Tänään allekirjoitettiin metron Matinkylä-Kivenlahti kaikkien kuuden työtunnelin louhintaurakat. Finnoon ja Sammalvuoren työtunnelien louhintaurakan toteuttaa Destia Oy. Näiden kahden työtunnelin louhintaurakan arvo on 6,6 miljoonaa euroa.
Destia voitti myös Kaitaan ja Soukan työtunneleiden louhinnan, joiden urakkahinta on yhteensä 6,4 miljoonaa euroa. Espoonlahden ja Kivenlahden työtunnelit toteuttaa Kalliorakennus-Yhtiöt Oy. Urakan arvo on 7,9 miljoonaa euroa.
Työtunneli on kallioon ensin louhittava keskimäärin noin 500 metriä pitkä kulkureitti, joka louhitaan työmaa-alueelta maan alle ratalinjalle. Työtunneliurakat käynnistyvät välittömästi ja päättyvät syksyyn 2015 mennessä, jonka jälkeen päästään metroasemien ja ratalinjan louhintaan.
Telog Oy on voittanut antenniverkot (GSM, VIRVE, WLAN) urakan. Projektissa toteutetaan antenniverkot Ruoholahti-Matinkylä osuudelle palvelemaan kaupallisia operaattoreita, viranomaisverkkoa sekä kaupungin wlan-verkkoa. Asennukset tehdään molempiin metrotunneleihin, asemille sekä työtunneleihin. Urakka valmistuu vuoden 2015 loppuun mennessä.
Metron Matinkylä – Kivenlahti seitsemän kilometriä pitkälle kokonaan maan alle sijoittuvalle linjalle tulee viisi uutta asemaa; Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko.
Metro Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu aikaisintaan 2020. Ruoholahdesta Matinkylään rakenteilla olevan osuus valmistuu 2015 lopulla ja avautuu liikenteelle 2016 syksyllä.
Lisätietoja:
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen(at)lansimetro.fi
Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen. Tavoitteena on saada osuuden Ruoholahti-Matinkylä rakentaminen päätökseen vuoden 2015 lopulla. Matinkylä – Kivenlahti osuuden rakentaminen on käynnissä. Osuus valmistuu aikaisintaan 2020. www.lansimetro.fi