Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s:n perustama työyhteenliittymä voitti Espoonlahden aseman ja ratalinjan louhintaurakan. Työt alkavat huhtikuussa 2016 ja urakka valmistuu 2018 alussa. Kaupan arvo on noin 31,5 miljoonaa euroa. Urakassa louhitaan Espoonlahden metroasema ja 1 470 metriä rinnakkaista ratatunnelia, kaksi poistumistiekuilua sekä aseman kuilut nykyisen kauppakeskuksen alueella.
– Kivenlahden, Soukan, Kaitaan ja Finnoon asemien ja ratalinjan louhinnat ovat käynnissä. Varsinaista metrotunnelia on yhteensä 14 kilometriä pitkästä osuudesta louhittuna 1,2 kilometriä. Sammalvuoren maanalaisen varikon louhinta alkaa sekin kevään aikana, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.
Matinkylästä Kivenlahteen ulottuvan seitsemän kilometriä pitkän osuuden uudet asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Liikenteelle osuus avataan 2020. Liikenne Matinkylään alkaa 15.8.2016.
Lisätietoja:
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen(at)lansimetro.fi
Kuvassa vasemmalta: Jan Kvas, Metrostav a.s., Minna Heinonen, Destia Oy, Matti Kokkinen, Länsimetro Oy
Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen. Ruoholahti–Matinkylä-osuus avataan liikenteelle elokuussa 2016. Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentaminen on käynnissä. Osuus valmistuu 2020.