Länsimetron seuraava louhintaurakka käynnistyy Matinkylässä. Työtunnelin urakan toteuttaa YIT Rakennus Oy. Urakan arvo on vajaa 2 miljoonaa euroa. Määräaikaan mennessä Länsimetro sai kuusi tarjousta.
Työt Matinkylässä käynnistyvät marras-joulukuussa työmaa-alueen perustamisella. Louhintatöihin päästään ensi vuoden alussa. Infotilaisuus alueen asukkaille ja toimijoille järjestetään marraskuussa.
Kiinnostus Länsimetron louhintaurakoihin on pysynyt korkealla kaikissa urakoissa
Parhaillaan kyselyssä oleviin Lauttasaaren ja Karhusaari-Keilaniemen ratatunneleiden louhintaurakoihin ilmoittautui useita urakoitsijoita sekä Suomesta että ulkomailta.
– Kehäradan louhinnoista alkaa vapautua kapasiteettia sopivasti Länsimetron suurien urakoiden alla. Toistaiseksi Länsimetron urakat ovat Ruoholahden urakkaa lukuun ottamatta olleet pienempiä työtunneliurakoita. Näiden valmistuttua töitä jatketaan välittömästi ratatunneliurakoilla. Seuraava suurempi urakka on Lauttasaaren ratatunneliurakka, josta päätetään marraskuussa, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo.
Länsimetrolla neljä louhintaurakkaa käynnissä
Kaikkiaan Länsimetro on solminut neljä louhintaurakkasopimusta. Ruoholahden ratatunnelin louhintaurakan voitti Lemminkäinen Infra Oy, Lauttasaaren ja Koivusaaren työtunneleiden louhintaurakan työyhteenliittymä METRO, Karhusaaren ja Keilaniemen työtunneleiden louhintaurakan Kalliorakennus-Yhtiöt ja Otaniemen työtunnelin louhintaurakan YIT Rakennus Oy.
Syyskuussa Länsimetro-projektin henkilövahvuus oli 350 henkilöä. Heistä noin sata oli rakentajia, reilut 200 suunnittelijoita ja loput rakennuttamistehtävissä.
Työt etenevät vauhdilla
Ruoholahdessa ratatunnelia on jo louhittu reilusti yli 700 metriä ja Salmisaaren ranta saavutetaan vuoden vaihteessa. Lauttasaaressa ostoskeskuksen viereen sijoittuvan työtunnelin avolouhinta on lähes valmis. Myllykallion työtunnelin louhinta valmistuu tammikuussa. Koivusaaressa työtunnelin avolouhinta on alkamassa. Ratatunnelilouhinnat Lauttasaaressa alkavat ensi vuoden alkupuolella Myllykallion työtunnelin valmistuttua.
Espoossa louhinnat alkoivat Otaniemestä elokuussa. Seuraavaksi käynnistyi Keilaniemen työtunneliurakka. Espoon ensimmäinen iso ratatunneliurakka Karhusaari-Keilaniemi välillä käynnistyy keväällä. Tapiolassa Espoon kaupungin kanssa yhteistyössä toteutettavat maanrakennustyöt valmistuvat ensi kesän aikana, jonka jälkeen alkavat louhintaurakat.
Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.
Lisätietoa
Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen@lansimetro.fi