikenne Matinkylään alkoi 18.11.2017 HSL:n päätöksellä. Kahdeksan asemaa ja rata teknisine järjestelmineen jäivät Länsimetro Oy:n omistukseen. HKL raportoi Länsimetro Oy:lle hallinnoinnin ja kunnossapidon kustannuksista sekä vastaa radan ja asemien käytöstä ja näiden huolto- ja ylläpitotehtävistä Länsimetro Oy:lle. Toiminnan perustana on Länsimetron ja HKL:n välinen yhteistyösopimus, jota ohjaavat sopimus-, yhteistyö-, tekninen ja talousryhmä.

Vuoden 2018 aikana HKL ja Länsimetro ovat yhdessä kehittäneet kunnossapidon prosesseja ja vahvistanet kunnossapidon ja omaisuuden hallinnan organisaatiota. Länsimetrossa toiminnasta vastaa kunnossapito-organisaatio, jonka palveluksessa on kaksi kunnossapitopäällikköä. Kunnossapitotoiminnon osalta vuonna 2018 tehtiin elinkaarimallinnus ylläpitokustannusten optimoimiseksi sekä aloitettiin toiminnan strategian laadinta.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen työt jatkuivat vuoden 2018 aikana Tapiolassa ja Matinkylässä, joissa molemmissa parannetaan metroaseman saavutettavuutta rakentamalla asemalle toinen sisäänkäynti. Sekä Tapiolassa että Matinkylässä aseman uusi sisäänkäynti liittyy tiivisti kehittyvään kaupunkiympäristöön. Tapiolassa sisäänkäynti yhdistyy kauppakeskuksen laajennukseen ja uuteen bussiterminaaliin, Matinkylässä sisäänkäynti liittyy uuteen hotellihankkeeseen ja myöhemmin myös uimahalliin.

Myös käytössä olevia asemia on parannettu. Päättyneen vuoden aikana asemille avattiin viisi uutta kioskia ja asennettiin myyntiautomaatit. Käynnissä on myös useampia kehityshankkeita, joissa parannetaan mm. asemien kulunvalvontaa, teknisiä valvontajärjestelmiä sekä tilojen tiedonsiirtojärjestelmiä.

Matinkylä-Kivenlahti

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuudella on vuoden 2018 aikana siirrytty louhinnasta rakentamiseen. Kilpailutimme rakennusurakat kuluvan vuoden aikana vaiheittain ja rakentaminen pääsi alkamaan aikataulussa viidellä asemalla ja ratalinjalla. Sammalvuoren varikon rakentamisessa on jo siirrytty taloteknisiin töihin. Aikataulutavoitteiden lisäksi myös kustannustavoitteet toteutuivat. Louhintaurakat alittivat budjetin noin 14 miljoonalla eurolla.

Myös muihin tavoitteisiin päästiin. Vuoden aikana valmistui 13 400 rakenne- ja toteutussuunnitelmaa. Rakentamisen aloittamiseen tarvittavat keskeiset rakennusluvat saatiin rakennusvalvonnalta. Sivu-urakkahankintoja kakkosvaiheella tehdään yhteensä 24 – näistä 17 kilpailutettiin vuoden aikana. Myöhemmin hankkeessa toteutettavien urakoiden kilpailutus jatkuu kesään 2019. Työturvallisuus säilyi edelleen hyvällä tasolla.

Maaliskuussa 2018 Espoon kaupunki hyväksyi osuuden tarkennetun hankesuunnitelman. Hankkeen tarkennettu kustannusarvio on 1 159 miljoonaa euroa ilman inflaatiokorjausta ja rahoituskustannuksia. Tavoitteena on, että seitsemän kilometrin osuus, viisi asemaa ja varikko luovutetaan operaattori HKL:n käyttöön vuoden 2023 aikana.

Hanke etenee kokonaisuutena kustannusarvion mukaisesti. Kaikki rakennusurakkahankinnat pysyivät budjetissa. Myös sivu-urakkahankinnat ovat pysyneet kokonaisuutena budjetissa, vaikkakin osa hankinnoista on ylittänyt ja osa alittanut budjetin. Suunnittelun kustannusennustetta on päivitetty.

