Mitä olisi kaupunki ilman raiteita?

Kun aloitin Espoon elinkeinojohtajan tehtävässä pian kuusi vuotta sitten, Helsingin Sanomat haastatteli minua Keilaniemen metrotyömaalla. Tämän jälkeen Tapiolan metrotunneli on toiminut näyttämönä kansainvälisten sijoittajien ja startupien kohtaamisille Euroopan suurimmassa kasvuyritystapahtumassa Slushissa. Aalto-yliopiston metroasema puolestaan innosti kansainvälisen opiskelijatiimin kehittämään laajennettua todellisuutta hyödyntävän konseptin, joka mahdollistaa vaikkapa muutaman minuutin virtuaalisen taidematkan metroa odotellessa. Otaniemen tunneleiden akustiikka on myös testattu ja hyväksi koettu Retuperän WBK:n toimesta Espoo-päivän juhlinnoissa, ja hyvin ovat tunnelit toimineet myös maanalaisina pyöräilybaanoina.

antola Slush 121113-6643

Investorit ja startupit kohtasivat metrotyömaatunnelissa kaupungin mahdollistamassa tilaisuudessa Slushin aikaan 2013.

Jo työn alla ollessaan metro on siis toiminut ainutlaatuisena mahdollistajana tapahtumille, kohtaamisille ja elämyksille. En kuitenkaan voisi olla enempää samaa mieltä Espoon modernin taiteen museon EMMAn intendentin Arja Millerin kanssa, joka toteaa Kauppalehti Option haastattelussa (08/2017) ”Tule jo, länsimetro”, ja jatkaa: ”ilahduttavan moni kävijä on löytänyt tien EMMAan, mutta etenkin turisteille suora metrolinja on tärkeä juttu”. Kasvava metrokarttamme on hieno mahdollistaja koko pääkaupunkiseudun elinvoimalle ja elämyksille. Paitsi kansainvälisiä vieraita, myös lähimatkailijoita raiteiden kautta hahmottuva kaupunkirakenne houkuttelee helpommin liikkeelle kuin kaupunki ilman raiteita.

Oli myös mukava kuulla muutaman sadan metrin päässä Urheilupuiston metroasemasta toimivan yrityksen vetovoiman kasvusta, kun mittarina käytettiin avoimena olevien työpaikkojen vetovoimaa. Kuulemma hakijoita on nyt koko pääkaupunkiseudulta ja moni hakija mainitsee positiivisena tekijänä työpaikan hyvät joukkoliikenneyhteydet.

Matinkylän Iso-Omenan kauppakeskuksessa toimiva Palvelutori, joka yhdistää saman katon alle yksityiset ja julkiset palvelut, juhli yksivuotissynttäreidensä ohessa miljoonan kävijän rajapyykkiä – jo ennen metron liikennöintiä. Palvelutorin ohella monipuolinen päivittäistavaravalikoima, muodin ja vapaa-ajan erikoisliikkeet, Duudsonit Activity Park, huimaan virtuaalitodellisuuteen keskittyvä Pikseli, Finnkinon uudenaikaisin elokuvateatteri, lääkäri- sekä muut hyvinvoinnin palvelut sekä lähes 40 ravintolan ja kahvilan ravintolamaailma M.E.E:T. tekevät Isosta Omenasta kuin pienen kaupungin, jossa on helppo asioida, viipyä ja viihtyä – metromatkan päässä.

antola_Iso_Omena_640x360

Ison Omenan palvelutorilla saa helposti hoidettua monta asiaa yhdellä käynnillä.

Espoo on kestävän kasvun kaupunki, jolle kansainvälisyys on arkea. Tarvitsemmekin entistä enemmän paitsi korkean osaamisen työpaikkoja, myös monipuolista palvelutarjontaa. Se jos mikä lisää kaupungin elinvoimaisuutta ja tarjoaa monipuolisia työmahdollisuuksia eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa oleville espoolaisille. Metro on keskeinen mahdollistaja tälle kehitykselle – ja pian kaikki tämä on metromatkan päässä.

TuulaAntola15

Tuula Antola

Kirjoittaja on Espoon kaupungin elinkeinojohtaja ja innovaatiopuutarhuri, joka suhtautuu suurella sydämellä kasvun luomiseen paitsi Espooseen, myös koko Suomeen.