Länsimetron kiskoasennus on edennyt niin, että kiskot on asennettuna molempiin metrotunneleihin Ruoholahdesta Keilaniemeen saakka. Pohjoisen metrotunnelin kiskoja on asennettuna jo Tapiolan puolelle. Kiskoasennus etenee ripeästi siten, että syksyllä koko linja on asennettuna. Myös virtakiskoasennus on käynnistetty ja ajovirta voidaan kytkeä tammikuussa 2016. Metro Matinkylään asti avataan liikenteelle 2016 elokuussa.
– Liikennöinti alkaa elokuussa 2016 kuljettajien ajamilla junilla ruuhka-aikaan 2,5 minuutin vuorovälillä nykyisen 4 minuutin sijaan koko metrossa. Palvelutaso paranee vuorovälin lyhentyessä ja kapasiteetti tulee riittämään, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.
Metroliikenne alkaa kahdella linjalla Matinkylä – Vuosaari ja Tapiola – Mellunmäki. Metro Kivenlahteen valmistuu 2020.
– Kaupunkirakenne tiivistyy metron myötä. Etelä-Espoo kasvaa noin 70 000 asukkaalla vuoteen 2050 mennessä. Metron palvelutaso turvataan tuleva maankäyttökin huomioiden, toteaa Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko.
Kiskoasennuksen etenemistä voi seurata länsimetron seurantapalvelusta www.lansimetro.fi -> seurantapalvelu.
Lisätietoja:
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen(at)lansimetro.fi
Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen. Ruoholahti – Matinkylä -osuuden rakentaminen saadaan pääosin valmiiksi vuoden 2015 loppuun mennessä. Matinkylä – Kivenlahti -osuuden rakentaminen on käynnissä. Osuus valmistuu 2020.