Rakennusurakkahankinnat on saatu päätökseen hankinta-aikataulun mukaisesti, myös sivu-urakkahankinnat etenevät suunnitelman mukaan.

Rakentaminen etenee pääosin aikataulun mukaisesti. Rakennusurakoitsijoiden työt ovat käynnistyneet useissa kohteissa aikataulua hitaammin johtuen mm. resurssipuutteista tai valmistelevista töistä. Näillä viiveillä ei arvioida olevan vaikutusta kohteiden kokonaisaikatauluihin.

Yhtiön talous 2018

Länsimetro Oy:n jatkuva toiminta rahoitetaan omistajilta perittävillä vastikkeilla ja rakentamistoiminta omistajien takaamalla ulkoisella rahoituksella. Yhtiön toiminnan taloudellinen vakaus riippuu luotettavasta vastikerahoitteisen toiminnan suunnittelusta sekä rakentamistoiminnan rahoituksen ennakoinnista.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen osalta Länsimetro Oy jäi omaisuuden haltijaksi ja kattaa hankkeeseen liittyvät kunnossapito- ja lainanhoitokulunsa omistajilta kerättävillä vastikkeilla. Asemat ja radat on luovutettu HKL:n käyttöön, joka toimii metron operaattorina ja metrojärjestelmän ylläpitäjänä. Metroliikenteen operoinnista HKL saa korvauksen HSL:ltä.

Omistajilta perittävillä hallintovastikkeilla katetaan yhtiön jatkuva toiminta. Vuonna 2018 Länsimetro Oy keräsi hallintovastiketta 2,8 miljoonaa euroa ja hoitovastiketta 18,8 miljoonaa euroa.

Kokonaisuutena yhtiön tulos on tappiollinen. Tämä johtuu kahdesta syystä, ensimmäiseksi vuonna 2017 vastikkeita perittiin kuluja enemmän. Tämä pienensi päättyneen vuoden vastiketuloja, koska osa vuoden 2018 toiminnasta rahoitettiin vuodelta 2017 säästyneistä varoista.

Toiseksi yhtiön lainojen lyhennykset eivät ole vielä täysimittaisesti käynnissä. Tästä syystä vastikerahoitteiset lainanlyhennykset ovat toistaiseksi suunnitelman mukaisia poistoja pienemmät, jolloin poistojen ja rahoituserien kokonaisuus on alijäämäinen. Tämä korjaantuu lyhennysten alkaessa seuraavien vuosien aikana ja nyt syntyneet tappiot saadaan katettua.

Valtion avustus liittyen metron ensimmäisen vaiheeseen on kokonaisuudessaan maksettu. Toisen vaiheeseen valtio sitoutui maanrakennuskustannusindeksiin sidottujen rakennuskustannusten kattamiseen korkeintaan 240 miljoonan tai 30 %:n osuudella. Vaiheeseen 2 liittyvät valtionosuudet vuodelta 2017 maksettiin keväällä 2018, maksettava summa oli 35,8 miljoonaa euroa. Vuoden 2018 valtionosuus maksetaan keväällä 2019, avustuksen summa on noin 35,4 miljoonaa euroa.

Yhtiö rahoittaa investoinnit pääosin kaupunkien takaamilla lainoilla. Vaihetta 1 Ruoholahti-Matinkylä varten lainoja on vuoden 2018 lopussa nostettu kaikkiaan 1 035 miljoonaa euroa. Ensimmäisten lainojen lyhennykset alkoivat vaiheittain vuodesta 2016.

Vaihetta 2 Matinkylä-Kivenlahti varten on vuoden 2018 lopussa nostettu rahoituslaitoksilta 305 miljoonaa euroa lainoja.

Länsimetro Oy:n tarkoituksena ei ole voiton tuottaminen osakkeenomistajille. Yhtiö ei jaa osinkoa eikä varoja muissakaan osakeyhtiölain 13 luvun 1 §:n 1 momentin  tarkoittamissa muodoissa.

Yhteystiedot:

Olli Isotalo, Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja

Ville Saksi, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja