Länsimetron Espoon louhinnat käyntiin Otaniemestä

Länsimetron ensimmäinen louhintapaukku Espoossa ammuttiin Otaniemessä maanantaina 23.8.2010. Seuraavana on vuorossa Keilaniemi, jossa louhinnat käynnistynevät lähipäivinä. Metron rakentaminen alkoi Espoossa Tapiolasta maanrakennusurakoilla kesäkuun alussa.

Otaniemen ajotunnelin louhintaurakoitsijana toimii YIT Rakennus Oy. Räjäytysten aikana avolouhintavaiheessa Tekniikantien liikenne pysäytetään muutamaksi minuutiksi. Syyskuussa siirrytään tunnelilouhintaan, jolloin louhinnat eivät enää aiheuta katkoksia liikenteelle.

Keilaniemen avolouhinnat aiheuttavat puolestaan katkoksia Karhusaarentien ja Miestentien liikenteeseen. Keilaniemen ja Karhusaaren ajotunneliurakat louhii Kalliorakennus-Yhtiöt Oy.

Alustavan aikataulun mukaan Otaniemen louhinnat ajotunneliurakan osalta valmistuvat helmikuussa 2011. Tunnelin louhinta etenee noin 2-4 metriä päivässä. Ajotunnelin pituus on noin 450 metriä.

Ennen louhinnan aloittamista Otaniemen kiinteistöt on katselmoitu Länsimetro Oy:n toimeksiannosta. Lisäksi urakoitsijan toimeksiannosta kartoitetaan vaikutuspiirin tärinäherkät laitteet sekä samalla määritellään tärinämittauspisteet. Louhintatärinöitä mitataan jatkuvasti useilla tärinämittareilla, joita sijoitetaan louhinnan etenemisen mukaan louhintakohdetta lähimpänä oleviin rakennuksiin.

Työt jatkuvat ratatunneliurakalla ajotunnelin valmistumisen jälkeen. Kaikkiaan metron tunnelilouhinnat jatkuvat vuoteen 2013 asti.

Lisätietoja

projektipäällikkö Visa Myllymäki, YIT Rakennus Oy, puh. 400 356 593
toimitusjohtaja Matti Kokkinen, Länsimetro Oy, puh. 050 347 1558