Pelastusharjoituksissa varaudutaan epätodennäköiseen

Länsimetron ykkösvaiheen asemilla tehdään nyt viimeisiä testauksia – niihin kuuluvat myös pelastusharjoitukset, joita on jo tehty Tapiolan ja Koivusaaren asemilla. Tuoreimpana vuorossa oli Lauttasaari, jossa pelastamista harjoiteltiin huhtikuun lopussa neljänä päivänä yhteensä kahdeksan pelastusyksikön ja noin 30 palomiehen voimin.

”Ennen varsinaisen harjoituksen alkua metrojuna ajetaan ennalta suunnitellulle paikalle joko asemalle tai tunneliin, ja savukoneet ja pelastusnuket sijoitellaan paikoilleen. Käymme läpi pelastustilanteen skenaarion ja harjoituksen kulun”, kuvailee harjoituksen alkua johtava palomestari Jani Pitkänen Helsingin pelastuslaitokselta.

Metropalot harvinaisia maailmalla

Huhtikuun harjoituksessa varauduttiin metrovaunun tulipaloon asemalla.  Pelastettavina oli yhteensä kuusi nukkea, joista kolme pelastettiin vaunusta junan päästä, kaksi toisesta vaunusta ja viimeinen metron poistumiskäytävältä.

”Harjoitukset ovat 75-prosenttisesti teknisten järjestelmien testausta ja 25-prosenttisesti omien palomiestemme koulutustilaisuuksia. Testaamme pelastustoimintaa tukevia teknisiä laitteita mahdollisimman laajasti, ja pyrimme löytämään niissä piileviä mahdollisia vikoja ”, Pitkänen sanoo.

Pelastusharjoitukset järjestetään kaikilla asemilla ennen kuin asemat voidaan ottaa käyttöön.

”Metropalot ovat itse asiassa hyvin harvinaisia maailmanlaajuisestikin. Harjoittelemme nyt tilannetta, jossa joko tekninen vika tai muu äkillinen tapahtuma sytyttää metrojunassa voimakkaan tulipalon”, Pitkänen sanoo.

Savunpoisto vie savun mennessään

Harjoituksissa luodaan mahdollisimman todenkaltainen palotilanne, jotta pelastuslaitos pääsee testaamaan aseman toimivuutta ja omia taitojaan. Harjoituksen alussa savukoneet tupruttavat valkoista harjoitussavua asemalaiturille. Se on ihmiselle vaaratonta, mutta peittää tehokkaasti näkyvyyden – laiturin toiseen päähän ei pian enää näe.

Savu täyttää pikku hiljaa myös asemalle ajetun metrovaunun, josta nukkeja on tarkoitus pelastaa.

Varsinaisen hälytyksen käynnistää harjoituksessa mukana oleva HKL:n metrokuljettaja. Pian hälytys kaikuu ympäri asemaa kolmella eri kielellä, suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi: käyttäkää lähintä poistumistietä, seuratkaa vihreitä poistumisopasteita.

Samaan aikaan käynnistyy automaattinen savunpoisto, joka saa savuverhon hälvenemään nopeasti. Vettä virtaa suuttimista metrovaunun molemmilla puolilla metrojunan sammuttamiseen räätälöidyn sammutusjärjestelmän aktivoiduttua.

Turvaan liukuportaita tai evakuointihissejä pitkin

Ovet liukuportaisiin sulkeutuvat automaattisesti hälytyksen käynnistyessä – matkustajat pääsevät kulkemaan niistä ulos, mutta ovien sulkemisella pyritään estämään savun pääsy asemalaituria edemmäs. Vain ylöspäin kulkevat liukuportaat toimivat, jotta kukaan ei vahingossa pääsisi liikkumaan kohti alhaalla odottavaa tulipaloa.

Pelastusjärjestelyissä on muistettu myös liikuntarajoitteiset – aseman molemmista päistä löytyy evakuointihissi, jolla ne, jotka eivät voi käyttää liukuportaita, pääsevät ylös turvaan. Hissi ajaa automaattisesti hälytyksen saatuaan palokerrokseen ja avautuu vasta turvallisessa uloskäyntikerroksessa.

Palomiehillä on myös käytössään oma, pelastuskäyttöön tarkoitettu hissinsä.

Pelastusnuket vastaavat painoltaan oikeita ihmisiä

Harjoituksissa potilaina toimivat nuket, jotka viedään ensimmäiseksi palon tavoittamattomiin turvatilaan – tässä tapauksessa liukuporrasalueen ovien taakse, jossa savua ei ole.

”Täällä tarvitaan kantoapua”, sanoo nukkea kantava palomies radiopuhelimeen. Nuket vastaavat oikeita ihmisiä, ne painavat 70–80 kg. Harjoituksessa yhden nuken kantamiseen osallistuu vähintään kaksi pelastajaa.

Palomiehet kumartuvat nukkejen puoleen ja sitovat ne kiinni kantoalustoihin kuin oikeat potilaat. Aikaa ei kuitenkaan ole hukattavaksi, koska nukkeihin kiinnitetyt laminoidut infolaput kertovat osan potilaista olevan vakavastikin loukkaantuneita.  Paikalla on myös ensihoidon henkilökuntaa, joka tositilanteessa auttaisi.

Palomiehet nostavat kantoalustat rivakasti ylös ja kantavat niitä kohti evakuointihissejä. Ne ovatkin lähellä, aivan liukuportaiden vieressä.

Myös tunnelista pelastamista harjoitellaan

Kun nuket on saatu turvallisesti hissiin ja asemahalliin, on tilanne asemalaiturilla jo rauhoittunut. Savu on hälvennyt, ja valvomossa neuvotellaan siitä, mistä metron kuilusta savua tuuletetaan ulos. Oikeassa tilanteessa ambulanssit tulisivat vastaan asemalle, nyt pelastuslaitoksen ajoneuvot ympäröivät jo asemaa.

Harjoituksen kulku käydään lopuksi läpi kaikkien harjoitukseen osallistuneiden kanssa. Palomiehet riisuvat kypäränsä ja keskittyvät kuuntelemaan harjoitusta johtanutta Jani Pitkästä.

”Hyvin meni kaiken kaikkiaan, kiitos kaikille”, Pitkänen sanoo.

 

Lisätietoja:

Länsimetron palautepuhelin:  050 377 3700