Sujuvaa arkea metroasemilla ja verkossa

Kaikki Länsimetron asemat ovat esteettömiä – niin jo nyt käytössä olevat metroasemat Ruoholahdesta Matinkylään kuin vuonna 2023 valmistuvat asemat Matinkylästä Kivenlahteen. Metro kuuluu kaikille – esteettömyydestä löydät lisätietoa Länsimetron verkkosivuilta.

Sen lisäksi, että tilat ovat esteettömiä ympäristöjä kulkea, pidän erittäin tärkeänä, että verkossa liikkuminen on sujuvaa. Syyskuussa 2019 voimaan astuneet saavutettavuusvaatimukset tulee ottaa huomioon verkossa, jotta ne olisivat helppokäyttöisiä ja selkeitä meille kaikille. Esteettömyys ja saavutettavuus ovat nykypäivää ja keskeinen osa moninaisuutta arvostavaa yhteiskuntaa.

Täytyy kuitenkin nolona myöntää, että itse ajattelin aikaisemmin, että esteettömyys- ja saavutettavuusasiat koskevat vain murto-osaa meistä, kuten esimerkiksi näkö- tai kuulovammaisia tai liikuntaesteisiä. Havahduin kuitenkin siihen, että nämä saavutettavuuden ja esteettömyyden näkökulmat tekevät myös minun arjestani sujuvampaa. Asiaan perehtyessäni pystyin henkilökohtaisesti samaistumaan moneen tilanteeseen, joissa olen kironnut kovaan ääneen tai ainakin hiljaa mielessäni, kun liikkuminen ympäristössä vai verkossa on toden teolla takunnut ”jonkin esteen vuoksi”.

  • Muistan ne hankaluudet, kun vauvaikäinen lapseni halusi olla 24/7 sylissäni ja koetin paeta vauva-arkea kännykän kautta somen maailmaan yhdellä kädellä toimien – yleensä vielä vasemmalla ollessani oikeakätinen. Aika monta epäselvää viestiä ja somepäivitystä on tullut tehtyä, vai mitä kaverit? Puhumattakaan kaikista niistä virallisista asioista, jotka olen koettanut hoitaa vasenkätisenä ja väsyneen äidin aivokapasiteetilla.
  • Vasemman käden käyttöön olen joutunut turvautumaan myös hiirikäden rasitusvamman vuoksi. Kuka tahansa meistä on kai joskus telonut sen paremmin toimivan käden lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa ja pystyy eläytymään tilanteeseen, kun pitää hoitaa asioita ilman toimivaa kättä?
  • Silmäleikkauksen jälkeen olen suunnistanut sumein silmin Helsingin keskustasta kotiin metrolla ja bussilla. Tämä oli harvinaisen ”pitkä” kotimatka, sillä millä ilveellä minä tiedän ”ilman silmiäni”, mikä dösä pysäkille on tulossa.
  • Elämäni suurimman kriisihetkellä olen joutunut toimimaan virastokoukeroisten ohjeiden mukaan, enkä vain ole tajunnut, mitä mun pitäisi tehdä. Silloin kuin mieli on ollut surusta sumea ja toimintakyky kaikin puolin nollassa, niin yksinkertaistenkin ohjeiden ymmärtäminen tuottaa hankaluuksia.
  • Entä ne työpäivät, kun tietokoneen hiiri on mennyt tilttiin, ja olen joutunut käyttämään konetta pelkän näppäimistön avulla? Kyllä on ollut tehottomuus huipussaan.
Kuvassa on kaksi naista ja kolme lasta metroasemalla lastenrattaiden kanssa. Taustalla näkyy metroaseman opasteet.
Kaikki länsimetron asemat ovat esteettömiä. Kirjoittajan mielestä esteettömyyden ja saavutettavuuden huomioiminen helpottavat meitä kaikkia: sinua, minua ja meidän läheisiämme.

Nämä ovat yksittäisiä esimerkkejä omasta elämästäni, ja niiden myötä haluan muistuttaa, että esteettömyyden ja saavutettavuuden huomioiminen helpottaa meitä kaikkia: sinua, minua ja meidän läheisiämme. Niin, ja me kaikkihan myös ikäännymme päivä päivältä, joten jalka ei ehkä huomenna nouse enää niin notkeasti kuin tänään ja näkökin heikkenee.

Me rakennamme metroasemistamme esteettömiä, ja olemme nyt myös huomioineet saavutettavuuden verkkosivuillamme.  Olemme muokanneet verkkosivujemme rakennetta, sisältöä ja visuaalisuutta niin, että sivuston käyttö olisi kaikille mahdollisimman helppoa ja ymmärrettävää. Kaikki ei ole vielä täydellisesti verkkosivujemme saavutettavuuden osalta ja työmme sen eteen jatkuu. Haluamme vastuullisena toimijana tehdä arjesta sujuvampaa – niin asemilla kuin verkossa.

