Länsimetron rakentaminen osuudella Ruoholahti - Matinkylä saadaan pääosin päätökseen 2015 lopulla. Kiskojen asennus alkaa helmikuun toisella viikolla 2015 ja metrorata Ruoholahdesta Matinkylään on valmiina liikenteelle tammikuussa 2016. Tämän jälkeen alkavat koeajot. Henkilöliikenteelle osuus Ruoholahti – Matinkylä pyritään avaamaan elokuussa 2016. Matinkylä – Kivenlahti -osuuden työtunnelien louhinta on käynnissä. Tämä osuus valmistuu 2020.
– HKL:n ja Siemensin metron automatisointia koskevan sopimuksen purkaminen merkitsee sitä, että liikennöinti aloitetaan manuaalisesti. Kaupunkirakenteen tiivistyminen sekä Helsingissä että Espoossa edellyttää kuitenkin, että automaattimetroon siirrytään 2020-luvulla. Näin varmistetaan riittävän tiheä vuoroväli ja hyvä palvelutaso, toteaa Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko.
Rakentaminen etenee asemilla ja ratalinjalla. Ruoholahti – Matinkylä -linjan asemien betonivaluista on tehty 73 prosenttia. Tunnelien reunaan tulevista tukimuurielementeistä on asennettu 84 prosenttia ja ratasepelöinnistä on tehtynä 13 prosenttia.
– Tähtäämme siihen, että metro avataan liikenteelle 2016 elokuussa. Työt etenevät nyt tehokkaasti ja töissä on 1 200 rakentamisen ammattilaista. Lisäksi Matinkylä – Kivenlahti -osuudella työmaat ovat käynnistyneet ja töissä on jo yli 100 työntekijää, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.
Helsingin kaupunginvaltuusto päätti metron automatisoinnista 2006. Ruoholahti – Matinkylä -osuuden hankesuunnitelma valmistui 2008. Ensimmäisen vaiheen rakentaminen alkoi 2009.
Lisätietoja:
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen(at)lansimetro.fi
Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen. Tavoitteena on saada osuuden Ruoholahti – Matinkylä rakentaminen päätökseen vuoden 2015 lopulla. Matinkylä – Kivenlahti -osuuden rakentaminen on käynnissä. Osuus valmistuu 2020.