Länsimetro-projektissa on aloittanut uusia työntekijöitä: Ismo Penttinen ratalinjan sähkövalvojana ja Michael Träskelin Kivenlahden aseman kohdepäällikkönä.
Penttinen valvoo Matinkylä-Kivenlahti – osuuden seitsemän kilometrin mittaisen ratalinjan sähköasennusten laatua. Penttisellä on takanaan pitkä ura erilaisissa sähkö- ja automaatioprojekteissa; hän on työskennellyt mm. 15 vuoden ajan Siemensillä voimalaitosyksikössä suunnittelijana ja projektipäällikkönä, Empowerilla yksikköpäällikkönä ja projektipäällikkönä Loviisan ydinvoimalaprojektissa sekä Arevalla Olkiluodon voimalahankkeen sähkövalvonnassa.
Penttisellä on myös kansainvälistä kokemusta; Saksan Siemens AG:n palveluksessa Karlsruhessa voimalaitosyksikössä hän työskenteli noin kahden vuoden ajan ja Ackermann u. Schmitt -yhtiön palveluksessa Steinheimissa kaksi vuotta.
”Länsimetro on minulle uusi ja erilainen projekti. Toisaalta tuon oman lisäni hankkeeseen pitkän kokemukseni ansiosta”, Penttinen sanoo.
”Kuulin, että täällä on hyvä ilmapiiri, ja kivalta näyttää jo ensimmäisten päivien jälkeen. Pidän siitä, että olemme kaikki yhdessä big roomissa, näin viesti kulkee paremmin ja yhteishenki paranee”, hän lisää.
Matinkylä-Kivenlahti-osuudella radan rakentaminen on alkamassa kesäkuussa 2018.
”Tulin projektiin mukaan juuri oikeaan aikaan”, Penttinen iloitsee. Rakennusurakan alettua hänen päivänsä kuluvat pitkälti ratalinjan työmaatukikohdassa, joka rakennetaan Hyljetien kuilulle.
Kivenlahden kohdepäälliköllä kokemusta moottoriteiden ja raiteiden rakennuttamisesta
Michael Träskelin aloittaa Kivenlahden kohdepäällikkönä. Kohdepäällikkö vastaa urakoitsijan toiminnanohjauksesta ja rakennuttamisesta yhdessä rakennuttajapäällikön kanssa sekä huolehtii, että mm. aseman aikatauluun, kustannuksiin ja laatuun liittyvät tavoitteet saavutetaan.
Träskelin on työskennellyt viimeisimpänä Sweco PM:n palveluksessa Koskenkylä-Kotka- ja Hamina-Vaalimaa – moottoritiehankkeissa. Raideinfra on tullut tutuksi Ilmalan ratapihan perusparannuksessa. Aiemmin Träskelin työskenteli Lemminkäinen Infra Oy:ssä (nykyinen YIT Infra Oy) ja oli mukana rakentamassa Botniabanaa Ruotsiin.
”On mukava päästä taas mukaan isoon ja pitkäkestoiseen hankkeeseen. Länsimetro on ainutlaatuinen, suuri ja merkittävä hanke, jollaista ei välttämättä tule myöhemmin uralla vastaan”, Träskelin sanoo.
Träskelin on innostunut myös työskentelystä big roomissa.
”Kun organisaatio on näin laaja, on tärkeää, että ollaan saman katon alla ja koko konsepti on toimiva. Alun perusteella vaikuttaa oikein hyvältä”, Träskelin sanoo.