Projekti-insinööri

Juttu on julkaistu alun perin Länsimetro-lehdessä 1/2016.

Projekti-insinööri takaa metron turvallisen kulun

Petri Pyykkönen on yksi mikkeliläisen Mipron länsimetro-hankkeessa työskentelevistä työntekijöistä. Mipro toimittaa länsimetroon asetinlaitteen, jolla ohjataan muun muassa radalla sijaitsevia vaihteita ja tunnelin valo-opastimia, jotka kertovat metron kuljettajalle, onko raide vapaa. Lisäksi järjestelmä välittää metrojen kulkutiedot Herttoniemen valvontakeskukseen. Monipuolinen järjestelmä koostuu asemilla ja metrotunnelissa olevista turvallisuusosista, kuten pakkopysäytyslaitteisto ja raiteen vapaana olon valvonta -järjestelmästä. Siihen kuuluvat myös asemille tulevat matkustajainformaationäytöt.

– Järjestelmä varmistaa metron turvalliset kulkuyhteydet asemalta toiselle. Käytännössä järjestelmä valvoo, että vaihteet ovat käännetty ja lukittu oikeaan asentoon. Lisäksi se huolehtii, että lähtevälle metrojunalle on sallittu opaste, ja että kaikki muut raiteelle päästävät opastimet näyttävät seis. Tämä tarkoittaa, että toinen juna ei pääse tulemaan samalle raiteelle, Pyykkönen kertoo.

Hyvin tehtyä työtä ei huomaa

Projekti-insinöörin työhön kuuluu monia erilaisia työtehtäviä suunnittelusta ja käytännön testaamisesta aina liikuteltavan tavaran logistiikan hoitamiseen. Pyykkösen vastuualueeseen kuuluu erityisesti asetinlaitteen äänitaajuuspiirijärjestelmä, jonka avulla määritellään, onko metron raiteilla sillä hetkellä kalustoa vai ei.

– Kaikki työtehtävät vaativat tarkkaa ja huolellista otetta sekä tietysti sähkösuunnittelun erikoisosaamista. Suuressa hankkeessa täytyy olla myös yhteistyökykyinen. Minäkin teen päivittäin tiiviisti töitä tilaajan ja suunnittelijoiden kanssa, Pyykkönen kertoo.

Pyykkösen työt valmistuvat juuri ennen kuin länsimetro aukeaa. Siihen asti töitä jatketaan tiukasta aikataulusta huolimatta huolellisesti. Tärkeintä Pyykkösen työssä onkin varma ja toimiva lopputulos.

– Minun työni on huolehtia, että järjestelmä toimii ja turvallisuus on taattu. Se tarkoittaa, että kun metro aukeaa, käyttäjät eivät edes huomaa tehtyä työtä.

Vankka kokemus ratahankkeista

Miprolla on paljon kokemusta suurista ratahankkeista, mutta sekä yritykselle että Pyykköselle länsimetro on ensimmäinen metrohanke. Pyykkönen työskentelee nyt ensimmäistä kertaa myös maan alla tekemässä järjestelmän asennuksien tarkistuksia. Olosuhteet ovat yllättäneet hänet erikoisella tavalla.

– Tunnelissa on pimeää ja välillä pölyistä, mutta se ei oikeastaan haitannut. Sen sijaan aika hyvät jalkatreenit tässä tulee kun nousee portaat ylös maan alta. Kaikilla asemilla kun ei vielä työvaiheessa ole toimivaa hissiä, Pyykkönen naurahtaa.

Suinkaan kaikki Pyykkösen työt eivät tapahdu maan alla. Suurin osa hänen työajastaan kuluu toimistolla suunnittelutöissä ja palavereissa. Varsinkin hankkeen alkuvaiheessa työt tapahtuivat toimistossa, mutta nyt metron valmistuminen on lähellä, ja asetinlaitteen testaus on käynnissä.

– Tällä hetkellä olen työmaalla viikon tai kaksi kuukaudessa testaamassa ja tarkastamassa järjestelmiä. Alkuvaiheen suunnittelu on vaihtunut osittain hyvin käytännönläheiseksi.

– On ollut mielenkiintoista päästä näkemään näin suuri hanke ja seuraamaan muiden toimijoiden työtä. Hanke on myös ollut mahdollisuus oppia lisää käyttämästämme teknologiasta, Pyykkönen tiivistää.