Länsimetron ensimmäisen ison metrotunneliurakan louhii Kalliorakennus-Yhtiöt. Urakka käsittää kaksi noin kahden kilometrin pituista metrotunnelia Lauttasaaren salmen rannasta länteen sekä Lauttasaaren aseman ja sen sisäänkäyntien louhinnan. Urakan arvo on runsaat 21 miljoonaa euroa.
– Olemme tyytyväisiä, että kiinnostus Länsimetron urakoihin on pysynyt korkealla ja hinnat kilpailukykyisinä. Lauttasaaren urakkaan lähetti tarjouksensa seitsemän urakoitsijaa, ja mukana oli myös ulkomaisia toimijoita, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen toteaa.
Vuonna 2011 käynnistyvät Länsimetron loputkin louhintaurakat. Seuraavaksi päätetään Karhusaaren louhintaurakasta, johon tarjoukset saapuvat joulukuun alussa. Tämän jälkeen kilpailutetaan Otaniemen, Koivusaaren ja Lauttasaaren salmen alittava louhintaurakka. Näihin on ilmoittautunut kahdeksan urakoitsijaa. Myös Urheilupuiston aseman maanrakennusurakan ilmoittautumiset ovat parhaillaan käynnissä.
Lauttasaaren metrotunneliurakka alkaa ensi vuoden alussa, jolloin Lauttasaaressa toimii kaksi louhintaurakoitsijaa. Työtunneleita louhii Destian ja Metrostavin työyhteenliittymä Metro, joka saa Myllykallion työtunnelin valmiiksi jouluun mennessä. Tämän jälkeen Kalliorakennus-Yhtiöt jatkaa metrotunnelilouhintaa Myllykalliosta sekä itään että länteen. Lauttasaaressa louhinnat jatkuvat vuoden 2012 loppuun saakka. Kalliorakennus-Yhtiöt louhii Länsimetrolle myös Karhusaaren ja Keilaniemen työtunnelit.
Metrotunnelia louhittu yli kilometri
Länsimetron alkupaukku ammuttiin tasan vuosi sitten Ruoholahdessa. Työtunneli valmistui kesäkuun alussa, jonka jälkeen aloitettiin varsinaisen metrotunnelin louhinta. Ensimmäinen kilometri metrotunnelia saatiin louhittua marraskuun alussa ja Salmisaaren ranta saavutetaan vuodenvaihteen jälkeen. Työtunnelityömaita on käynnissä kahdeksan ja yhdeksäs Matinkylässä alkamassa marras-joulukuun vaihteessa. Yhteensä työtunnelimetrejä on tähän mennessä kertynyt yli 600.
– Työtunneleiden louhinta on hidasta, sillä voimme edetä vain yhteen suuntaan. Metrotunnelia syntyy nopeammin, koska voimme louhia kahta metrotunnelia molempiin suuntiin neljässä tunneliperässä. Kun louhintatyöt ovat kiivaimmillaan ja urakat käynnissä koko linjan varrella, syntyy metrotunnelia reilusti yli kilometri kuukaudessa, Matti Kokkinen kertoo.
Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.
Lisätietoa
Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen@lansimetro.fi