Uutiset

Kivenlahden seinälasin asennus 29.9.-2.10 – liukuportaat eivät ole käytössä asennustöiden aikana

Kivenlahden metroaseman sisäänkäynnin liukuporraskuilun seinään asennetaan seinälasi 29.9.-2.10.2025. Asennuksen aikana kaikki metroaseman liukuportaat ovat poissa käytöstä. Aseman molemmat hissit ovat matkustajien käytössä normaalisti. Liukuportaiden ollessa poissa käytöstä hisseillä voi kuitenkin ruuhka-aikoina olla hetkellisesti jonoa. Kivenlahden asemalla on käytössä vain yksi sisäänkäynti, Kivenlahdentori.

Heinäkuussa Kivenlahden metroaseman lasiseinää korjattiin alkuvuodesta seinässä havaitun liukuman vuoksi. Seinään on hankittu yksi uusi seinälasi, jonka asennus tehdään edellä ilmoitettuna ajankohtana syys-lokakuun taitteessa. Uupuvan seinälasin vuoksi yksi liukuporras on ollut alkusyksyn poissa käytössä. Kaikki aseman liukuportaat ovat matkustajien käytössä lasiseinän asennuksen jälkeen.

Huoltokirja on keskeinen työkalu metroinfran arjen huoltotöissä ja pitkän aikavälin suunnittelussa

Länsimetro-osuuden järjestelmistä, rakenteista ja niiden kunnosta on ajantasainen tieto saatavilla huoltokirjassa, mikä mahdollistaa metroinfran tehokkaan hallinnan kaikissa metroinfran elinkaaren vaiheissa.

Huoltokirjalla on tärkeä rooli osana metroinfran ylläpitoa ja elinkaarisuunnittelua. Huoltokirjan laatiminen rakennusaikana ja ylläpito käytön aikana ovat rakentamislakiin perustuvia velvoitteita, jotka koskevat myös Länsimetroa. Huoltokirja sisältää huoltosuunnitelmat keskeisille järjestelmille ja rakenteille. Järjestelmästä riippuen esimerkiksi kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä asennuksesta voidaan joutua vaihtamaan elinkaarensa päähän tulleita yksittäisiä osia tai laitekokonaisuuksia. Huoltokirjassa olevien suunnitelmien mukaisesti tehdään metroinfran ylläpito ja huoltoa. Huoltokirjaan on muun muassa ohjelmoitu huoltojen ajankohdat ja ohjeet huoltojen suorittamiseksi sekä kuvattu tehtävässä tarvittavia laitteita ja työssä huomioitavia työturvallisuusasioita.

Ajantasainen tieto on huollon onnistumisen avain arjessa

Huoltokirjaa käyttävät ensisijaisesti huolto- ja ylläpitotöitä tekevät henkilöt. Kaupunkiliikenne vastaa länsimetro-osuuden metroinfran operatiivisesta huoltotoiminnasta. Huoltokirjaa käytetään esimerkiksi aikataulutettujen huoltotehtävien tekemisen seurantaan, vikailmoitusten kirjaamiseen ja korjausten seurantaan.

–Pääasiassa tekninen valvomo kirjaa päivittäin huoltokirjaan havaittuja vikoja, joita huolto käy läpi ja kuittaa korjatuiksi. Viankorjauksien lisäksi huoltokirjaan määriteltyjen tehtävien kautta huoltohenkilöstö suunnittelee ennakkohuoltotyyppisiä töitä keskimäärin kuukaudeksi eteenpäin. Kuukausitasolla huoltokirjassa on keskimäärin 2 000 tehtävää, joita länsimetro-osuudella hoitavat Kaupunkiliikenteen 13 huoltohenkilöä ja ulkopuoliset palveluntuottajat, kertoo Kaupunkiliikenteen huoltomestari ja työnjohtaja Jouni Kekki.

Huolto- ja ylläpitotöiden kannalta on tärkeää, että huoltotilanteissa oikea tieto on saatavilla välittömästi. Huoltohenkilön on löydettävä huollettavan kohteen dokumentit vaivattomasti ja nopeasti. Huoltokirjaa voi käyttää web- ja mobiilisovellusversiolla, josta huoltoja koskevaa tietoa voi hakea kännykällä. Hakukriteerinä voi olla esimerkiksi sijainti-, järjestelmä- ja laitetiedot. Huoltokirjaan tallennetaan myös käytön aikaista tietoa huoltotehtäviin ja viankorjauksiin liittyen.

–Huoltokirja on huoltotoimintaa tekevien henkilöiden arkinen työkalu, joka avataan ensimmäisenä työpäivän alussa. Toimistolla koneen ääressä käytetään web-versiota, josta saa laajemman näkymän huoltotehtäviin. Mobiili on taas asemilla tehtävissä kenttätöissä kätevämpi, kun kännykällä voi kuitata tehtävät suoritetuiksi tai lisätä tehtäviä, Kekki kuvailee.

Metroinfran omistaja seuraa huolto- ja ylläpitotöiden toteutumista

Länsimetro seuraa huoltokirjan huoltotöiden toteumista länsimetro-osuudella. Länsimetron tehtävänä on johtaa, ohjata ja seurata huolto- ja ylläpitopalveluiden toteuttamista infran elinkaarelle asetettujen vaatimusten mukaisesti.  Huoltokirja on myös keskeinen tietolähde pidemmän aikavälin huolto- ja ylläpitotarpeiden tarkastelussa ja suunnittelussa, toimenpiteiden ennakoinnissa ja suunnittelussa.

