Skanska Infra Oy ja Länsimetro Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen Keilaniemen metroaseman rakentamisesta Espooseen. Sopimuksen arvo on noin 37,5 miljoonaa euroa.
Urakkaan kuuluvat Keilaniemen metroaseman asemahallin ja maanpäällisten sisäänkäyntien sekä huoltotunnelin, teknisten tilojen sekä Karhusaaren tunnelin rakennustyöt. Rakentaminen on alkanut, ja metroasema valmistuu marraskuussa 2015.
Keilaniemen metroaseman rakentamiseen kuluu muun muassa 14 000 kuutiometriä betonia, 1 200 tonnia raudoitteita ja 55 000 neliömetriä laudoitusta.
– Keilaniemen asema on keskellä Espoon merkittävintä yrityskeskittymää. On hienoa, että tällekin asemalle saatiin taitavat toteuttajat. Louhintojen päättyminen ja siirtyminen rakennusvaiheeseen kertoo hankkeen sujuvasta etenemisestä, toteaa Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.
– Vuoden loppuun mennessä kaikkien asemien rakennusurakat on kilpailutettu. Metron suunnitteluun ja rakentamiseen on tähän mennessä kulunut n. 1 650 henkilötyövuotta. Kun kaikki on valmiina, töitä on tehty yhteensä yli 4 900 henkilötyövuotta, Kokkinen jatkaa.
Länsimetron valmistuttua pääkaupunkiseudun metroliikenne jatkuu Ruoholahdesta Lauttasaaren kautta Espooseen, Matinkylään. Länsimetro tulee kuljettamaan yli 100 000 matkustajaa päivässä.
Lisätietoja
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen@lansimetro.fi
Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen Ruoholahdesta Matinkylään. Tavoitteena on käynnistää metroliikenne rakenteilla olevalla osuudella vuoden 2015 lopulla. Yhtiö perustettiin vuonna 2007. Länsimetron toimipiste sijaitsee Tapiolassa, Espoossa. www.lansimetro.fi