Projekti-insinööri

Projekti-insinöörin ja työsuojelupäällikön tehtävät sekä käyttöönottovaiheeseen siirtyvä urakka pitävät Jasmiina Ansamaan toimeliaana.

Rakennusyhtiö Skanska Infra Oy otti kesällä 2018 vastuulleen Kivenlahden aseman rakentamisen Länsimetron toisessa vaiheessa. Yhtiössä projekti-insinöörinä työskentelevä Jasmiina Ansamaa on ollut urakassa mukana alusta asti.

Työmaavarusteisiin pukeutunut nainen seisoo metrotyömaalla Kivenlahden metroasemalla.
Jasmiina Ansamaa ei kaihda tapahtumarikkaita työpäiviä. Työsuojelupäällikön ja projekti-insinöörin tehtävät pitävät huolen, että työpäivässä on tekemisen meininkiä.

Muistellessaan urakan alkuvaiheita Ansamaa pysähtyy hämmästelemään, miten nopeasti aika urakan parissa on mennyt.

– Meitä odotti työmaalla pelkkä louhittu tunneli, kun saavuimme sinne ensimmäisen kerran elokuussa 2018. On vaikea sisäistää, että olemme nyt kaksi vuotta myöhemmin viemässä hanketta käyttöönottovaiheeseen. Muistan, miten suurelta asemahallin tunnelileikkaus näytti silloin. Nyt sitä on vaikea tunnistaa samaksi tilaksi, kun aseman rakenteet ovat paikallaan, Ansamaa kertoo.

Tasapainottelua eri roolien välillä

Ansamaan mukaan tapahtumarikkaat työpäivät ovat pääasiallinen syy ajan rientämiseen urakan parissa. Projekti-insinöörinä hänellä on vastuu rakentamisen laadunvalvonnasta ja dokumentoinnin toteutumisesta. Hän toimii myös työmaan tuotannon apuna ja kokoustaa säännöllisesti Länsimetron edustajien kanssa.

Lisäksi Ansamaa toimii Kivenlahden aseman rakennusurakan työsuojelupäällikkönä. Hän tuntee hyvin työturvallisuuden lainsäädännön, joten vastuutehtävään tarttuminen tuntui luonnolliselta, kun sitä tarjottiin.

– Tasapainottelen näiden roolien välillä ja saatan tilanteen vaatiessa vaihtaa nopeastikin roolista toiseen. Työsuojelupäällikkönä koordinoin eri osa-alueita työmaaturvallisuuteen liittyen. Varmistan, että kaikki työturvallisuuteen liittyvät suunnitelmat ja mittaukset tehdään ajallaan sekä osallistun työturvallisuuteen tai riskienhallintaan liittyviin palavereihin. Vaihtelevat työtehtävät ja hektiset päivät eivät minua haittaa. Pidän siitä, että työpäivässä on tekemisen meininkiä, Ansamaa kertoo.

Länsimetron suunnittelun lähtökohtana on ollut rakentaa maailman turvallisin metro. Rakennuttajan suhtautuminen työturvallisuuteen saa Ansamaalta kehuja.

– Onhan tämä hieno asia, että Länsimetro kiinnittää näin paljon huomiota työmaan turvallisuustasoon ja on ylipäätänsä kiinnostunut työmaaturvallisuuden jatkuvasta kehittämisestä. Tämä ei ole aina itsestäänselvyys.

Käyttöönottovaihe lisää vilinää työmaalla

Rakennusurakka Kivenlahden asemalla on valmis, kun Matinkylä–Kivenlahti-osuus luovutetaan liikennettä operoivan HKL:n käyttöön vuoden 2023 aikana.

Aseman runko laitureineen, hisseineen ja liukuportaineen on jo tovin aikaa ollut valmis. Loppuvuoden 2020 aikana asemalla tehdään vielä erinäisiä talotekniikkatöitä ja sisävalmistusvaiheen töitä ennen kuin urakka etenee käyttöönottovaiheeseen.

Käyttöönottovaiheessa varmistetaan, että aseman rakenteet ja tekniset järjestelmät ovat toteutettu suunnitelmien ja vaatimusten mukaan.

– Käyttöönottovaiheen lähestyminen tuo työmaalle uutta virtaa, koska siinä päästään jo ihastelemaan valmista lopputulosta. Vaikka sisätyövaiheita on vielä kesken, niin silti Kivenlahdessa on jo tässä vaiheessa tunnistettavissa metroasema, Ansamaa iloitsee.

 

Teksti: Teemu Pynnönen
Kuva: Timo Kauppila

 

Artikkeli on julkaistu myös Länsimetro 2/2020-lehdessä. Lehti on luettavissa myös verkossa.