Kaupunkiliikenne raportoi kuukausittain Länsimetrolle huoltokirjan suoritteiden mukaisesti huollon ja kunnossapidon toteumat eli toimittaa raportit siitä, kuinka huollot käytännössä sujuvat, etenevätkö huollot suunnitellusti. Toteumaraportointi tekee huolto- ja ylläpitotöiden toteutumisen tilannekuvan läpinäkyväksi molemmille osapuolille, auttaa toiminnan seuraamisessa ja kehittämisessä. Tilannekuvaa käydään läpi yhteisissä tapaamisissa pitkin vuotta. Lisäksi huoltokirjasta saa tarvittaessa esimerkiksi tiettyä järjestelmää tietyltä aikaväliltä koskevia raportteja.

–Huolto- ja viankorjaussuoritteiden seuranta ovat merkittävä osa toiminnan laadun ja tehokkuuden seurantaa. Yhtenä Länsimetron ja Kaupunkiliikenteen välisen yhteistyön ja toiminnan laadun mittaamisen keinona käytetään huolto- ja kunnossapitosuoritteiden seurantaa, Länsimetron kiinteistö- ja infrajohtaja Juhani Penttilä kertoo.

Matinkylän metroaseman seinän uudelleenlaatoitus käynnistyy 8.9.2025

Matinkylän metroaseman kauppakeskuksen ja bussiterminaalin puoleisen sisäänkäynnin ylemmän liukuporrasryhmän viereisen seinän uudelleenlaatoitus käynnistyy maanantaina 8.9.2025. Uudelleenlaatoituksen ja rakennustelineiden purkutöiden arvioitu kesto on neljä viikkoa, jonka jälkeen sisäänkäynnillä suljettuna olleet liukuportaat voidaan ottaa käyttöön viikolla 41.

Uudelleenlaatoituksen aikana Matinkylän metroaseman kauppakeskuksen ja bussiterminaalin puoleinen sisäänkäynti on matkustajien käytössä, mutta valitettavasti yksi sisäänkäynnin kolmesta liukuportaista on yhä suljettu. Myös sisäänkäynnin alemman liukuporrasryhmän yhden liukuportaan käyttöä on rajoitettu välitason ruuhkautumisen välttämiseksi. Matinkylän aseman läntinen sisäänkäynti on matkustajien käytössä normaalisti.

Vuoden alussa havaittiin, että sisäänkäynnin ylemmän liukuporrasryhmän viereinen seinälaatoitus oli heikosti kiinni. Tämän jälkeen on selvitetty kiinnitysongelman laajuutta ja syitä, purettu laatoitusta ja tehty koelaatoituksia kiinnipysyvyyden varmistamiseksi.  Lue lisää Matinkylän metroaseman seinän uudelleenlaatoituksen taustoista.

Espoon Tikan näyttely Kaitaalla syyskuun ajan

Kaitaan metroaseman yhteisöllisessä näyttelyvitriinissä  on esillä Espoon Tikan näyttely syyskuun 2025 ajan. Espoon Tikka on Kaitaan alueella toimiva virkeä ja hyvinvoiva jalkapalloseura, joka tarjoaa toimintaa alueen asukkaille. Espoon Tikka on toiminut vuodesta 1969 alkaen. Näyttely nostaa esiin niin seuran historiaa kuin nykyistä toimintaa.

Näyttelyvitriini sijaitsee Kaitaan metroaseman sisäänkäynnillä, katutasossa.  Sisäänkäynnin osoite on Kaitaantie 14. Näyttelyvitriini on maksualueen ulkopuolella. Maksualue alkaa leimauslaitteilta, jossa tulee aina olla voimassa oleva matkalippu.

Mikä on Kaitaan oma vitriini?

Yhteisöllinen näyttelyvitriini Kaitaalla on tarkoitettu asemaympäristötoimijoiden, kuten koulujen, päiväkotien ja harrastusporukoiden näyttelytilaksi. Lisätietoja yhteisöllisestä näyttelyvitriinistä Länsimetron sivuilla.

 

Matinkylän metroaseman seinän uudelleenlaatoitus aloitetaan syyskuussa

Vuoden alussa havaittiin, että Matinkylän metroaseman kauppakeskuksen ja bussiterminaalin puoleisen sisäänkäynnin ylemmän liukuporrasryhmän viereinen seinälaatoitus oli heikosti kiinni. Seinälaatoituksen kiinnitysongelman laajuutta selvitettiin, ja liukuportaiden viereistä laatoitusta jouduttiin purkamaan melko laajalta alueelta. Purkutöiden jälkeen selvitettiin heikon kiinnityksen syitä ja tehtiin koelaatoitukset, joilla varmistettiin uudelleen tehtävän laatoituksen kiinnipysyminen. Koelaatoituksen perusteella tehdään laatoitustyön ohjeistus ja suunnitelma sekä määritetään lopullinen purkulaajuus. Uudelleenlaatoitustyöt käynnistyvät syyskuussa, ja työn arvioitu kesto on neljä viikkoa.

