Metroasemien ja radan rakentamisvaihe alkamassa – metrorakentaminen vaatii eri alojen erityisosaamista

Länsimetron kakkosvaiheen eli Matinkylä-Kivenlahti-osuuden louhintavaihe on pääosin ohi ja louhinnasta ollaan siirtymässä rakentamiseen. Tämän vuoden aikana kilpailutetaan urakoitsijat kaikille asemille. Soukan ja Kivenlahden asemille on projektinjohtourakoitsijat jo valittu. Soukan aseman rakentaa YIT Rakennus Oy:n ja Are Oy:n työyhteenliittymä ja Kivenlahden aseman Skanska Infra Oy.

Matinkylä-Kivenlahti-osuuden rataosuuden urakoitsijaksi on valittu Graniittirakennus Kallio Oy. Kolmen muun aseman hankintailmoitukset on julkaistu ja lokakuuhun mennessä urakoitsijat on valittu kaikille asemille. Sammalvuoren varikolla on rakentamisessa edetty jo harjakorkeuteen. Asemien rakentamisen lisäksi hankkeessa kilpailutetaan yhteensä 24 sivu-urakkaa.

Länsimetrossa on 52 erilaista teknistä järjestelmää. Rakentaminen vaatii paljon eri alojen erityisosaamista. Nettisivujen kuvakoosteesta selviää, miten tunnelia rakennetaan ja missä järjestyksessä metroaseman järjestelmät asemalle rakentuvat.

Näin rakentuu metroasema 

Näin rakennetaan metrotunneli

Rakentaminen jatkuu vuoteen 2022, jonka jälkeen siirrytään käyttöönottovaiheeseen. Tavoitteena on, että seitsemän kilometrin osuus, viisi asemaa ja varikko luovutetaan operaattori HKL:n käyttöön vuoden 2023 aikana. Käyttöönotolle eli urakoiden vastaanottamiselle, asemien yhteiskäyttökokeille ja testauksille sekä viranomaistarkastuksille on varattu riittävästi aika ykkösvaiheen oppien mukaisesti. Rakentaminen päättyy, kun asemat ja rata luovutetaan operaattori HKL:n käyttöön liikenteen aloittamista varten.

Espoon kaupunki tarkisti vuonna 2012 laatimaansa kakkosvaiheen hankesuunnitelmaa maaliskuussa 2018. Koko hankkeen tarkennettu kustannusarvio on 1 159 miljoonaa euroa.