Rakennuttajapäällikkö vastaa oman asemansa rakentamisesta: ”Tässä tehdään jotakin pysyvää”
Länsimetron Finnoon aseman rakennuttajapäällikkö Markku Ojansuu saapuu Espoon toimistolle joka aamu aikaisin, vaikka työmatkaa kertyy kuutisenkymmentä kilometriä.
”Minulle on tärkeää valmistautua tulevaan päivään rauhassa ennen kokousputkea. Käyn läpi esimerkiksi illan tai viikonlopun aikana tulleet sähköpostit”, Ojansuu sanoo.
Aina työpäivä ei ala Olarin toimistolta – työmaalla järjestetään esimerkiksi suunnittelukatselmukset ja työmaakokoukset.
”Jos on tarve tilata, päättää tai maksaa jotakin, haluan ymmärtää tarkasti, mistä on kyse. Silloin lähden ihan konkreettisesti tunnelin perälle katsomaan, mitä vaikkapa louhinnassa käytettävä sana ’ryöstö’ tarkoittaa, tai miltä pultitus näyttää”, sanoo Ojansuu.
Länsimetrossa työntekoa rytmittää yhteinen big room – kalenteri. Siinä maanantait ja keskiviikot on varattu projektin yhteisille kokouksille toimistolla. Tiistaisin ja torstaisin Ojansuu voi osallistua yhteensovituspalavereihin, joita voidaan pitää työmaalla tai metrorakentamisen kanssa samanaikaisesti etenevien muiden rakennushankkeiden osoitteissa.
Rakentamista kehittyvälle alueelle
Rakennuttajapäällikkönä Markku Ojansuun tärkein tehtävä on varmistaa, että kohde valmistuu aikataulussa ja budjetissa hankesuunnitelman mukaisesti. Nyt länsimetron kakkosvaiheella ollaan hankintavaiheessa, ja Ojansuu varmistaa, että hankinnat etenevät ja hankinta-asiakirjat valmistuvat ajoissa.
”Kohdeorganisaatio meillä alkaa olla rakennettu. Asemakohtaiseen organisaatioon kuuluvat minun lisäkseni kohdepäällikkö, projekti-insinööri, rakennustöiden valvoja, louhintatöiden valvoja, sähkö- ja LVI-valvojat, projektisihteeri sekä suunnittelunohjauksesta vastaava suunnittelupäällikkö”, Ojansuu sanoo.
Oman kohdeorganisaation lisäksi Ojansuulle tärkeä yhteistyökumppani on Espoon kaupunki. Finnoon alue kehittyy tulevina vuosina merkittävästi, ja metron on sovittava kaupungin kadun- ja infrarakentamisen kanssa ratkaisuista niin, että lopputulos palvelee parhaiten kaupunkilaisia tulevaisuudessa. Espoon kaupunki on suunnitellut Finnoosta Länsiväylältä merenrantaan saakka ulottuvaa 17 000 asukkaan kaupunginosaa, jonka korkea keskusta syntyy juuri metroaseman ympärille.
Sri Lankasta Espooseen – työmaat tuttuja
Louhintaurakka on nyt Finnoossa, kuten kaikilla Matinkylä-Kivenlahti – vaiheen asemilla, loppusuoralla. Kun siirrytään rakennusurakkaan, Ojansuu viettää työmaalla vielä enemmän aikaa kuin nyt.
”Viihdyn työmaaympäristössä hyvin ja olen siihen tottunut, koska minulla on tausta rakennuttamisessa. Kun suunnittelusta ja hankinnoista siirrytään kohti rakentamista, vaihtuu ympäristö toimistosta työmaahan”, sanoo Ojansuu.
Ojansuulla on kokemusta hyvin erilaisista työmaista. Työskennellessään Wärtsilällä hän oli mukana rakennuttamassa diesel-voimalaitoksia ympäri maailmaa: El Salvadoriin, Portugaliin, Saudi-Arabiaan, Intiaan, Sri Lankaan, Ruotsiin, Israeliin ja Bangladeshiin. Matkapäiviä kertyi yli 300 vuodessa.
