Rakentamisen toisessa vaiheessa Länsimetro-projektissa rakennettiin seitsemän kilometriä pitkä ratalinja ja viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Matkustajaliikenne osuudella alkaa 3.12.2022.
Etenemistä seurattiin tilannehuoneessa
Rakentaminen eteni hankesuunnitelman aikataulun ja budjetin mukaisesti. Tilannejohtamisen keskus oli tilannehuone, joka tuotti reaaliaikaista tietoa rakentamisen eri osa-alueista. Tällä sivulla seurattiin rakennustöiden ja asennusten etenemistä asemilla ja ratalinjalla sekä testaamisen etenemistä esimerkein. Sivua päivitettiin rakentamisen aikana kerran kuukaudessa: päivittäminen päättyi syyskuussa 2022 rakentamisen päättyessä.
Kokonaisvalmius oli 100% syyskuussa 2022 (99,9% elokuu 2022). Kokonaisvalmius sisälsi rakennustyöt ja rakentamiseen liittyvän testausvaiheen. Kun rakentamisen kokonaisvalmius oli 100%, osuus luovutettiin Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteelle liikenteen alkamisen valmisteluja varten. Käynnissä on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen ja HSL:n valmistelevia töitä matkustajaliikenteen alkamiseen liittyen.
Valmiita asennuksia ja testauksia
Alla on esimerkkejä valmistuneista asennuksista ja testauksista.
Koeajoja ajettiin jaksoissa, joita on yhteensä 12 jaksoa. Viimeinen koeajojakso ajettiin syyskuussa 2022.
Yhden jakson aikana tehtiin koeajoja metrojunalla tietyllä rataosuudella esimerkiksi Finnoo–Kaitaa. Koeajojen edetessä ajettavien rataosuuksien matka piteni siten, että lopulta tehtiin koeajoja koko rataosuudella Matinkylästä Kivenlahteen usealla metrojunalla samanaikaisesti, aivan kuten oikeassa metroliikenteessä.
Viimeinen toimintakoe tehtiin Kivenlahdessa kesällä 2022. Yhteensä toimintakokeita tehtiin 1 605. Toimintakokeilla varmistettiin, että kaikki asennetut järjestelmät, kuten ilmanvaihto, savunpoisto, sähkönsyöttö, vesi- ja viemärijärjestelmät, toimivat suunnitellulla tavalla. Puolet toimintakokeista tehtiin asemilla, puolet ratalinjalla.
LVI-automaatiojärjestelmän pistetestaukset valmistuivat kesäkuussa 2022, jolloin tehtiin viimeiset pistetestaukset Espoonlahden bussiterminaalissa.
Skenaariotestit, eli järjestelmien toiminnallisuuden testaaminen poikkeustilanteissa asemakohtaisesti ja aseman viereisellä rataosuudella, alkoivat syksyllä 2021. Viiden aseman ja asemien viereisten rataosuuksien lisäksi skenaariotestit tehtiin Matinkylän metroasemalla, eli uuden (Matinkylä–Kivenlahti-osuuden) ja aikaisemmin valmistuneen osuuden (Ruoholahti–Matinkylä) rajapinnassa, sekä Sammalvuoren varikolla. Viimeisenä testit tehtiin Espoonlahden metroasemalla huhtikuussa 2022.
Poikkeustilanteita ovat tulipalot ja erimittaiset sähkökatkot. Sähkökatkon testaamisen aikana testataan myös järjestelmien toiminta tulvan aikana. Kaikkien järjestelmien samanaikainen käyttö poikkeustilanteissa antaa kokonaiskuvan aseman valmiudesta sen jälkeen, kun yksittäiset laitteet ja komponentit on testattu pistetestauksissa ja järjestelmien toiminnallisuus toimintakokeissa.
Kameroiden asennus alkoi huhtikuussa 2020. Asennukset valmistuivat maaliskuussa 2022.