– Kesäkuun alussa tehtiin koelaatoitus, jolle suoritettiin kiinnityksen pitävyyden varmistava vetokoe kolmen viikon kovettumisajan jälkeen kesäkuun lopussa. Valitettavasti ensimmäisellä koelaatoituksella ei saavutettu riittävää kiinnityslujuutta, ja vetokoe jouduttiin uusimaan. Tämän vuoksi uudelleenlaatoitus ei käynnistynyt kesällä. Uusitun koelaatoituksen vetokoe suoritettiin elokuun alussa, ja kokeessa saavutettiin riittävä kiinnitysvoima. Koelaatoitus oli välttämätöntä tehdä laatan suuren koon vuoksi. Riittävän laadukas työmenetelmä laatoitukseen on nyt varmistettu, ja laatoitustöihin päästään syyskuussa, Länsimetron Oy:n rakentamisjohtaja Janne Tuoma kertoo

Laattojen irtoamissyiden ja uudelleenlaatoituksen kiinnitystavan varmistaminen on vienyt aikaa harmillisen kauan. Helmi–maaliskuussa tehdyissä tarkastuksissa selvitettiin vian laajuus ja havaittiin, että osa seinälaatoista, erityisesti sisäänkäynnin välitason ja bussiterminaalitason välisen liukuportaan sivuseinällä, olivat osittain alustasta irti eli ns. kopolaattoja. Huhti–toukokuussa selvitettiin syyt kopolaatoille. Yhtä yksiselitteistä syytä irtoamiseen ei voitu todeta, vaan irtoaminen oli seurausta useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta.

– Yhdeksän vuotta sitten laatoitetun seinän laattojen irtoamisen juurisyy on kiinnityslaastin ja laatan alun alkujaan heikko kiinnittyvyys. Kuivumisen mahdollisesti aiheuttama alustabetonin kutistuma, kuormitusten aiheuttama liike ja tärinä sekä heikosti kiinni olevan laatoituksen viruminen ovat irrottaneet alkujaan jo heikon laattakiinnityksen. Asiaan on vaikuttanut myös liikuntasaumojen vähäisyys, rakentamisjohtaja Janne Tuoma kertoo.

Laattojen poisto- ja asennustöiden aikana Matinkylän metroaseman kauppakeskuksen ja bussiterminaalin puoleinen sisäänkäynti on matkustajien käytössä, mutta valitettavasti yksi sisäänkäynnin kolmesta liukuportaista on suljettu. Myös sisäänkäynnin alemman liukuporrasryhmän yhden liukuportaan käyttöä on rajoitettu välitason ruuhkautumisen välttämiseksi.

Matinkylän aseman läntinen sisäänkäynti on matkustajien käytössä normaalisti.

Länsimetro ja Kaupunkiliikenne pahoittelevat matkustajille aiheutunutta haittaa.

Vastuullisuutta, riskienhallintaa ja ympäristöosaamista metroinfran omistamisen parissa

Länsimetrossa on ainutlaatuista asiantuntemusta ja osaamista modernin ja aikaa kestävän metroinfran omistamisesta, kehittämisestä ja rakentamisesta. Asiantuntijoita esittelevässä juttusarjassa puheenvuoron saa ympäristö- ja riskienhallintapäällikkö Kati Vesikallio. 

Kuka olet? Mitä teet Länsimetrossa?

Olen Kati Vesikallio. Työskentelen ympäristö- ja riskienhallintapäällikkönä Länsimetro Oy:ssä.

Matkasi Länsimetroon

Aloitin vuorovaikutusinsinöörinä vuonna 2012, kun Länsimetro-projektissa rakennettiin ensimmäistä vaihetta eli Ruoholahti–Matinkylä-osuutta. Toisessa vaiheessa rakennettiin Matinkylä–Kivenlahti-osuus, ja tässä vaiheessa projektia työskentelin ympäristöpäällikkönä. Projektin loppuvaiheessa työnkuvani laajeni myös projektin riskienhallinnan puolelle. Länsimetro-projekti päättyi vuonna 2022, ja nykyisin Länsimetro Oy:ssä työskennellään metroinfran omistamisen parissa.

Länsimetro Oy:ssä vastaan yhtiön riskienhallinnan koordinoinnista, seurannasta ja raportoinnista sekä tarjoan asiantuntijatukea riskienhallintaan. Lisäksi tehtäviini kuuluvat yhä länsimetro-osuuden ympäristöseurannat ja sidosryhmäyhteistyö.

Aiemmin olen työskennellyt metalliteollisuuden etujärjestössä sekä ympäristöasiantuntijan ja insinöörin tehtävissä metalli- ja kaivosteollisuudessa.

Mikä on suosikkiasemasi?

Koivusaari on suosikkiasemani. Se on arkkitehtonisesti upea ja sijaitsee meren rannassa. Sisäänkäynniltä avautuu vaikuttavan kaunis merimaisema, joka muuttuu vuodenaikojen ja valon mukaan.

Koivusaaren asema-arkkitehtuurissa meri ja vesi ovat keskeisiä teemoja – katon muoto muistuttaa kumollaan olevaa puualusta, laituriseinän muoto viittaa valaan hetuloihin ja punainen graniitti sisäänkäynnin lattioissa ja seinissä tuo mieleen alueen rantakalliot.

Lue lisää Koivusaaren metroasemasta.

Miten Länsimetro on tukenut sinua uuden vastuualueen, riskienhallinnan, haltuunotossa?

