Lemminkäinen Infra Oy voitti Länsimetron Koivusaaren louhintaurakan. Urakka käsittää Koivusaaren aseman, Katajaharjun kuilun ja kahden noin kilometrin pituisen metrotunnelin louhinnan Katajaharjun rampilta Espoon rajalle. Urakan arvo on reilu 22 miljoonaa euroa.
Koivusaaren metrotunneli ja asema sijoittuvat osittain meren alle, mikä tekee urakasta teknisesti haastavan. Urakkaan kuuluu myös mereen tehtävä louhepenkereen pohjan ruoppaus ja louhepenkereen tekeminen.
– Emme tingi turvallisuudesta vaativissa olosuhteissa. Sen vuoksi urakkaan kuuluu myös merkittäviä suojausrakenteita, joilla varmistamme vedenpitävyyden rakentamisen aikana, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen toteaa.
Työt käynnistyvät kesäkuussa työtunnelilouhinnan valmistuttua. Metrotunnelin ja aseman louhinta Koivusaaressa kestää vuoden 2013 alkuun. Parhaillaan Lemminkäinen Infra viimeistelee Ruoholahden metrotunnelia, joka valmistuu kesään mennessä.
Länsimetron louhinnat kilpailutettu Tapiolaan saakka
Länsimetron louhintaurakat on tämän urakan myötä kilpailutettu Tapiolaan asti. Lähes 28:sta metrotunnelikilometristä on ostettu kaikkiaan reilu 16,5 kilometriä. Loputkin louhintaurakat kilpailutetaan tämän vuoden aikana, jolloin työt ovat käynnissä kaikilla 12 työmaalla.
– Kiinnostusta länsimetron louhintoihin on riittänyt kaikissa urakkakilpailuissa. Kehäradan louhinnat alkavat valmistua juuri sopivasti ja kapasiteettia vapautuu länsimetron töihin, Matti Kokkinen kertoo.
Länsimetron tunnelilouhinnat valmistuvat vuonna 2013. Ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.