Länsimetron kakkosvaiheen louhinta Matinkylästä Kivenlahteen etenee. Osuudelle on tulossa viisi uutta asemaa Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Sammalvuoreen rakentuu maanalainen metrovarikko HKL:n tarpeisiin.
Kakkosvaiheen projektiorganisaatio on muuttanut yhteisiin tiloihin Espoon Olariin. Saman katon alle on koottu hankkeen keskeiset toimijat: viranomaistahot, suunnittelu, rakentaminen, talous, laatu- ja riskienhallinta ja muut toiminnot.
Ykkösvaiheen oppien ja kokemusten pohjalta rakentamisessa korostuu erityisesti yhdessä tekeminen, vastuullisuus, turvallisuus, innovatiivisuus ja laatu sekä metromatkustajan arjen sujuvuus.
Tavoitteet kirkastettu
Kakkosvaiheen hankkeen tavoitteet on kirkastettu projektityöpajoissa ja ne ohjaavat kakkosvaiheen kaikkea tekemistä.
”Me haluamme rakentaa metroa, joka parantaa asukkaiden arkea ja tuo vastinetta jokaiselle siihen käytetylle eurolle. Kaikessa tekemisessä korostuu avoin viestintä kaikille sidosryhmille ja tekemisen läpinäkyvyys. Meillä on vastuu veronmaksajaa kohtaan”, painottaa Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.
Tavoitteena on rakentaa metroa, joka tuo matkustajille arjen kätevyyttä. Selkeä reitti ja tiheät vuorot varmistaa sen, että aikataulua ei tarvitse vilkuilla. Metro on välineenä luotettava ja vie nopeasti perille. Asemat sijoitetaan sinne, missä ihmiset kulkevat, lähelle palveluita.
Metroinvestoinnin tavoitteena on maksaa itsensä takaisin. Se on investointina kannattava, laadukas ja kestävä. Rakentamisessa etsitään innovatiivisia ratkaisuja ja samalla rakentaminen kiihdyttää koko Suomen kasvua.
Kakkosvaihetta rakennetaan yhdessä. Tiedonkulun pitää olla avointa joka suuntaan. Hyvästä työstä palkitaan siten, että kaikkien tavoitteena on saada metro valmiiksi ajallaan. Metroa rakennetaan vastuullisesti ja turvallisesti. Työturvallisuus on esillä joka päivä ja metron käyttövarmuus ja turvallisuus on kansainvälisestikin arvioiden huippuluokkaa. Vastuullisuudessa korostuu myös vastuu veronmaksajaa kohtaan; aikataulu ja budjetti pitävät ja viestintä on avointa ja läpinäkyvää.