Juttu on julkaistu alun perin Länsimetro-lehdessä 2/2010.
Arkkitehti pitää langat käsissään
Arkkitehti on metrorakentamisen kapellimestari. Hän huolehtii, että metroasemat ovat matkustajille miellyttäviä, turvallisia ja helppokulkuisia.
– Ajattelen unenpöpperöistä aamumatkustajaa, joka on asemalla ensimmäistä kertaa, toteaa Lauttasaaren ja Koivusaaren asemista vastaava johtava arkkitehti Jutta Haarti-Katajainen.
– Tähän se tulee, sanoo arkkitehti Jutta Haarti-Katajainen Helin & Co -arkkitehtitoimistosta ja osoittaa Lauttasaaressa pientä Gyldenintie kahden ja neljän väliin jäävää aluetta, jossa lehmusten takana on pieni parkkipaikka. Paikka Lauttasaaren metron läntiselle sisäänkäynnille ei valikoitunut sattumalta.
– Lauttasaari on niin tiiviisti rakennettu, ettei sopivia paikkoja tämän lisäksi juuri ole. Tuomme maan pinnalle esiin vain sen, mikä on välttämätöntä, sillä emme halua särkeä olemassa olevaa tai tukkia alueen asukkaiden näkymää, Lauttasaaressa kasvanut Haarti-Katajainen painottaa.
Tämä on metroarkkitehdin työtä. Hän miettii metroaseman toimivuutta kaupunkirakenteen, asukkaiden ja matkustajien kannalta yhteistyössä lukuisten erikoissuunnittelijoiden, kuten talotekniikkainsinöörien sekä kallio- ja geosuunnittelijoiden kanssa.
Haarti-Katajainen suunnittelee myös Koivusaaren aseman. Se eroaa olennaisesti Lauttasaaresta, sillä Koivusaaren asema tulee veden alle eikä alueella vielä asu ketään.
– Onneksi apunamme on Suomen parhaita insinöörejä, jotka tuovat käyttöömme oman ammattitaitonsa. Kohteesta huolimatta arkkitehdin tehtävänä on aina sovittaa palaset yhteen, Haarti-Katajainen sanoo.
Matkustaja on ykkönen
– Metroaseman on oltava matkustajalle mahdollisimman yksiselitteinen ja turvallinen. Hyvin suunnitellulla asemalla matkustaja kykenee liikkumaan vaikka unenpöpperössä ja ilman opasteita, toteaa Haarti-Katajainen suunnittelun lähtökohdista.
Selkeän reitistön lisäksi asemien täytyy tuntua turvallisilta ja miellyttäviltä paikoilta.
– Ihmisen ensimmäiset asumukset olivat luolia – ne olivat turvapaikkoja. Samanlaista positiivista tunnetta haluamme välittää myös metromatkustajille maan alla. Lisäksi haluamme, että metroasemat ilmentävät jollakin tapaa oman alueensa luonnetta, kuten Lauttasaaren merellisyyttä, Haarti-Katajainen sanoo.
Tilojen suunnittelu maan alle eroaa monella tapaa tavallisesta arkkitehtityöstä. Kun talot rakennetaan maan päälle tyhjään tilaan, metroasemat rakennetaan käänteisesti: tyhjiä tiloja luodaan kallion sisään. Myös mittasuhteissa on eroa.
– Talonrakennuksessa 10 millimetrin heitto on iso, kun taas kalliorakentamisessa pienin mittayksikkö on 40 senttimetriä, Haarti-Katajainen selittää.
Tarkoituksellista työtä
– On hienoa olla mukana projektissa, joka edustaa hienolla ja positiivisella tavalla tämän hetken arvoja, Haarti-Katajainen sanoo.
Metroarkkitehdit vaikuttavat olennaisesti kaikkien sadantuhannen Länsimetron käyttäjän jokapäiväiseen elämään. Painaako vastuu arkkitehtia?
– Työ sujuu, kun tekee parhaansa hyvässä yhteistyössä kaikkien osallisten kanssa. Kun vastuu on annettu, se täytyy kantaa. Parasta palautetta on, kun joku tulee toteamaan, että tämä on nasta paikka, Haarti-Katajainen sanoo.
Teksti: Antti Routto