Finnoon työtunnelityömaalla Espoossa juhlittiin tänään metron rakentamisen alkamista Matinkylästä Kivenlahteen. Työt ovat alkaneet työtunnelien rakentamisella tulevien asemien läheisyydessä ja Sammalvuoren maanalaisella metrovarikolla. Työtunneli on kallioon ensin louhittava kulkureitti, joka louhitaan työmaa-alueelta maan alle varsinaiselle ratalinjalle. Metrotunnelien ja asemien louhinta alkaa vasta työtunnelien louhinnan jälkeen.
– Suurten infrahankkeiden merkitys työllisyydelle on merkittävä nykyisessä taloudellisessa tilanteessa, totesi tilaisuudessa puhunut valtiovarainministeri Antti Rinne.
Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen korosti kaupunkien yhteistyötä.
– On hienoa huomata, että hyvin sujunut yhteistyö metrohankkeessa Helsingin ja Espoon välillä jatkuu. Joukkoliikennehankkeena metro on merkittävä koko pääkaupunkiseudulle, Pajunen korosti.
Länsimetron hallituksen puheenjohtaja, Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko muistutti puheessaan, että nyt ei rakenneta vaan metroa vaan sitä mitä metro tulevaisuudessa mahdollistaa.
– Nyt luodaan uutta tiivistyvää kaupunkirakennetta, joka tekee mahdolliseksi uusien työpaikkojen syntymisen, asuntorakentamisen ja palvelujen kehittymisen.
Urakoitsijan terveiset tilaisuuteen toi Destia Oy:n tulosyksikön johtaja Minna Heinonen.
– Turvallisuus on ykkösprioriteettimme. Tälläkin työmaalla on tavoitteena nolla tapaturmaa.
Metron Matinkylä – Kivenlahti seitsemän kilometriä pitkälle osuudelle tulee viisi uutta asemaa; Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi Sammalvuoreen rakennetaan metron maanalainen varikko.
Metro Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu aikaisintaan 2020. Ruoholahdesta Matinkylään rakenteilla olevan osuus valmistuu 2015 lopulla ja avautuu liikenteelle 2016 syksyllä.
Lisätietoja:
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen(at)lansimetro.fi
Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen. Tavoitteena on saada osuuden Ruoholahti-Matinkylä rakentaminen päätökseen vuoden 2015 lopulla. Matinkylä – Kivenlahti osuuden rakentaminen on käynnissä. Osuus valmistuu aikaisintaan 2020