Olen saanut vahvaa tukea esihenkilöltäni, ja sitä kautta tutustunut riskienhallinnan saloihin. Alkuvaiheessa sain myös opastusta riskienhallintatyökalun käytöstä konsultilta. Oppimisprosessissa tärkeä rooli on ollut myös yhteistyöllä Kaupunkiliikenteen ja riskivastuuhenkilöiden kanssa.

Mikä on ajankohtaista riskienhallinnassa ja ympäristöasioissa?

Tänä vuonna Länsimetrossa kehitetään riskienhallintaa entistä tavoitteellisemmin. Nimetyissä hankkeissa seurataan työtapaturmia, tavoitteena on nolla tapaturmaa – eli ettei tapahdu yhtään sairauspoissaoloon johtavia tapaturmaa vuoden aikana. Lisäksi kuluvan vuoden aikana pyritään varmistamaan, ettei mikään Länsimetro Oy:n keskeisistä metroinfran omistamiseen liittyvistä riskeistä toteudu.

Yksi ajankohtainen kehitysteema on tietoturva ja tietosuoja. Ennen kesää toteutettu tietoturva-auditointi tarjosi arvokasta näkymää nykytilaan ja auttoi tunnistamaan yhtiön toiminnan kannalta keskeisiä kehittämismahdollisuuksia. Näihin teemoihin tullaan tarttumaan syksyn aikana osana jatkuvaa parantamista.

Riskienhallinnan osalta tehdään myös käyttövaiheen riskien päivittämistä, tunnistamista ja arviointia yhteistyössä Kaupunkiliikenteen kanssa. Ympäristöasioissa jatketaan länsimetro-osuuden ympäristöseurantoja ympäristötarkkailusuunnitelman mukaisesti. Esimerkiksi pumppaamoiden vuotovesimääriä ja imeytyksen vesimääriä on tarkasteltu Kaupunkiliikenteen kiinteistöpäälliköiden kanssa.

Olen mukana kehittämässä Länsimetron vastuullisuustyötä, jonka tavoitteena on juurruttaa vastuullisuus osaksi yhtiön päätöksentekoa ja arjen toimintaa. Työtä viedään eteenpäin suunnitelmallisesti, ja tulevina vuosina vastuullisuudesta tullaan myös raportoimaan entistä avoimemmin ja läpinäkyvämmin.

Ajankohtainen teema on myös metroasemien energiatehokkuuden parantaminen, energiakulutuksen optimointi ja päästöjen vähentäminen.  Energiatehokkuudella tavoitellaan myös CO2 -päästöjen vähentämistä. Esimerkiksi Keilaniemen ilmavaihtokoneiden säätämisen ja optimoinnin myötä lämmönkulutusta on vähennetty 197 MWh ja sähkönkulutuksen säästöjä on syntynyt 104 MWh edestä (12/2024-07/2025). CO2-päästöjä on nipistetty 14 %.

Mikä projekti innostaa sinua juuri nyt eniten?

Ympäristö- ja ilmastovaatimukset ovat yhä keskeisemmässä roolissa toimialallamme. Länsimetro Oy haluaa omalla toiminnallaan tukea Espoon ja Helsingin kaupunkien ilmasto- ja ympäristötavoitteiden toteutumista. Tällä hetkellä erityisen kiinnostava kokonaisuus on energiajohtamisjärjestelmän rakentaminen ja sertifiointi. Myös kestävyysraportointi (CSRD) on työpöydälläni ja vaikuttaa vahvasti vastuullisuustyön kehittämiseen – se on aihe, joka motivoi minua henkilökohtaisesti.

Keiden kanssa teet töitä?

Projektivaiheessa lähimmät työkaverini olivat ympäristöasiantuntijoita ja konsultteja muista organisaatioista. Rakentamisen päätyttyä konsulttien käyttö on luonnollisesti vähentynyt, ja metroinfran omistamisen aikana kuulun tiiviisti omistamisen tiimiin ja lähimmät kollegani ovat organisaation sisältä. Teen myös tiivistä yhteistyötä Kaupunkiliikenteen kanssa. Meillä on Kaupunkiliikenteen kanssa yhteinen työtila Keilaniemen asemalla, ja viikoittaiset kohtaamiset tukevat sujuvaa yhteistyötä.

Mitä haluisit muiden tietävän Länsimetrosta työpaikkana?

Me olemme matalahierarkkinen ja lämminhenkinen työyhteisö. Meillä on mukavaa yhdessä! Esimerkiksi kesän alussa vietimme tyky-päivää keramiikkakurssilla, jossa jokainen teki oman kahvikupin.

Toimistomme sijaitsee Keilaniemessä, jonne pääsee kätevästi metrolla ja pyörälläkin. Länsiväylän suuntaiset pyörätiet toimivat hyvin ja tekevät työmatkapyöräilystä sujuvaa.

Länsimetrossa työntekijöille tarjotaan kattavat edut, kuten lounas-, liikunta-, kulttuuri- ja työmatkaetu, laaja työterveyshuolto sekä vapaa-ajanvakuutus.

Koosteet Länsimetro Oy:n hallituksen kokouksista Q2/2025

Hallituksen kokous 3.4.2025

Hallitukselle esiteltiin kokouksen aluksi ajankohtaisia asioita. Metron kapasiteettihankkeen hankinta-asiakirjojen viimeistely on käynnissä ja tarjouspyynnöt on tavoitteena julkaista huhtikuun aikana. Matinkylän liukuporraskuilun seinälaatoissa ja Kivenlahden liukuporraskuilun lasiseinäelementeissä olleita ongelmia ja korjausvaihtoehtoja selvitetään. Länsimetrolla on ollut avoinna rekrytointi omaisuudenhallinnan tiimiin.

