Länsimetro liikenteelle 2016 elokuussa

Länsimetron rakentaminen osuudella Ruoholahti ­- Matinkylä saadaan pääosin päätökseen 2015 lopulla. Kiskojen asennus alkaa helmikuun toisella viikolla 2015 ja metrorata Ruoholahdesta Matinkylään on valmiina liikenteelle tammikuussa 2016. Tämän jälkeen alkavat koeajot. Henkilöliikenteelle osuus Ruoholahti – Matinkylä pyritään avaamaan elokuussa 2016. Matinkylä – Kivenlahti -osuuden työtunnelien louhinta on käynnissä. Tämä osuus valmistuu 2020.

HKL:n ja Siemensin metron automatisointia koskevan sopimuksen purkaminen merkitsee sitä, että liikennöinti aloitetaan manuaalisesti. Kaupunkirakenteen tiivistyminen sekä Helsingissä että Espoossa edellyttää kuitenkin, että automaattimetroon siirrytään 2020-luvulla. Näin varmistetaan riittävän tiheä vuoroväli ja hyvä palvelutaso, toteaa Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko.

Rakentaminen etenee asemilla ja ratalinjalla. Ruoholahti – Matinkylä -linjan asemien betonivaluista on tehty 73 prosenttia. Tunnelien reunaan tulevista tukimuurielementeistä on asennettu 84 prosenttia ja ratasepelöinnistä on tehtynä 13 prosenttia.

Tähtäämme siihen, että metro avataan liikenteelle 2016 elokuussa. Työt etenevät nyt tehokkaasti ja töissä on 1 200 rakentamisen ammattilaista. Lisäksi Matinkylä – Kivenlahti -osuudella työmaat ovat käynnistyneet ja töissä on jo yli 100 työntekijää, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti metron automatisoinnista 2006. Ruoholahti – Matinkylä -osuuden hankesuunnitelma valmistui 2008. Ensimmäisen vaiheen rakentaminen alkoi 2009.

Lisätietoja:
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen(at)lansimetro.fi

Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen. Tavoitteena on saada osuuden Ruoholahti – Matinkylä rakentaminen päätökseen vuoden 2015 lopulla. Matinkylä – Kivenlahti -osuuden rakentaminen on käynnissä. Osuus valmistuu 2020.