Juttu on julkaistu alun perin Länsimetro-lehdessä 2/2013.
Elementtiasentajan työ on palapeliä betonipaloilla
Keilaniemen ja Lauttasaaren välisessä rakennusurakassa rakennetaan metrotunneleiden rakenteita noin neljän kilometrin matkalle. Lisäksi urakassa rakennetaan viisi maan pinnalle ulottuvaa pystykuilua, joista yhdessä, kuilussa P3.5, työskentelee elementtiasentaja Keijo Michelsson.
P3.5 tarkoittaa Hanasaaren poistumistiekuilua, jonne teemme tällä hetkellä betonielementeistä portaikkoa. Metroradalle noin 600 metrin välein rakennettavat kuilut toimivat savunpoisto- ja ilmanvaihtokanavan lisäksi hätäpoistumistienä, joten niihin kaikkiin tulee myös palo-osastoihin jaettu portaikko, Michelsson kertoo.
Koska matka syvällä maan alla kulkevasta metrotunnelista maan pinnalle on pitkä, on portaikkoon tehtävä useita kerroksia.
Tähän kuiluun portaita tulee muistaakseni 15 kerrosta, ja edellistä samanlaista kohdetta rakennettaessa niitä syntyi kaikkiaan 21, Michelsson laskee.
Kolmen miehen ja yhden nosturin tiimi
Hanasaaren poistumistiekuilussa työskentelee kaksi elementtiasentajaa, molemmat taustaltaan elementtiasentaja-kirvesmiehiä.
Sen enempää ei porukkaa voisi ollakaan työskentelytilamme ahtauden takia. Maan pinnalta meitä avustaa kuitenkin nosturinkuljettaja, joka laskee elementtejä alas käyttöömme. Hänen kanssaan toisella meistä on aina radiopuhelinyhteys, Michelsson kuvaa.
Elementtejä laskevalla nosturinkuljettajalla ei ole näköyhteyttä kuiluun missään vaiheessa. Pienin elementti painaa 350 kiloa ja suurin liki 10 tonnia, joten radiopuhelin on elementin paikalleen ohjaamisessa välttämätön työkalu, hän perustelee.
Muita Michelssonin työssä tutuksi tulevia apuvälineitä ovat muun muassa etäisyysmittari, elementtikanki, vatupassi sekä mittanauha, joiden avulla eri elementit asettuvat palapelin tavoin tarkasti omille paikoilleen.
Elementin laskun aikana kuilussa on vain yksi mies asettautuneena turvalliseen paikkaan. Muuten kuilu on turvallisuuden takia tyhjä. Vasta kun osa on lähellä asennuskohdetta, toinen asentaja tulee lähemmäksi ja elementti tuetaan paikalleen ennen nosturin koukusta irrottamista, Michelsson kertoo.
Kaksi kerrosta portaikkoa viikossa
Kuilunrakennustyö etenee Hanasaaressa vaiheittain sen mukaan, miten edelliset rakenteet valmistuvat.
Tavoitteenamme on tehdä yhden viikon aikana kaksi kerrosta, jotka muodostuvat pilareista, lepotasoista sekä portaista. Sen enempää elementtejä ei voisi kuiluun tuossa ajassa asentaakaan. Osien välit pitää nimittäin valaa umpeen ja liitosten antaa kuivua ennen kuin seuraavaa laakia pääsee laskemaan, Michelsson toteaa, ja arvioi jatkavansa työskentelyä länsimetron kuilurakenteiden parissa ainakin ensi kesään asti.
Eräs toinen suunnitelma kantaa kuitenkin pidemmälle: kun länsimetro muutaman vuoden kuluttua valmistuu, aikoo Espooseen menevään metroon hypätä myös Michelsson.
Asun metrolinjan itäpäässä ja käytän kulkuvälinettä säännöllisesti, esimerkiksi keskustaan matkustaessani. Mutta täytyyhän sitä länsimetron valmistuessa hurauttaa linja ainakin kerran myös päästä päähän, hän suunnittelee.