Hallitukselle esiteltiin vuoden 2025 tilinpäätöstä. Hallitus päätti hyväksyä 2025 tilinpäätöksen ja päätti kutsua yhtiökokouksen koolle 23.5.2025.

Hallitukselle esiteltiin tiedoksi palorullaovien kehityshankkeen ajankohtaista tilannetta. Lisäksi hallitukselle esiteltiin Länsimetron taloustiimin resurssitarvetta ja mahdollista uuden rekrytoinnin käynnistämistä.

Seuraava kokous on 24.4.2025.

 

Hallituksen kokous 24.4.2025

Hallituksen kokous järjestettiin metron kapasiteettihankkeen toimitiloissa ja projektinjohtaja Heikki Viika esitteli hankkeen tilannetta ja ajankohtaisia asioita hallitukselle kokouksen aluksi.

Hallitukselle esiteltiin ajankohtaisia asioita ja päivitettiin tiedot käynnissä olevista rekrytoinneista ja hankinnoista.

Hallitukselle esiteltiin sähkö- ja teletöiden puitesopimushankintaa. Hallitus päätti sulkea sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyn tarjouskilpailusta Econel Oy:n, Paretec Oy:n sekä Uudenmaan IV-asennus Oy:n, sillä yritykset eivät täyttäneet asetettuja soveltuvuusvaatimuksia tai tarjoukset olivat tarjouspyynnön vastaisia. Hallitus päätti valita palveluntarjoajiksi sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyyn tarjouskilpailun perusteella Oy Sähkö-Vendelin Ab:n, Amplit Oy:n ja ISS Palvelut Oy:n mainitussa etusijajärjestyksessä.

Hallitukselle esiteltiin valaisinhankintaa. Hallitus päätti, että valaisinhankinta toteutetaan suorahankintana ainoalta markkinakartoitukseen osallistuneelta ja tarjouksen jättäneeltä toimittajalta Purso Oy:ltä.

Länsimetro on mukana hankinnassa, jolla kilpailutetaan länsimetro-osuuden mainospaikkojen operaattori. Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään metroasemien mainospaikkoja koskevan käyttöoikeussopimuksen kilpailutuksessa osallistujien valinnasta hankintamenettelyyn.

Hallitukselle esiteltiin ennustetta ja vastikelaskelmaa. Hallitus päätti hyväksyä vastikelaskelman ja esittää yhtiökokoukselle vastikkeiden perimistä esitetyn laskelman mukaisesti. Tilintarkastuksen valmistumisviiveiden ja omistajakaupungin konsernijaostokäsittelyn aikataulujen vuoksi hallitus päätti muuttaa aiempaa päätöstään ja kutsua yhtiökokouksen koolle 23.6.2025.

Seuraava kokous on 22.5.2025.

 

Hallituksen kokous 22.5.2025

Hallitukselle esiteltiin kokouksen aluksi ajankohtaisia asioita. Metron kapasiteettihankkeeseen liittyvät tarjouspyynnöt oli julkaistu. Matinkylän seinälaattojen irtoamisen ja Kivenlahden lasiseinäelementtien liikkumisen osalta päivitettiin ajantasaiset tiedot. Mainospaikkakilpailutukseen osallistumishakemuksen jättäneet yritykset täyttivät kaikki pakolliset valintakriteerit ja kaikki kutsuttiin mukaan neuvotteluvaiheeseen. Länsimetrossa on käynnistetty tietoturvan- ja tietosuojan auditointi nykytilan selvittämiseksi ja kehittämistoimenpiteiden havainnoimiseksi. Vastuullisuusraportoinnin kehitystyö on käynnissä.

Hallitukselle esiteltiin oikeudellisten palveluiden ja hankinta-asiantuntijapalveluiden puitesopimuskilpailutusta. Hallitus päätti hylätä Deloitte Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. Hallitus päätti valita oikeudellisia palveluita ja hankinta-asiantuntijapalveluita (56H24) koskevan puitejärjestelyn osa-alueelle 3 (Hankinta-asiantuntijapalvelut) tarjouskilpailun voittaneet Gofore Lead Oy, KPMG Oy Ab ja Dominus Hankinnat Oy mainitussa etusijajärjestyksessä. Muiden osa-alueiden osalta hankinta oli keskeytetty vähäisen tarjousmäärän vuoksi.

Hallitukselle esiteltiin mahdollisia energiansäästöhankkeita Lauttasaaren, Tapiolan, Niittykummun ja Keilaniemen asemilla. Keilaniemeen aiemmin toteutettu energiatehokkuushanke on osoittanut huomattavia säästöjä. Hallitus päätti, että energiantehokkuusinvestoinnit toteutetaan Lauttasaaren, Tapiolan ja Niittykummun asemilla. Lisäksi Tapiolaan ja Keilaniemeen toteutetaan energiantuotantoinvestoinnit. Lue lisää ”Energiansäästötopimenpiteet tepsivät Keilaniemessä – toimenpiteitä tehdään myös kolmelle muulle asemalle.

