Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden Kivenlahden aseman rakennusurakan on voittanut Skanska Infra Oy. Urakan arvo on 51 miljoonaa euroa.
Urakassa rakennetaan Kivenlahden metroasema, huoltotunneli sekä Kivenlahdentien ja Kivenlahdentorin sisäänkäynnit. Rakennettavan alueen laajuus on noin 22 000 m2 ja betonia valetaan lähes 13 000 m3. Kivenlahden asema on kakkosvaiheen pääteasema.
– On hienoa olla mukana hankkeessa, jossa pääsemme yhdessä tutun tilaajan kanssa toteuttamaan metroasemaa hyödyntäen Skanskan eri liiketoimintayksiköiden osaamista. Olemme tehneet useita louhinta- ja rakennusurakoita Länsimetrolle, ja Kivenlahden aseman kohdalla voimme hyödyntää kokemustamme vaativasta maanalaisesta rakentamisesta”, sanoo aluejohtaja Pekka Räsänen Skanska Infrasta.
Kuluvan vuoden aikana hankkeessa siirrytään louhinnasta rakentamiseen.
– Kakkosvaiheen rakentaminen etenee aikataulussa. Soukan aseman ja ratalinjan urakoitsijat on valittu ja Sammalvuoren varikolla on rakentamisessa edetty jo harjakorkeuteen. Kolmen muun aseman hankintailmoitukset on julkaistu ja lokakuuhun mennessä urakoitsijat on valittu kaikille asemille, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.
Asemien rakentamisen lisäksi hankkeessa kilpailutetaan yhteensä 24 sivu-urakkaa. Rakentaminen jatkuu vuoteen 2022, jonka jälkeen siirrytään käyttöönottovaiheeseen. Tavoitteena on, että seitsemän kilometrin osuus, viisi asemaa ja varikko luovutetaan operaattori HKL:n käyttöön vuoden 2023 aikana.
Espoon kaupunki tarkisti vuonna 2012 laatimaansa kakkosvaiheen hankesuunnitelmaa maaliskuussa 2018. Koko hankkeen tarkennettu kustannusarvio on 1 159 miljoonaa euroa.
Kivenlahden metroasema louhintavaiheessa. Kuva: Anna-Stina Tähkävuori