Metron louhintatöistä kerrottiin Ruoholahden asukkaille

Länsimetron Ruoholahden louhintaurakan voittanut Lemminkäinen Infra aloittaa rakennustyöt marraskuussa. Työt alkavat työmaatukikohdan perustamisella ja suojaustöillä Ruoholahden metron kääntöraiteella. Töillä ei ole vaikutusta metron liikennöintiin.

Länsimetro Oy järjesti keskiviikkoiltana 28.10.2009 Ruoholahdessa asukastilaisuuden, jossa kerrottiin louhintaurakan vaikutuksista alueen asukkaille ja toimijoille. Tilaisuudessa esiteltiin Länsimetro-hanketta ja erityisesti Ruoholahden urakkaa. Urakan työmaatukikohta tulee sijoittumaan Salmisaarenkadun varrelle Länsiväylän sillan alle, Holiday Inn -hotellin kupeeseen.

Ruoholahdessa käytetään jo louhittua ajotunnelia. Työt aloitetaan vanhan tunnelin suuaukon leventämisellä ja muilla valmistelevilla töillä marraskuussa. Uuden työtunnelin louhinta alkaa tammi-helmikuussa ja ratatunnelien huhti-toukokuussa. Ruoholahdesta louhittavat kalliomassat kuljetetaan Jätkäsaareen.

– Kun louhintatyöt käynnistyvät, Länsimetron nettisivuilla voi seurata louhintojen etenemistä, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo.

Tilaisuudessa esiteltiin myös Lemminkäinen Infran työskentelyajat. Uudenmaan ympäristökeskus on hyväksynyt Länsimetro Oy:n tekemän ilmoituksen tilapäistä melua aiheuttavasta toiminnasta Ruoholahdessa. Pääsääntöiseksi työajaksi poraus- ja räjäytystöiden osalta määriteltiin klo 7-22 välinen aika arkipäivisin. Kello 18 jälkeen tehtävien töiden melutaso asuin-, potilas- ja majoitushuoneissa saa olla enintään 40 dB.

Ruoholahti-Salmisaari -tunneliurakasta puolet tehdään toimivan metron vaikutusalueella. Nykyisen metron toiminta turvataan erilaisilla suojausrakenteilla. Suojausrakenteiden kiinnittämiseen liittyvää porausta voidaan tehdä metron liikennöinnin takia vain yöllä klo 00─05 välisenä aikana. Melutaso ei ylitä 30 dB:n ohjearvoa. Melutasoja havainnollistaa se, että lehtien havina vastaa noin 20 dB:n, kuiskaus 40 dB:n ja tavallinen puheääni 60 dB:n tasoa.

Ennen louhintaurakan aloittamista katselmoidaan kaikki noin 150 metrin etäisyydellä sijaitsevat kiinteistöt. Urakka kattaa Ruoholahden metroaseman ja Salmisaaren rannan väliin louhittavat kaksi 800 metrin pituista ratatunnelia ja ajotunnelin, joiden yhteispituus on 1 900 metriä. Urakka valmistuu keväällä 2011.

Valmistuttuaan länsimetro kytkee Lauttasaaren ja Espoon eteläosat seudulliseen raideliikennejärjestelmään. Arvion mukaan länsimetroa tulee käyttämään yli 100 000 matkustajaa vuorokaudessa.

Lisätietoa:

Matti Kokkinen, toimitusjohtaja, Länsimetro Oy, puh. 050 347 1558
Tero Palmu, projekti-insinööri, Länsimetro Oy, puh. 046 877 4323

 

Länsimetro

Länsimetro Oy on Ruoholahti-Matinkylän metrolinjan tekninen toteuttaja, joka rakennuttaa, omistaa, ylläpitää, huoltaa ja kehittää 13,9 kilometrin pituisen maanalaisen metrolinjan liikennettä palvelevia raiteita, tunneleita, asemarakennuksia, pysäköintitiloja ja muita sen toimintaa palvelevia rakennelmia ja laitteita. Länsimetroon tulee seitsemän uutta asemaa. Länsimetron rakentaminen on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteishanke. Länsimetron toimipiste sijaitsee Tapiolassa. www.lansimetro.fi