Työyhteenliittymä Sammalvuori (Kalliorakennus-Yhtiöt Oy, EM Pekkinen Oy, Konevuori Oy, Aro-Systems Oy) on voittanut Sammalvuoren metrovarikon louhinta- ja rakennusurakan kilpailutuksen. Työt alkavat toukokuussa ja urakka valmistuu rakennusteknisten töiden osalta 2020. Kaupan arvo on noin 51 miljoonaa euroa.
Sopimukseen sisältyy maanalaisen Sammalvuoren metrovarikon suunnittelu, louhinta ja rakentaminen täysin valmiiksi.
– Kakkosvaiheen ratatunnelien ja asemien louhintaurakat ovat nyt kaikki käynnissä. Jokaiselle asemalle, rataosuuksille ja varikolle on saatu kokeneet ja hyvät toimijat. Varsinaista metrotunnelia on yhteensä 14 kilometriä pitkästä osuudesta louhittuna noin 1,5 kilometriä, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.
Matinkylästä Kivenlahteen ulottuvan seitsemän kilometriä pitkän osuuden uudet asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Liikenteelle osuus avataan 2020. Liikenne Matinkylään alkaa 15.8.2016.
Länsimetron kakkosvaiheen louhintaa voi seurata länsimetron www-sivuilla olevan Seurantapalvelun kautta. Palvelusta näkyy louhinnan eteneminen, ratalinjaus sekä asemien ja kuilujen sijainti.
Lisätietoja:
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen(at)lansimetro.fi
Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen. Ruoholahti–Matinkylä-osuus avataan liikenteelle elokuussa 2016. Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentaminen on käynnissä. Osuus valmistuu 2020.