Länsimetron Turvallisin työmaa -kilpailun on voittanut YIT Rakennus Oy:n Matinkylän ajotunneliurakka. Tarkasteluajanjaksolla tammikuun alusta kesäkuuhun YIT Rakennuksen Matinkylän työmaalla ei tapahtunut yhtään tapaturmaa tai onnettomuutta. Kilpailu järjestetään puolivuosittain ja siihen osallistuu länsimetron kaikki käynnissä olevat urakat.
Kilpailuajalla 1.1. – 30.6.2011 kisaan osallistuivat YIT Rakennus Oy:n ajotunneliurakat Matinkylässä ja Otaniemessä, TYL Metron ajotunnelit Lauttasaaressa, Myllykalliossa ja Koivusaaressa, Kalliorakennus Yhtiöt Oy:n ajotunneliurakka Keilaniemessä ja Karhusaaressa sekä ratatunneli ja asema Lauttasaaressa, Lemminkäinen Infra Oy:n ratatunneliurakka Ruoholahdessa sekä Yleinen Pohjarakennus Oy:n johto- ja putkisiirtourakka Keilaniemessä.
– Pidämme sovitusta kiinni kaikilla työmailla, myös turvallisuusasioissa, tiivistää YIT Rakennus Oy:n vastaava mestari Eino Lehtola vastaanottaessaan palkinnon.
Länsimetro-hankkeen työmaaturvallisuuskilpailussa kilpailukaudella käynnissä olleita louhintaurakoita arvioitiin onnettomuustaajuuden, MVR-mittauksen1 ja poistovesien ympäristöystävällisen hallinnan perusteella. Urakkakohtainen tapaturmataajuus painoi kilpailukauden arvostelussa 60 prosenttia, MVR-mittaustulokset 30 prosenttia ja poistovesien hallinta 10 prosenttia.
Länsimetro-hankkeen onnettomuustaajuuteen luetaan mukaan sekä työmaalla työskenteleville tapahtuneet tapaturmat että työmaan toiminnoista kolmansille osapuolille aiheutuneet henkilövahingot. Voittajatyömaalla ei tapahtunut kilpailukaudella tapaturmia.
YIT Rakennus Oy:n edustaja sai haltuunsa Länsimetro-hankkeen Turvallisin metrotyömaa -kiertopalkinnon, joka on kullattu ratakisko.
Kolmas kilpailukausi meneillään
Turvallisin metrotyömaa -kilpailut jatkuvat puolivuosittain. Hankkeen kolmas Turvallisin metrotyömaa -kilpailu on parhaillaan käynnissä ja se päättyy 31.12.2011. Ensimmäisen kilpailun voitti suomalaisen Destian ja tsekkiläisen Metrostav a.s. muodostama työyhteenliittymä METRO.
– Haluamme kilpailun avulla korostaa turvallisen ja huolellisen rakentamisen periaatteita, summaa Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen.
Kilpailun juryssa ovat mukana Marjo Vuola Uudenmaan Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta, työsuojeluinsinööri Jukka Hietavirta Etelä-Suomen aluehallintovirastosta, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen, viestintäpäällikkö Satu Linkola ja vuorovaikutusinsinööri Reijo Jokela, sekä hankkeen turvallisuuskoordinaattorit Ulla Valtonen (suunnittelu), Aku Kallio (rakentamisen valmistelu ja hankinnat) sekä Jorma Teelahti (rakentaminen) Sweco Oy:stä.
Syyskuuhun mennessä Länsimetron ratatunneleita on louhittu jo 3 500 metriä ja työtunneleista yli puolet eli noin 3 000 metriä. 1 MVR-mittaus on havainnointiin perustuva menetelmä maa- ja vesirakennustyömaan turvallisuustason mittaamiseksi. Viikoittaisilla havainnointikierroksilla kerätään havaintoja mm. työmaan järjestykseen ja varastointiin sekä liikennejärjestelyihin liittyen sekä suojausten ja varoalueiden asianmukaiseen kuntoon ja määrään.
Lisätietoa
Länsimetro Oy toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558
YIT Rakennus Oy vastaava mestari Eino Lehtola, puh. 0400 243 818