Metroasemien rakennusurakat käynnissä viidellä uudella asemalla

Länsimetron kakkosvaiheella eli Matinkylä-Kivenlahti-osuudella on siirrytty louhinnasta rakennusvaiheeseen. Urakoitsijat on kilpailutettu viidelle uudelle asemalle ja ratalinjalle, ja rakentaminen käynnistyi kaikilla asemilla ja ratalinjalla vuoden 2018 aikana. Lisäksi kilpailutetaan yhteensä 24 sivu-urakkaa, joiden hankinnat jatkuvat kevääseen 2019.

Finnoon aseman urakoitsijaksi on valittu Graniittirakennus Kallio Oy:n ja Aki Hyrkkönen Oy:n työyhteenliittymä. Kaitaan ja Soukan asemat rakentaa  YIT Rakennus Oy:n ja Are Oy:n työyhteenliittymä. Espoonlahden rakennusurakan toteuttaa SRV , Kivenlahden aseman Skanska Infra Oy ja ratalinjan urakan Graniittirakennus Kallio Oy. Sammalvuoren varikolla on rakentamisessa edetty jo harjakorkeuteen. Pisimmällä rakentaminen on Soukan ja Kivenlahden asemilla, joilla rakentaminen alkoi elokuussa. Kesäkuussa käynnistyneessä ratalinjaurakassa on päästy asentamaan mm. tukimuurielementtejä, jotka toimivat valmiissa metrossa 120 cm levyisenä poistumistasona ja kätkevät sisäänsä paljon tekniikkaa.

Yhteensä Länsimetrossa on 52 erilaista teknistä järjestelmää – rakentaminen vaatii paljon eri alojen erityisosaamista. Nettisivujen kuvakoosteesta selviää, miten tunnelia rakennetaan ja missä järjestyksessä metroaseman järjestelmät asemalle rakentuvat.

Näin rakentuu metroasema 

Näin rakennetaan metrotunneli

Rakentaminen jatkuu vuoteen 2022, minkä jälkeen siirrytään käyttöönottovaiheeseen. Käyttöönotolle, eli urakoiden vastaanottamiselle, asemien yhteiskäyttökokeille ja testauksille sekä viranomaistarkastuksille, on varattu riittävästi aika ykkösvaiheen oppien mukaisesti. Tavoitteena on, että seitsemän kilometrin osuus, viisi asemaa ja varikko luovutetaan operaattori HKL:n käyttöön vuoden 2023 aikana liikenteen aloittamista varten.

Espoon kaupunki tarkisti vuonna 2012 laatimaansa kakkosvaiheen hankesuunnitelmaa maaliskuussa 2018. Koko hankkeen tarkennettu kustannusarvio on 1 159 miljoonaa euroa.