Viime vuonna toteutettu Metropolia-opiskelijayhteistyö pyöräpysäköinnin kehittämiseksi on saanut jatkoa Tapiolan metroasemalla. Asemalle on asennettu opastetarroja, jotka on suunnitellut kolmen opiskelijan ryhmä.


Pienillä opasteilla iso vaikutus: Tapiolan metroasemalle on lisätty seinä-, lattia‑ ja hissiopasteita, jotka helpottavat pyöräpysäköinnin löytämistä.
Projektityössä tarkasteltiin Tapiolan metroaseman pyöräpysäköintiä käyttäjän näkökulmasta ja etsittiin keinoja tehdä pyöräpysäköinti helpommin löydettäväksi osana metroaseman kokonaisuutta. Työn lopputuloksena syntyi suunnitelma opasteiden sijainneista sekä opastetarrat pyöräpysäköintiin ohjaamiseen.
Pyöräilyviikon yhteydessä Tapiolan metroasemalle on asennettu opastetarroja. Kaikkia projektissa esitettyjä ratkaisuja ei ole toteutettu sellaisenaan, mutta osa ideoista nähdään tärkeinä ja helposti kokeiltavina parannuksina aseman opastukseen.
Kansallista pyöräilyviikkoa vietetään 8.-17.5.2026. Sen tavoitteena on tukea ja tuoda näkyväksi pyöräilyä ja kestäviä liikkumisvalintoja. Tutustu pyöräilyviikkoon ja Espoon tapahtumiin viikolla.
– Opiskelijoiden työssä arvokasta oli erityisesti käyttäjälähtöinen näkökulma. Pienilläkin ratkaisuilla, kuten opastetarroilla, voidaan madaltaa kynnystä pyörän ja metron yhdistämiseen, kertoo Länsimetron viestintäpäällikkö Marianne Partanen.
Pyöräilyn ja joukkoliikenteen sujuva yhdistäminen on keskeinen osa kestävää liikkumista. Selkeä, helposti hahmotettava opastus tukee arjen valintoja ja tekee kestävästä liikkumisesta vaivattomampaa. Opastetarrat toimivat samalla pilottina, jonka pohjalta voidaan arvioida vastaavien ratkaisujen hyödyntämistä myös muilla metroasemilla.
Opiskelijayhteistyö on Länsimetrolle yksi tapa kehittää omistamaansa metroympäristöä ja saada uusia näkökulmia esimerkiksi matkustajakokemuksen sujuvoittamiseen. Tapiolan kokeilu osoittaa, että opiskelijatyöt voivat parhaimmillaan johtaa konkreettisiin parannuksiin kaupunkitilassa.
Espoon kaupunki on kumppanina Cycle4Climate (Interreg Central Baltic) -hankkeessa. Hankkeen kautta Länsimetro osallistui Metropolia ammattikorkeakoulun innovaatioprojektiin syksyllä 2025. Projektissa opiskelijat ratkoivat metroasemien pyöräpysäköintitilojen kehittämiseen liittyviä haasteita. Jatkotyönä syksyn projektista opiskelijat toteuttivat erillisen työn opasteiden sijaintisuunnitelmasta ja opastetarroista.

– Yhteistyö Länsimetron kanssa on avannut ainutlaatuisen mahdollisuuden tarkastella metroympäristöä pyöräilyn edistämisen konkreettisena kohteena. Se on näkynyt muun muassa siinä miten opiskelijat ovat lähteneet pohtimaan ratkaisuja hyvin paljon arkisesta liikkumiskokemuksen ja palvelupolun näkövinkkelistä. Pyöräilyn lisääminen on ilmastoteko, mikä vähentää liikenteestä syntyviä hiilidioksidipäästöjä ja lisää kaupunkiympäristöjen viihtyisyyttä, ja kaikki toimet kestävien matkojen lisäämiseksi ovatkin todella arvokkaita, toteaa Cycle4Climate hankkeen projektipäällikkö Jani Tartia.
Lue myös ”Opiskelijayhteistyö toi tuoretta näkökulmaa liityntäpyöräpysäköintiin”.