Hallitukselle esiteltiin tiedoksi hankinta-asioita ja periaatteita, joilla tehtävät työt jaetaan valittujen palveluntuottajien kesken. Hallitukselle esiteltiin tiedoksi investointien, tilinpäätöksen ja lainojen tilannekatsaukset.

Seuraava kokous on 19.6.2025.

Hallituksen kokous 3.6.2025

Hallitus piti ylimääräisen kokouksen esiin nousseista ajankohtaisista asioista.

Paltan toimihenkilöitä koskevan työehtosopimuksen osalta oli viimein saavutettu neuvottelutulos. Hallitus päätti hyväksyä neuvotteluratkaisun mukaiset palkkaratkaisut sovellettavaksi Länsimetron henkilöstön osalta.

Yhtiökokoukselle esiteltävien asioiden esityslistaa oli tarpeen päivittää. Hallitus päätti yhtiökokoukselle esitettävistä asioista tämän vuoksi uudestaan.

Sähkö- ja teletöiden puitesopimuksen hankintapäätöksestä oli tehty kaksi oikaisuvaatimusta. Hallitus päätti jatkaa väliaikaisen sopimuksen kestoa ja korotti sen enimmäisarvoa oikaisuvaatimuksen ja mahdollisen markkinaoikeusvalituksen käsittelyn vuoksi.

Seuraava kokous on 19.6.2025.

 

Hallituksen kokous 19.6.2025

Hallitukselle esiteltiin kokouksen aluksi ajankohtaisia asioita. Tapiolan kääntöraiteen muutostyöt ja palorullaovien kehityshankkeet olivat valmistuneet. Finnoon alueen kehityksen seurauksena Finnoon metroaseman toisen vaiheen valmistelu on aloitettu Espoon kaupungin kanssa.

Hallitukselle esiteltiin LVI-huoltopalveluiden puitesopimushankintaa. Hallitus päätti sulkea tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisuuden vuoksi ISS Palvelut Oy:n tarjouksen. Palveluntuottajaksi valittiin LVI-Trio Oy.

Hallitukselle esiteltiin järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankintaa. Hallitus päätti osa-alueen 3 osalta sulkea Avarn Security Oy:n tarjouksen tarjousten vertailusta. Osa-alueelle 1 (Länsimetro) hallitus valitsi palveluntuottajaksi Avarn Security Oy:n. Osa-alueelle 2 (kantametro + raitioliikenne) valittiin Palmia Oy ja osa-alueelle 3 (piirivartiointi) Securitas Oy.

Hallitukselle esiteltiin pohjatutkimusten puitejärjestelyn hankintaa, johon Länsimetro oli liittynyt mukaan. Kilpailutus oli Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan järjestämä. Hallitus päätti valita osa-alueille 1-9 tarkemmin julkaistussa hankintapäätöksessä listatut toimittajat.

Hallitukselle esiteltiin tiedoksi Metron kapasiteettihankkeen raportoinnin mallia.

Henkilöstöasioista hallitukselle esiteltiin tiedoksi Länsimetron henkilöstökyselyn tuloksia sekä taloustiimin rekrytoinnin tilannetta.

Seuraava kokous on 28.8.2025

 

Lisätietoja
Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo, puh. 050 593 3359
Länsimetro Oy toimitusjohtaja Matias Johansson, puh. 040 590 0313

OAF X ESPOO: Satu ja Maima Tanin teokset esillä Kivenlahden, Espoonlahden ja Tapiolan asemilla 14.8.–15.9.2025

Outsider Art Festivalia (OAF) vietetään 14.-24.8.2025 Helsingissä ja Espoossa. Espoon kaupunki toimii festivaalin kumppanina. OAF X Espoo järjestetään vuonna 2025 toisen kerran. Päätapahtumapaikkoina toimivat Espoon kulttuurikeskus ja Weegee.

Osana festivaalia taiteilijasisarukset Satu ja Maima Tani tuovat ”Hengittävä riutta ja muita elämänmuotoja” -teoskokonaisuuden Espoon metroasemille. Teokset ovat esillä Kivenlahden, Espoonlahden ja Tapiolan asemilla 14.8.–15.9.2025. Lisäksi Tanien teoksia on esillä JCD:n diginäytöillä länsimetro-osuudella 15.-17.8.2025. Huom. Kivenlahden ja Espoonlahden metroasemilla teokset sijaitsevat maksualueella. Maksualue alkaa matkalippujen leimauslaitteilta, ja alueella tulee olla voimassa oleva matkalippu. Teokset on nähtävissä maksualueen ulkopuoleltakin. Myös JCD:n diginäytöt sijaitsevat metroasemien laiturialueella, joka  on maksualuetta.

Tanien teokset kuvaavat merenalaista maailmaa ja kaksikon elokuvista tuttuja mielikuvitusolentoja. Maima Tanin tekemät tekstiilitaideteokset ovat esillä Espoon kulttuurikeskuksessa 20.–27.8.2025.

Osana Outsider Art Festivalia (OAF) Länsimetron metroasemista Kivenlahdessa, Espoonlahdessa ja Tapiolassa on Satu ja Maima Tanien tuottama ”Hengittävä riutta ja muita elämänmuotoja” -teoskokonaisuus. Kuva Tapiolan metroasemalta – kuva: Länsimetro/M. Partanen.