Sujuvaa Kansainvälistä esteettömyys- ja saavutettavuuspäivää! Kansainvälistä esteettömyys- ja saavutettavuuspäivää vietetään aina toukokuun kolmantena torstaina. Tänä vuonna se on 20.5.2021.

 

 

 

 

 


Marianne Partanen

Kirjoittaja on Länsimetro Oy:n viestintäpäällikkö

Julkinen tila saa olla arkkitehtuuriltaan näyttävä

Länsimetron tavoitteena on rakentaa omaleimaisia, vetovoimaisia ja arkkitehtuuriltaan miellyttäviä ja materiaaleiltaan kestäviä metroasemia. Asema on lupaus siitä, mitä on maan pinnalla. Aseman arkkitehtuuri heijastaa kunkin aseman alueen kaupunkikuvaa mm. materiaalivalinnoilla sekä valaistuksen ja taiteen avulla.

Länsimetro on yksi maailman turvallisimmista metrojärjestelmistä. Sen rakentaminen on ennen kaikkea talotekniikka- ja automaatiohanke. Toinen keskeinen suunnittelua ohjaava elementti on arkkitehtuuri ja asemien näyttävyys. Metroasema julkisena tilana saa olla näyttävä ja herättää positiivisia ajatuksia, ja vaikuttaa sitä kautta joukkoliikenteen käyttäjien hyvinvointiin.

Arjen miljöön ja kaupunkiympäristön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin on myös tutkittu. Muun muassa Sitra on selvittänyt kulttuurin yhteiskunnallisia vaikutuksia. Kansainvälisen tutkimuksen perusteella on vahvaa näyttöä taiteen ja taiteellisen toiminnan merkityksestä fyysisen ja psyykkisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä osana hoitoa ja paranemista.

Myös opetus- ja kulttuuriministeriö ja THL ovat keränneet tietoa siitä, miten kulttuuri ja taide edistävät terveyttä ja hyvinvointia. Suomessa tullaan ehkä jälkijunassa käyttäjän ympäristön huomioivassa arkkitehtuurissa, mutta on selvästi nähtävissä, että ympäristön vaikutus terveyteen otetaan yhä paremmin huomioon.

Länsimetron ensimmäinen osuus Ruoholahdesta Matinkylään on ollut käytössä jo yli kolme vuotta. Arkkitehtuuri ja taide ovat nousseet syystäkin esille. Asemien valaistus on palkittu jo neljästi. Ykkösvaiheen valaistus voitti muun muassa ensimmäisenä suomalaisena pohjoismaisen Nordic Lighting Design Awards 2020 -kilpailun. Espoon modernin taiteen museo EMMA järjestää jopa arkkitehtuuri- ja taidekierroksia asemilla.

Arkkitehtuurilla ja taiteella on suuri merkitys Länsimetron vuonna 2017 avatuilla asemilla Lauttasaaresta Matinkylään. Katso Design. Tunne. Metro. -videot YouTubesta.

Toimiva ja helppo joukkoliikenne sekä viihtyisät asemat lisäävät alueen kilpailukykyä ja saavutettavuutta.  Metroa rakennetaan, koska se tuo elinvoimaa ja mahdollistaa uusien kotien, palvelujen ja työpaikkojen syntymisen ekologisella tavalla. Ei ole yhdentekevää, millaisessa ympäristössä joukkoliikennematkamme teemme. Tavoitteenamme on tuoda estetiikkaa arkeen.

Kakkosvaiheen osuus Matinkylästä Kivenlahteen on rakenteilla ja rakentaminen etenee suunnitelmien mukaisesti.  Jokaiselle uudelle Matinkylä-Kivenlahti-osuuden metroasemalle on tulossa taidetta osaksi aseman arkkitehtuuria. Valitut taideteokset edustavat taiteen eri muotoja – asemille on haluttu valoa, ääntä, maalauksia ja kuvanveistoa. Teoksen on myös istuttava aseman arkkitehtuuriin ja oltava helposti ylläpidettävä ja huollettava.

Taide lisää asemien viihtyisyyttä, mutta sillä on myös koko aseman suunnitteluun liittyviä tehtäviä – se parantaa metrossa suunnistamista auttamalla matkustajaa erottamaan asemat toisistaan.

Rakenteilla olevan Länsimetron osuuden taide on pääosin valmistunut asemille. Luvassa on todella onnistuneita, erilaisia ja aseman identiteettiä vahvistavia taideteoksia, joista jokaisella on oma vahva tarinansa.

Liikenteen arvioidaan alkavan Matinkylä-Kivenlahti-osuudella vuoden 2023 aikana. Silloin jokaisella on mahdollisuus päästä tutustumaan viiteen uuteen näyttävään asemaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ville Saksi

Kirjoittaja on ROTI 2021 Liikenneverkot -paneelin jäsen ja toimii Länsimetro Oy:n toimitusjohtajana.
Blogi on julkaistu myös www.roti.fi/blogit