TYL METRO voitti Turvallisin metrotyömaa -kilpailun

Länsimetron ensimmäisen Turvallisin metrotyömaa -kilpailun voiton vei suomalaisen Destian ja tsekkiläisen Metrostav a.s. muodostama työyhteenliittymä METRO. Tarkasteluajanjaksolla syyskuun alusta joulukuun 2010 loppuun TYL METRO:lle ei sattunut yhtään tapaturmaa tai onnettomuutta.

Kaikki käynnissä olevat työtunneliurakat mukana kilpailussa

Kilpailuajalla 1.9.-31.12.2010 kisaan osallistuivat käynnissä olleet työtunneliurakat Lauttasaaressa, Myllykalliossa ja Koivusaaressa (urakoitsijana TYL METRO), Karhusaaressa ja Keilaniemessä (Kalliorakennus-Yhtiöt Oy) ja Otaniemessä (YIT Rakennus Oy) sekä metrotunneliurakka Ruoholahdessa (Lemminkäinen Infra Oy).

– Työyhteenliittymän molemmilla toimijoilla sekä Destialla että Metrostavilla on tavoitteena nolla tapaturmaa. Olemmekin kiinnitämme työturvallisuuteen aivan erityistä huomiota, Destian projektijohtaja Sami Korhonen ja Metrostavin projektipäällikkö Vaclav Pavlovsky totesivat kiertopalkintoa vastaanottaessaan.

Länsimetro-hankkeen työmaaturvallisuuskilpailussa kilpailukaudella käynnissä olleita louhintaurakoita arvioitiin onnettomuustaajuuden ja MVR-mittauksen1 tulosten perusteella. Urakkakohtainen tapaturmataajuus painoi kilpailukauden arvostelussa 60 % ja MVR-mittaustulokset 40 %.

Länsimetro-hankkeen onnettomuustaajuuteen luetaan mukaan sekä työmaalla työskenteleville tapahtuneet tapaturmat että työmaan toiminnoista kolmansille osapuolille aiheutuneet henkilövahingot. Voittajatyömaalla ei tapahtunut kilpailukaudella tapaturmia.

Kilpailut kannustavat turvallisuuteen

Länsimetron Turvallisin metrotyö -kilpailun juryyn kuuluva työsuojeluinsinööri Jukka Hietavirta Etelä-Suomen aluehallintovirastosta vahvistaa kilpailujen myönteisen vaikutuksen työturvallisuuden parantumiseen.

– Kilpailut kannustavat työmaita suhtautumaan työturvallisuuteen entistä määrätietoisemmin ja systemaattisemmin. Seurantatutkimukset ovat osoittaneet, että vastaavalla kilpailuilla on onnistuttu säästämään ihmishenkiä ja vähentämään pienten tapaturmien määrää merkittävästi, Hietavirta sanoo.

Verrattuna kansalliseen tasoon Länsimetro-hankkeen louhintaurakoiden yhteinen tapaturmataajuus noudattaa keskimäärin parempaa tasoa. Vuoden 2010 loppuun mennessä Länsimetron metrotunneleita louhittiin 1206 metriä ja työtunneleiden louhinta eteni yhteensä 858 metriin. Länsimetron työmailla työskenteli joulukuun lopussa yhteensä 130 henkilöä.

Toinen kilpailukausi meneillään

Turvallisin metrotyömaa -kilpailut jatkuvat puolivuosittain. Hankkeen toinen turvallisin metrotyömaa -kilpailu on parhaillaan käynnissä ja se päättyy 30.6.2011. Kuluvalla kaudella urakkakohtainen onnettomuustaajuus painaa 60 % verran ja MVR-mittaukset 30 % verran. Kolmantena teemana kilpailukaudella on ympäristövelvoitteiden noudattaminen. Tämän painoarvo on 10 %.

Kilpailun juryssa ovat mukana työsuojeluinsinööri Jukka Hietavirta Etelä-Suomen aluehallintovirastosta, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen, viestintäpäällikkö Hanna Malmivaara, hankkeen turvallisuuskoordinaattorit Ulla Valtonen (suunnittelu), Aku Kallio (rakentamisen valmistelu ja hankinnat) sekä Jorma Teelahti (rakentaminen).

TYL METRO saa haltuunsa Länsimetro-hankkeen Turvallisin metrotyömaa -kiertopalkinnon, joka on – metron hengessä – kullattu ratakisko.

1 MVR-mittaus on havainnointiin perustuva menetelmä maa- ja vesirakennustyömaan turvallisuustason mittaamiseksi. Viikoittaisilla havainnointikierroksilla kerätään havaintoja mm. työmaan järjestykseen ja varastointiin sekä liikennejärjestelyihin liittyen sekä suojausten ja varoalueiden asianmukaiseen kuntoon ja määrään.

Lisätietoa

Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558
TYL METRO projektijohtaja Sami Korhonen, puh. 040 519 5926