Kiinteistövalvontajärjestelmän pistetestaukset valmistuivat tammikuussa 2022.
Kaiuttimien asennus alkoi helmikuussa 2020. Asennukset valmistuivat tammikuussa 2022.
Tukimuurielementtien asennustyöt valmistuivat huhtikuussa 2021. Elementit on asennettu molempiin tunneleihin koko matkalta. Niiden kansi toimii hätäpoistumistienä ja sisällä kulkee tekniikkaa.
Hissit ovat keskeinen osa esteetöntä liikkumista metroasemilla. Hissejä on asennettu yhteensä 32. Ensimmäinen hissi haalattiin tammikuun 2020 lopulla Kaitaalle. Hissien asennustyöt valmistuivat huhtikuussa 2021.
Radan päällysrakenneurakka alkoi kesäkuussa 2020. Päällysrakenneurakka sisältää sepelin, kaapelikourujen, pölkkyjen, ratakiskojen ja virtakiskon asennuksen. Maaliskuussa 2021 kiskojen asennus valmistui. Lue lisää päällysrakenneurakasta.
Radan päällysrakenneurakkaan kuuluvien pölkkyjen ja vaihteiden asennukset valmistuivat helmikuussa 2021.
Liukuportaat ovat keskeinen osa liikkumista asemilla. Liukuporrasryhmiä on asennettu yhteensä 11, eli yhteensä 33 liukuporrasta. Ensimmäinen liukuporras haalattiin Soukkaan tammikuussa 2020. Liukuportaiden asennustyöt valmistuivat helmikuussa 2021.
WC-moduulien asennukset alkoivat elokuussa 2020 ja asennukset valmistuivat joulukuussa 2020.
Paloliukuovia ja palorullaovia tarvitaan metron turvallisuuden varmistamiseen poikkeustilanteissa. Tulipalon sattuessa ovet osastoivat metroaseman tiloja paloilta suojatuiksi. palorullaovia on yhteeensä 33 ja paloliukuovia 46. Näiden asennus metro-asemille ja ratalinjalle aloitettiin kesällä 2019. Asennukset valmistuivat syyskuussa 2020.
Betonista rakennetaan metroaseman kantavat rakenteet. Osa betonista kuljetetaan paikan päälle valmiina elementteinä ja osa paikan päällä valettavana valmisbetonina. Elementtien asennukset valmistuivat elokuussa 2020. Betoni valaminen päättyi maaliskuussa 2021.
Savunpoistopuhaltimia käytetään tulipalotilanteessa puhaltamaan savu pois maanalaisista tiloista savuosastoituja reittejä pitkin ulkoilmaan. Puhaltimia asennetaan metrolinjan pystykuiluihin ja asemien itä- ja länsipäähän. Ensimmäiset savunpoistopuhaltimet asennettiin 2019 syksyllä Kivenlahteen. Savunpoistopuhaltimien asennukset valmistuivat heinäkuussa 2020.
Varavoimakoneita on yksi kullakin asemalla, eli yhteensä viisi kappeletta. Asemien varavoimakoneiden asennukset valmistuivat kesäkuussa 2020. Näiden lisäksi yksi varavoimakone on asennettu varikolle Sammalvuoreen. Varavoimakone varmistaa metroaseman turvallisen käytön sähkökatkon sattuessa ja turvaa ihmisten poistumisen metroasemalta. Lue lisää varavoimakoneiden asentamisesta.
Syöttöasemia on kullakin metroasemalla ja Sammalvuoren varikolla kaksi. Syöttöasemien asentaminen valmistui maaliskuussa 2020. Syöttöasemien kautta syötetään sähkö radan virtakiskoon.
Päivitetty 29.9.2022. Verkkosivun tietoja päivitettiin kerran kuukaudessa siihen saakka kun rakentaminen päättyi syyskuussa 2022.
Lähde: Länsimetron tilannehuone.