– On hienoa tuoda taidetta suoraan arjen keskelle metroasemille, missä se voi yllättää ja ilahdut-taa matkustajia. On tärkeää vahvistaa taidekentän monimuotoisuutta ja tuoda esille kaikenlaisia taiteilijoita – siksi Outsider Art Festivalin yhdenvertaisuutta korostava henki on erityisen merkityksellinen. Tanien teokset tuovat väriä ja mielikuvitusta Espoon kaupunkikuvaan ja rikastuttavat asukkaiden arkea, tuotantosuunnittelija Riikka Kampara Espoon kaupungilta kertoo.

 

Outsider Art Festival (OAF) on Helsingissä ja Espoossa järjestettävä monialainen taidefestivaali, joka juhlistaa yhdenvertaisuutta ja antaa äänen outsider-taiteen tekijöille. Festivaalin ohjelmistossa on musiikkia, kuvataidetta, esittävää taidetta, elokuvia ja kirjallisuutta. Festivaalin tuotannosta vastaa Pertin Valinta, Pertti Kurikan Nimipäivät -bändin perustama outsider-taiteen tuotantoyhtiö.

– OAF etsii jatkuvasti uusia tapoja outsider-taiteen ja yleisön kohtaamiselle. Länsimetroon kuratoitu monimuotoinen teoskokonaisuus on syntynyt alun perin taiteilijoiden studiolla Lauttasaaressa. Ekologisia arvoja esiin nostavat teokset ilahduttavat kauneudellaan metromatkustajia upealla kädenjäljellä ja merenalaisella kauneudellaan. Teosten sovittaminen tilaan on suunniteltu yhteistyössä graafikko Klaus Welpin kanssa, joka vastaa myös festivaalin visuaalisesta ilmeestä, Outsider Art Festivalin toiminnanjohtaja Heini Merkkiniemi kommentoi. Tanien ”Hengittävä riutta” -projekti edustaa alan kansainvälistä huippua, ja on loppuvuodesta esillä myös OAF pop up -tapahtumassa Japanissa, Tokiossa.

Jokainen länsimetro-osuuden kolmestatoista metroasemasta on arkkitehtuurisesti uniikki kokonaisuus, ja kahdeksalla metroasemalla on taidetta osana arkkitehtuuria

– Etsimme Länsimetrossa uusia keinoja elävöittää asemia. KulttuuriEspoon kanssa toteutimme ensimmäisen taidenäyttelyn metroasemille. Satu ja Maima Tanin taidenäyttely osana OAF X Espoo -festivaalia on upea lisä asemille, Länsimetro Oy:n viestintäpäällikkö Marianne Partanen kertoo.

Haemme talousraportoinnin asiantuntijaa

Länsimetro etsii analyyttista ja oma-aloitteista talousraportoinnin asiantuntijaa monipuoliseen rooliin Espooseen.

Länsimetro Oy Espoon ja Helsingin omistama osakeyhtiö, joka omistaa modernia ja aikaa kestävää metroinfraa Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen saakka. Länsimetron tehtävänä on omistaa ja kehittää metroasemia, rataa ja metrojärjestelmiä. Keskeisiä yhteistyötahoja ovat omistajakaupungit Espoo ja Helsinki, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, HKL, HSL, metron vaikutusalueen rakennushankkeet ja kiinteistönaapurit. Länsimetro tukee asiantuntijuudellaan sitä, että metro on houkutteleva ja turvallinen liikkumisvaihtoehto, ja palvelee matkustajia myös vuosikymmenten päästä.

Etsimme

Etsimme analyyttista ja oma-aloitteista taloushallinnon asiantuntijaa, jolla on vahva kokemus sisäisestä laskennasta, nykyaikaisista tietojärjestelmistä sekä valmius kantaa vastuuta laajoista kokonaisuuksista. Arvostamme erityisesti yhteistyökykyä, itsenäistä työotetta sekä halua kehittää yhtiön toimintaa.

Talousraportoinnin asiantuntijana vastaat kustannusten raportoinnista, ennustamisesta ja seurannasta, sisäisen laskennan kehittämistä sekä taloushallinnon järjestelmistä. Tehtävänäsi ovat erityisesti ylläpidon ja rakennushankkeiden kustannushallinta, budjetointi, ennusteet ja taloustiedon analyysi sekä kassavirtaseuranta. Lisäksi osallistut Länsimetro Oy:n tytäryhtiöiden hallintoon ja talousohjaukseen.

Tehtävässä raportoit toimitusjohtajalle, yhtiön johtoryhmälle sekä tytäryhtiöiden hallituksille.

Taloushallinnon tiimi koostuu lisäksesi financial controllerista ja talousassistentista, lisäksi kirjanpidosta ja palkanlaskennasta vastaavat ulkoiset palveluntuottajat. Tehtävässä ohjaat projektikohtaisesti myös ulkoisia järjestelmäkehityksen resursseja. Länsimetro on pieni asiantuntijaorganisaatio, ja teemme tiivistä yhteistyötä keskenämme.

Roolisi vastuukenttä on laaja. Kehität sisäisen laskennan prosesseja ja järjestelmiä. Tehtävässäsi varmistat, että oikea, ajantasainen ja tarkoituksenmukainen tieto ohjaa organisaation toimintaa tehokkaasti ja luotettavasti.

Toivomme

Vähintään muutaman vuoden kokemusta taloushallinnon ja sisäisen laskennan tehtävistä.

