Länsimetron alkupaukkua juhlittiin Ruoholahdessa

Länsimetron virallinen alkupaukku-tilaisuus järjestettiin tiistaina 24. marraskuuta nykyisen metrotunnelin vieressä, Ruoholahden kauppakeskuksen alapuolella. Helsingin ja Espoon kaupunkien ensimmäisen yhteisen jättihankkeen aloitusta kunnioitti läsnäolollaan myös liikenneministeri Anu Vehviläinen.

Suomen suurimman infrahankkeen rahoittavat Espoo ja Helsinki sekä valtio. Kaupungit jakavat Länsimetrosta aiheutuvat kustannukset siten, että kumpikin vastaa omista kustannuksistaan. Näin Espoon osuudeksi tulee 72 prosenttia ja Helsingin 28 prosenttia. Valtio on sitoutunut osallistumaan Länsimetron kustannuksiin 30 prosentin osuudella. Hankesuunnitelman perusteella laadittu Länsimetron kustannusarvio on 714 miljoonaa euroa lokakuun 2007 hintatasolla.

Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko korosti puheessaan metron tärkeyttä sekä seudun asukkaiden että liike-elämän kannalta.

– Ihmiset ja yritykset sijoittuvat hyvien liikenneyhteyksien varrelle. Meidän täytyy taata, että myös tulevaisuudessa pääkaupunkiseutu säilyy hyvänä paikkana elää, asua ja yrittää. Länsimetron ensimmäinen vaihe Ruoholahdesta Matinkylään vahvistaa alueiden sitomista tiiviimmäksi osaksi pääkaupunkiseutua. Länsimetron tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että pystymme myös päättämään metroyhteyden jatkamisesta Matinkylästä Kivenlahteen, Louko painotti.

Valitukset viivästyttävät hanketta

Louko pitää valitettavana, että valituskierre metrokaavoista Espoossa jatkuu. Koko yhteiskunnan kannalta olisi tärkeää, että rakentaminen pääsisi käyntiin muuallakin kuin Ruoholahdessa.

– Valituksista aiheutuva viivästys lykkää turhaan rakentamisen aloittamista Espoossa. Valitusten vaikutusta lopullisiin kustannuksiin voimme arvioida vasta myöhemmin, mutta jo puolen vuoden viivästys saattaa maksaa veronmaksajille kymmeniä miljoonia euroja. Pahimmassa tapauksessa hukkaamme suurimman suhdannehyödyn näissä lupaprosesseissa, Louko sanoi.

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi metrokaavat tammikuussa. Tästä päätöksestä valitettiin Helsingin hallinto-oikeuteen, joka hylkäsi valitukset aiheettomina lokakuussa. Hallinto-oikeuden päätöksestä on edelleen valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Espoo toivoo korkeimman hallinto-oikeuden käsittelevän asian kiireellisenä. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Länsimetron maanalaisten tilojen asemakaavan kokouksessaan 11.11.2009.

Länsimetro pääkaupunkiseudun yhteinen jättihanke

Liikenneministeri Anu Vehviläinen, Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Otto Lehtipuu ja Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jukka Mäkelä käänsivät yhteistuumin kahvasta ja näin virallisesti käynnistivät kaupunkien yhteishankkeen.

Liikenneministerin lisäksi molempien kaupunkien johto esitti tilaisuudessa tervehdyksensä. Espoon kaupungin puheenvuoron piti teknisen toimen johtaja, Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko ja Helsingin tervehdyksen esitti kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava.

Tilaisuuteen oli kutsuttu Helsingin ja Espoon valtuutetut sekä kaupunkien virkamiehiä, jotka ovat olleet valmistelemassa hanketta. Paikalle oli kutsuttu myös tulevia metronkäyttäjiä. Lauttasaaren alakoulun 5A-luokkalaiset olivat paikalla edustamassa kaikkia pääkaupunkiseudun koululaisia ja opiskelijoita. Lisäksi paikalla oli muita tärkeitä sidosryhmiä: ympäristökuntien päättäjiä, metron tekijöitä, suunnittelijoita ja rakentajia.

Länsimetron rakentaminen alkaa Ruoholahdesta. Urakoitsijaksi valittu Lemminkäinen Infra Oy pystyttää parhaillaan työmaatukikohtaa Salmisaarentielle Länsiväylän sillan alle. Varsinaiset louhintatyöt alkavat tammikuussa.

Valmistuttuaan länsimetro kytkee Lauttasaaren ja Espoon eteläosat seudulliseen raideliikennejärjestelmään. Arvion mukaan länsimetroa tulee käyttämään yli 100 000 matkustajaa vuorokaudessa.

Lisätietoa

Olavi Louko, hallituksen puheenjohtaja, Länsimetro Oy, puh. 0500 607 754
Matti Kokkinen, toimitusjohtaja, Länsimetro Oy, puh. 050 347 1558

 

Länsimetro

Länsimetro Oy on Ruoholahti-Matinkylän metrolinjan tekninen toteuttaja, joka rakennuttaa, omistaa, ylläpitää, huoltaa ja kehittää 13,9 kilometrin pituisen maanalaisen metrolinjan liikennettä palvelevia raiteita, tunneleita, asemarakennuksia, pysäköintitiloja ja muita sen toimintaa palvelevia rakennelmia ja laitteita. Länsimetroon tulee seitsemän uutta asemaa. Länsimetron rakentaminen on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteishanke. Länsimetron toimipiste sijaitsee Tapiolassa. www.lansimetro.fi