Länsimetro Oy ja työyhteenliittymä Metro (suomalainen Destia ja tsekkiläinen Metrostav a.s.) allekirjoittivat maanantaina sopimuksen Karhusaaren metrotunnelilouhinnasta. Urakka käsittää kahden rinnakkaisen noin 1,3 kilometrin pituisen metrotunnelin louhinnan kaupunkien rajalta länteen. Urakan arvo on noin 15,5 miljoonaa euroa.
– Työyhteenliittymä Metro on jo louhimassa Koivusaaren ja Lauttasaaren ajotunneleita. Myllykallion työtunnelin louhinnat he saivat valmiiksi viime vuoden lopulla. Kokemuksemme käynnissä olevista ajotunneliurakoista ovat hyviä. Töitä tehdään tarmokkaasti ja ammattitaidolla. Nyt solmittuun urakkaosuuteen sisältyy Karhusalmen alitus, joka on louhintojen kannalta vaativa paikka, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo.
Metrotunneliurakka käynnistyy huhtikuussa Karhusaaren ajotunnelin valmistuttua. Nyt solmittu louhintaurakka jatkuu vuoden 2013 alkupuolelle.
Länsimetron reitti Ruoholahdesta Matinkylään on 13,9 kilometriä, joten kaikkiaan metrotunnelia louhitaan lähes 28 kilometriä. Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.