Kotimaassakin Ojansuulla on kokemusta suurten voimalaitosten rakennuttamisesta ja käytöstä. Sähkön siirrosta Suomessa vastaavalla Fingridillä Ojansuu rakennutti kaasuturbiinivoimalaitoksia, Vattenfalilla ja Fortumilla hän toimi käyttö- ja tuotantopäällikkönä. Fortumilla Ojansuulla oli käyttö- ja kunnossapitovastuu yli 2000 megawatin tuotantolaitoksista. Vertailukohtana voi käyttää rakenteilla olevaa Olkiluodon ydinvoimalaa, joka tulee olemaan teholtaan 1600 megawatin laitos.
”Koen, että aiemmista töistäni on paljonkin hyötyä nykyisissä tehtävissä. Voimalaitoksissa tekniikka on keskiössä, ja kun rakennetaan metroa maan alle, ovat tekniikan sopivuus ja tarkoituksenmukaisuus yhtä lailla tärkeitä. Molemmissa mietitään, miten tekniikka saadaan palvelemaan päätarkoitusta. Myös kokemus projektinhallinnasta on hyödyksi tässä työssä”, Ojansuu sanoo.
Voimalaitosten rakennuttamiseen tottunut Ojansuu ei epäröinyt hakea, kun hän sai tietää avoimesta rakennuttajapäällikön paikasta.
”Tämä on valtakunnallisesti merkittävä hanke, joka vaikuttaa miljoonan ihmisen arkeen. Näin ainutlaatuisia hankkeita ei usein tehdä.”.
Kohti yhteistä päämäärää
Kun Ojansuu alun perin lähti opiskelemaan energiatekniikan insinööriksi, häntä kiehtoi ajatus siitä, että sähköä ja lämpöä tarvitaan aina. Pysyvyys puhuttelee myös metrossa.
”Joskus ajattelin myös, että olisi hienoa päästä rakentamaan kivikirkkoon paanukatto, jotain pysyvää. Metro on toistaiseksi pysyvä ratkaisu. Tämä on tavallaan minun kivikirkkoni”, sanoo Ojansuu.
Tekemisen tavat ovat tuntuneet Ojansuusta länsimetrossa omilta – big roomissa asioita tehdään yhdessä. Hän rinnastaa metron rakentamisen tarinaan kolmesta kivenhakkaajasta. Siinä kivenhakkaajilta kysytään, mitä he tekevät. Ensimmäinen vastaa hakkaavansa kiviä, toinen kertoo hakkaavansa pyöreitä kiviä. Kolmas sanoo rakentavansa katedraalia.
”Rakennuttajapäällikkönä mahdollistan, että meilläkin rakennetaan sitä katedraalia, eli tehdään kaikki töitä yhdessä yhteisen päämäärän eteen”, Ojansuu sanoo.
Skandinaavisen tyylikästä ja turvallista rakentamassa
Alustavissa luonnoksissa Finnoon aseman teemaksi on suunniteltu luonnonläheisyyttä; inspiraatiota on haettu rannikosta ja lintukosteikosta. Tämä sopii Ojansuulle hyvin.
”Luontoteema on sydäntäni lähellä. Asun itse luonnon keskellä, metsästän ja hoidan suurta puutarhaa. On hienoa, että juuri oman aseman suunnittelun lähtökohtana on tällainen luontoteema”, hän sanoo.
Pohjoismainen tyyli ja tekniikka näkyvät koko länsimetrossa.
”Teemme tässä skandinaavisen tyylikästä, turvallista metroa. Kyse ei ole vain liikkumisesta paikasta toiseen, vaan tästä tulee metro, joka kuvaa suomalaisuutta ja teknisen osaamisemme laatua.”