Metroa länteen rakennettiin kahdessa vaiheessa – Länsimetro Oy omistaa ratainfran ja asemat
Länsimetron rakentaminen toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe eli Ruoholahti-Matinkylä-osuus valmistui 2017. Toinen vaihe eli Matinkylä-Kivenlahti-osuus avautui matkustajaliikenteelle joulukuussa 2022. Lisäksi Sammalvuoreen rakennettiin maanalainen metrovarikko liikenneoperaattorin tarpeisiin. Länsimetron toisen vaiheen hankesuunnitelman mukaiset työt jatkuvat muun muassa Kivenlahdessa ja Kaitaalla, joihin rakennetaan liityntäpysäköintilaitokset. Metroliikennettä operoi Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.
Metro on iso investointi, joka tuo elinvoimaa ja mahdollistaa uusien kotien ja työpaikkojen syntymisen ekologisella tavalla. Metro on kestävää joukkoliikennettä ja asemasuunnittelussa pyritään kestävyyteen ja vetovoimaisuuteen. Metro lisää vaikutusalueidensa houkuttelevuutta niin yritysten ja toimintojen sijoittumispaikkana kuin asumisenkin osalta. Esimerkiksi Lähi-Tapiola on investoinut yhden aseman läheisyyteen eli Tapiolaan puoli miljardia euroa ja Fiskars Group muutti pääkonttorinsa Keilaniemeen.
Länsimetro Oy omistaa metroinfran ja -järjestelmät Helsingin Ruoholahdesta länteen Espoon Kivenlahteen saakka ja kattaa omistamiseen liittyvät kunnossapito- ja lainanhoitokulunsa omistajilta eli Espoon ja Helsingin kaupungeilta kerättäviltä vastikkeilla. Koko metrolinja on kuovutettu operaattori Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (entinen Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos eli HKL) käyttöön, ykkösvaihe lokakuussa 2017 ja toinen vaihe vuonna 2023. Metroliikenteen operoinnista Kaupunkiliikenne saa korvauksen HSL:ltä.
Länsimetro Oy:n jatkuva toiminta rahoitetaan omistajilta perittävillä vastikkeilla ja rakentamistoiminta omistajien takaamalla rahoituksella. Vuonna 2022 Länsimetro Oy keräsi hallintovastiketta 2,4 miljoonaa euroa ja hoitovastiketta 19,2 miljoonaa euroa. Omistajilta perittävillä hallintovastikkeilla katetaan yhtiön jatkuva toiminta. Yhtiön toiminnan taloudellinen vakaus riippuu luotettavasta vastikerahoitteisen toiminnan suunnittelusta sekä rakentamistoiminnan rahoituksen ennakoinnista.
Voit tutustua myös Länsimetro Oy:n konsernirakenteeseen ja päätöksentekoon.
Tilinpäätökset
Toimintakertomukset
- Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2021 (pdf)
- Länsimetro Oy:n toimintakertomus 2020 (pdf)
- Länsimetro Oy toimintakertomus 2019 (pdf)
Rakennuttamisprojekti Matinkylä- Kivenlahti kustannusarvio
Rakennuttamisprojekti Ruoholahti-Matinkylä kustannukset
LÄNSIMETRO-KONSERNIN TALOUSARVIO
KEUR | 2020
toteuma |
2021
toteuma |
2022
ennuste |
2023
budjetti |
2024
arvio |
2025
arvio |
2026
arvio |
2027
arvio |
Hoitovastike | 13 623 | 19 038 | 19 153 | 34 131 | 35 059 | 35 563 | 36 402 | 38 770 |
Hallintovastike | 2 085 | 2 303 | 2 434 | 3 597 | 2 912 | 2 674 | 2 717 | 2 744 |
Rahoitusvastike | 49 490 | 56 939 | 68 116 | 94 479 | 95 885 | 102 284 | 105 505 | 110 755 |
Vastikkeet yhteensä | 65 199 | 78 280 | 89 702 | 132 189 | 133 857 | 140 522 | 144 624 | 152 269 |
Toiminnan tuotot | 667 | 969 | 1 343 | 5 301 | 5 303 | 5 236 | 5 154 | 5 132 |
Ylläpitokulut | -18 541 | -18 008 | -18 817 | -35 804 | -36 711 | -37 194 | -38 032 | -40 491 |
Hallintokulut | -2 676 | -2 429 | -2 571 | -3 579 | -2 912 | -2 674 | -2 717 | -2 744 |
Poistot | -32 570 | -32 271 | -35 543 | -60 691 | -61 164 | -62 065 | -62 680 | -63 094 |
Rahoituskulut | -15 372 | -15 570 | -16 789 | -36 842 | -36 326 | -33 529 | -31 965 | -30 323 |
Rahastoinnit | – | -3 529 | -17 325 | -574 | -2 047 | -10 295 | -14 383 | -20 749 |
Laskennalliset verot | 635 | -1 488 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -22 |
Tilikauden voitto / tappio | -2 657 | 5 953 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -22 |