Vahvaa Excel-osaamista ja kykyä omaksua uusia taloushallinnon järjestelmiä. Käyttämiämme järjestelmiä ovat mm. Procountor, Effectplan, Clausion FPM, Kasperi, Power BI, Power Apps, Power Automate ja Azure SQL.

Hyvää suomen kielen taitoa.

Soveltuva koulutus voi olla esimerkiksi merkonomi, tradenomi tai KTM.

Lisäksi eduksi katsotaan järjestelmäkehityksen, projektijohdon, kiinteistöalan ja  kiinteistöosakeyhtiöiden taloushallinnon kokemus.

Tarjoamme sinulle

Monipuolisen ja vastuullisen roolin merkityksellisessä ja vakaassa yrityksessä. Länsimetro on modernin ja aikaa kestävän metroinfran omistaja. Vastuullisuus on metroinfran omistamisen ytimessä, metro on keskeinen osa omistajakaupunkien, Espoon ja Helsingin, hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamista.

Pienen, ketterän ja matalahierarkisen organisaation

Mukavan työyhteisön – Länsimetrolla on hyvä yhteishenki ja henkilöstö viihtyy yhdessä

Mahdollisuuden kehittyä taloushallinnon ja -järjestelmien osaajana ja laajentaa omaa osaamistasi työssä kehittymisen ja koulutuksen kautta.

Mahdollisuuden osittaiseen etätyöskentelyyn sekä joustavat työajat.

Kattavat työsuhde-edut: lounas- ja puhelinedun lisäksi monipuolisesti muita etuja, joilla Länsimetro huolehtii työntekijöidensä hyvinvoinnista.

Haku toteutetaan yhteistyössä Talent Hunters Oy:n kanssa.

Tehtävään liittyviin kysymyksiin vastaa Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja, Matias Johansson,
p. +358 40 590 0313, to 14.8. klo 15-16, pe 15.8. klo 9-10, ke 20.8. klo 15-16 ja to 21.8. klo 9-10. Voit myös soittaa lisätietoja tehtävästä arkisin Talent Hunters Oy:n Executive Consultant, Mia Frölander-Ulf, p. +358 50 320 1271.

Lähetäthän ansioluettelosi sekä hakukirjeen viimeistään sunnuntaina 24.8. niina.lindegren@talenthunters.fi.

Pyydämme liittämään hakemukseen myös palkkatoiveesi ja aikaisimman mahdollisen aloituspäivän.

Voit tutustua Länsimetroon tarkemmin täällä https://www.lansimetro.fi/ ja Länsimetroon työpaikkana sekä Länsimetrossa työskentelevien asiantuntijoiden tarinoihin osoitteessa: https://www.lansimetro.fi/tietoa-meista/tyopaikkana/

Tapiolan metroaseman Itätuulenkujan kulkureitillä oviremontti 4.8. alkaen

Kulkureitti Tapiolan metroaseman sekä Itätuulenkujan ja bussilaiturien 10 ja 11 välillä muuttuu väliaikaisesti maanantaina 4.8.2025. Aseman itäisen lippuhallin ja bussiterminaalin välisen yhdyskäytävän palonkestävät teräs–lasiovet uusitaan, jonka vuoksi reitti joudutaan väliaikaisesti sulkemaan. Suljetun kohdan viereen rakennetaan väliaikainen kulkureitti aseman muiden tilojen läpi. Väliaikainen reitti ei ole täysin esteetön.

Kulkureitin ovien vaihtamisella korjataan näkövammaisia opastava taktiiliraita ohjaamaan oikein.

– Taktiiliraita on asennettu kiinteästi lattiaan ja sen vaihtaminen edellyttäisi lattialaatoituksen uusimista laajalta alueelta. Ovien vaihtaminen on huomattavasti nopeampi toimenpide kuin lattian uusiminen, kertoo Länsimetron rakentamisjohtaja Janne Tuoma. Länsimetro Oy omistaa Tapiolan metroaseman ja vastaa ovien vaihtamisesta.

Täysin esteetön reitti Länsituulen suunnan kautta

Poikkeusjärjestelyiden aikana täysin esteetön reitti kulkee Länsituulen suunnan kautta eli aseman toisen päädyn kautta. Samassa päädyssä sijaitsevat bussilaiturit 1–7. Saman päädyn kautta on myös muita vaihtoehtoisia reittejä bussilaitureille 10–11. HSL lisää opasteita metrolaiturille ja väliaikaisen kulkureitin luo.

Jos kuljet bussilla Tapiolaan laitureille 10–11 ja tarvitset esteetöntä reittiä metroon, voit ottaa myös laiturilta 11 bussin 510 Herttoniemen suuntaan ja kulkea sillä Aalto-yliopiston metroasemalle, joka on käytössä normaalisti.

Pahoittelemme korjaustöistä mahdollisesti matkustajille aiheutuvaa haittaa. Normaali kulkureitti palaa käyttöön heti kun työt valmistuvat, viimeistään perjantaina 22.8.

4.8. alkaen Tapiolan metroasemalla Itätuulenkujan kulkureitillä on oviremontti, jonka aikana väliaikainen kulkureitti kulkee suljetun oven vieressä. Normaali kulkureitti palaa käyttöön heti kun työt valmistuvat, viimeistään perjantaina 22.8. Havainnekuva remontin aikaisesta kiertotiestä. Kuva: HSL.