Länsimetro Oy ja SRV Toimitilat Oy allekirjoittivat tänään Otaniemen metrotunnelien ja aseman louhintaurakkasopimuksen. Tänään allekirjoitetun sopimuksen myötä yli puolet metrotunnelilouhinnoista on sovittu.
Kimmo Kurki (tuotantojohtaja, SRV Toimitilat Oy), Juha Pekka Ojala (toimitusjohtaja, SRV Toimitilat Oy), Olavi Louko (hallituksen pj. Länsimetro Oy) ja Matti Kokkinen (toimitusjohtaja, Länsimetro Oy) allekirjoittivat sopimuksen.
Otaniemen urakka on Länsimetron kymmenes louhintaurakkasopimus. Sopimuksista viisi on koskenut työtunneliurakoita ja viisi metrotunneliurakoita. Kuluvan vuoden aikana käynnistyvät viimeisetkin louhintaurakat. Myös ensimmäinen aseman rakennusurakka on tarkoitus kilpailuttaa vuoden lopulla.
– Louhintakapasiteettia on ollut hyvin tarjolla. Olemme saaneet kaikkiin urakoihin hyviä tarjouksia, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen toteaa.
Otaniemen urakka käsittää yhteensä kahden noin 1,6 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin, aseman sekä kahden pystykuilun louhinnan. Metrotunnelilouhinta alkaa toukokuussa välittömästi työtunnelin valmistuttua. Urakkahinta on lähes 30 miljoonaa euroa.
Tällä hetkellä Länsimetrolla on käynnissä kahdeksan työmaata. Lisäksi Espoon kaupunki rakennuttaa Tapiolaan kahta työtunnelia. Työtunneleita Länsimetroa varten tehdään kaikkiaan vajaa 4,9 kilometriä, josta tähän mennessä on louhittu vajaa 2 kilometriä. Metrotunnelia Ruoholahdessa valmiina 1,4 kilometriä. Ruoholahdesta Matinkylään louhitaan kaksi rinnakkaista tunnelia, jolloin metrotunnelia tehdään lähes 28 kilometriä.
Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 aikana. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.
Lisätietoa
Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen@lansimetro.fi