Louhinnat etenevät Lauttasaaressa

Länsimetron louhinnat Lauttasaaressa käynnistyvät jälleen pienen tauon jälkeen. Töitä tehdään sekä Myllykalliossa että Lauttasaaren ostarin vieressä. Koivusaaren puolella työtunneli valmistuu kesällä.

Porajumbo saapuu Lauttasaaren työmaalle.
Metrotunnelin louhintaurakoitsijaksi valittu Kalliorakennus-Yhtiöt on aloittanut poraukset metrotunnelissa. Ensimmäiset räjäytykset kuullaan tämän viikon alussa. Metrotunnelilouhinnat etenevät Myllykallion työtunnelin kautta sekä kohti ostaria että Koivusaarta.

Työtunneleita louhiva työyhteenliittymä METRO on saanut Lauttasaaren työtunnelin betonikannen valmiiksi ja aloittaa myös louhinnat ostarin viereisessä työtunnelissa huhtikuun alussa. Työtunneli valmistuu syksyllä, jonka jälkeen Kalliorakennus-Yhtiöt jatkaa sen kautta metrotunnelin ja aseman rakentamista.

Koivusaaressa työtunnelia on jo valmiina 300 metriä. Työyhteenliittymä METRO saa urakan valmiiksi kesäkuussa. Kesällä rakentaminen jatkuu metrotunnelilouhinnoilla. Urakoitsijaa Koivusaaren metrotunnelilouhinnoille ei ole vielä päätetty.

Louhe ajetaan Jätkäsaareen

Lauttasaaresta louhe kuljetetaan Lauttasaarentietä Länsiväylälle ja sieltä Jätkäsaareen. Koivusaaresta louhe ajetaan suoraan Länsiväylälle Hanasaaren liittymän kautta. Louhe käytetään Jätkäsaaren laajennuksen täyttömaaksi.

Katselmukset jatkuvat louhintojen edetessä

Ennen louhintojen aloittamista kaikki metrotunnelin läheisyydessä sijaitsevat kiinteistöt katselmoidaan. Kaikkia kiinteistöjä ei katselmoida yhtä aikaa, vaan katselmukset etenevät louhintojen tahdissa. Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy tekee katselmukset Lauttasaaressa Länsimetron toimeksiannosta.

Metrolouhinnat Lauttasaaressa valmistuvat vuoden 2012 lopussa, jonka jälkeen aloitetaan välittömästi aseman rakentaminen. Metro avataan liikenteelle vuoden 2015 lopussa.