Ratalinja

Länsimetro rakennuttaa seitsemän kilometrin pituista ratalinjaa sekä seitsemän kuilua ja 32 yhdystunnelia. Rakennusurakan toteuttaa GRK Infra Oy. Rakentamisprojekti on valmis, kun Matinkylä-Kivenlahti-osuus luovutetaan liikennettä operoivan HKL:n käyttöön vuoden 2023 aikana. Koko projektin aikataulusta saat lisätietoa ja voit seurata muutamien keskeisten tilannehuoneesta poimittujen töiden etenemistä asemilla ja ratalinjalla rakentamisen sivulta.

Ratalinjaurakan yhteystiedot:

Työmaatukikohdan osoite: Hyljetie 6, 02260 Espoo
Työmaan päivystävä puhelin: 050 516 7606
GRK Infra Oy:n yhteyshenkilö: sami.eskelinen(at)grk.fi
Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-15): 050 377 3700

Ratalinjan urakassa rakennettavien kuilujen osoitteet:

Suomenlahdentien kuilu: Suomenlahdentie 22, 02230 Espoo
Riilahdentien kuilu: Riilahdentie 2, 02260 Espoo
Hyljetien kuilu: Hyljetie 6, 02260 Espoo
Soukanväylän kuilu: Soukanväylä 7, 02360 Espoo
Maininkitien kuilu: Maininkitie 11, 02320 Espoo
Opettajantien kuilu: Opettajantie 5, 02360 Espoo
Kauklahdenväylän kuilu: Kivenlahdentie 19, 02320 Espoo

Lisätietoja työmaasta:
Länsimetron palautepuhelin (ma-pe klo 9-13): 050 377 3700

Matinkylä–Kivenlahti osuuden ratalinjan rakennusurakka käynnistyi kesäkuussa 2018. Ratatunnelin rakenteita rakennetaan samanaikaisesti kolmella eri osuudella välillä Matinkylä–Kaitaa, Kaitaa–Espoonlahti sekä Espoonlahti–Kivenlahti.

Syksyllä 2020 työt ratalinjalla jatkuvat suunnitellusti ratalinjan eri osilla. Betonirakenteet ja elementtiasennukset ovat pääosin valmiina. Ratalinjalla oli lokakuussa 2020 valettu lähes 11 600 kuutiota betonia ja päällysrakenneurakan valmistuttua asennetaan loput tukimuurielementit, joita on 63 kappaletta. Kesäkuussa 2020 käynnistynyt radan päällysrakenneurakka etenee Matinkylästä kohti länttä. Päällysrakenneurakka sisältää sepelin, kaapelikourujen, pölkkyjen, ratakiskojen ja virtakiskon asennuksen, joiden jälkeen uudelle osuudelle päästään tekemään metrojunan koeajoja kesällä 2021. Lue lisää päällysrakenneurakasta. Pölkkyjen, kiskojen ja vaihteiden asentamisen etenemistä voit seurata rakentamisen sivulta. Rakennustekniset ja talotekniset työt ovat marraskuussa 2020 jo loppusuoralla.  Ratalinjalla toimii tällä hetkellä myös useita sivu-urakoitsijoita.

Kuilut ovat noin 600 metrin välein ratalinjalta maan pinnalle louhittuja aukkoja, joiden tehtävänä on ilmanvaihto, savunpoisto ja paineentasaus. Lisäksi kuilut toimivat hätäpoistumisteinä. Yhdystunnelittehtävänä yhdistävät kaksi rinnakkaista tunnelia toisiinsa ja varmistavat metron turvallisuuden poikkeustilanteissa. Yhdystunneleita linjalla on noin 150-170 metrin välein. Lue lisää kuiluista.

Tutustu tunnelin rakentamisen vaiheisiin.

Kuvapankista (Flickr) pääset kurkistamaan mille työmaalla näyttää ja miten rakentaminen etenee. Päivitämme kuvia työn edetessä.

Metroa tehdään asukkaiden ja luonnon ehdoilla – lue lisää.