Metroa länteen rakennetaan kahdessa vaiheessa – Länsimetro Oy omistaa ratainfran ja asemat
Länsimetron rakentaminen etenee kahdessa vaiheessa. Parhaillaan Länsimetro Oy rakennuttaa Matinkylä–Kivenlahti-osuudelle 7 km pitkää ratalinjaa ja 5 uutta asemaa. Lisäksi Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko liikenneoperaattorin tarpeisiin. Ykkösvaihe eli Ruoholahti-Matinkylä-osuus valmistui 2017. Toisen vaiheen eli Matinkylä-Kivenlahti-osuuden arvioidaan avautuvan matkustajaliikenteelle vuoden 2023 aikana. Rakentaminen etenee aikataulussa ja budjetin mukaisesti. Liikenteen alkamisen ajankohdan määrittää HSL. Metroliikennettä operoi Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.
Metro on iso investointi, joka tuo elinvoimaa ja mahdollistaa uusien kotien ja työpaikkojen syntymisen ekologisella tavalla. Metro on kestävää joukkoliikennettä ja asemasuunnittelussa pyritään kestävyyteen ja vetovoimaisuuteen. Metro lisää vaikutusalueidensa houkuttelevuutta niin yritysten ja toimintojen sijoittumispaikkana kuin asumisenkin osalta. Esimerkiksi Lähi-Tapiola on investoinut yhden aseman läheisyyteen eli Tapiolaan puoli miljardia euroa.
Länsimetro Oy on Länsimetron ensimmäisen vaiheen omaisuuden haltija ja kattaa omistamiseen liittyvät kunnossapito- ja lainanhoitokulunsa omistajilta eli Espoon ja Helsingin kaupungeilta kerättäviltä vastikkeilla. Osuus on luovutettu operaattori Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (entinen Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos eli HKL) käyttöön lokakuussa 2017. Metroliikenteen operoinnista Kaupunkiliikenne saa korvauksen HSL:ltä.
Länsimetro Oy:n jatkuva toiminta rahoitetaan omistajilta perittävillä vastikkeilla ja rakentamistoiminta omistajien takaamalla rahoituksella. Vuonna 2021 Länsimetro Oy keräsi hallintovastiketta 2,3 miljoonaa euroa ja hoitovastiketta 19,0 miljoonaa euroa. Omistajilta perittävillä hallintovastikkeilla katetaan yhtiön jatkuva toiminta. Yhtiön toiminnan taloudellinen vakaus riippuu luotettavasta vastikerahoitteisen toiminnan suunnittelusta sekä rakentamistoiminnan rahoituksen ennakoinnista.
Voit tutustua myös Länsimetro Oy:n konsernirakenteeseen ja päätöksentekoon.
Tilinpäätökset:
Toimintakertomukset
- Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2021 (pdf)
- Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2020 (pdf)
- Länsimetro Oy toimintakertomus 2019 (pdf)
Rakennuttamisprojekti Matinkylä- Kivenlahti kustannusarvio
Rakennuttamisprojekti Ruoholahti-Matinkylä kustannukset
LÄNSIMETRO-KONSERNIN TALOUSARVIO
KEUR | 2019
toteuma |
2020
toteuma |
2021
toteuma |
2022
budjetti |
2023
arvio |
2024
arvio |
2025
arvio |
Hoitovastike | 16 723 | 13 623 | 19 038 | 19 153 | 32 607 | 31 432 | 32 065 |
Hallintovastike | 2 553 | 2 085 | 2 303 | 2 434 | 3 060 | 2 882 | 2 896 |
Rahoitusvastike | 39 697 | 49 490 | 56 939 | 68 116 | 86 402 | 87 252 | 96 148 |
Vastikkeet yhteensä | 58 973 | 65 199 | 78 280 | 89 702 | 122 070 | 121 566 | 131 110 |
Toiminnan tuotot | 1 323 | 667 | 969 | 1 672 | 6 103 | 6 136 | 6 123 |
Ylläpitokulut | -18 271 | -18 541 | -18 008 | -23 438 | -34 558 | -33 420 | -34 046 |
Hallintokulut | -2 268 | -2 676 | -2 429 | -2 834 | -3 060 | -2 882 | -2 896 |
Poistot | -31 403 | -32 570 | -32 271 | -37 261 | -60 298 | -61 237 | -61 729 |
Rahoituskulut | -16 011 | -15 372 | -15 570 | -15 814 | -23 592 | -23 674 | -23 534 |
Rahastoinnit | – | – | -3 529 | -11 778 | -6 664 | -6 489 | -15 027 |
Laskennalliset verot | 1 521 | 635 | -1 488 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tilikauden voitto / tappio | -6 082 | -2 657 | 5 953 | 250 |