YIT Rakennus Oy louhii sekä Lauttasaaren salmen metrotunnelit että Keilaniemen aseman ja metrotunnelit. Urakoiden yhteisarvo on lähes 23 miljoonaa euroa.
Lauttasaaren salmen alitus on pituudeltaan noin 350 metriä, joten merenalaista tunnelia salmen alla louhitaan yhteensä noin 700 metriä. Salmen kohdalla Länsimetron metrotunneli käy syvimmillään noin 57 metriä merenpinnan alapuolella. Louhinnat meren alla alkavat touko-kesäkuussa, kun Ruoholahden metrotunneliurakka on valmistunut.
Keilaniemen urakka käsittää kahden noin 1,3 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin sekä aseman louhinnan. Keilaniemen metrotunnelilouhinnat alkavat keväällä maalis-huhtikuussa.
Molemmat ovat vaativia urakoita. Meren alla louhittaessa edetään hitaasti ja erityistä turvallisuutta noudattaen. Keilaniemen urakassa puolestaan toimitaan herkkien kohteiden vaikutuspiirissä, sillä tunnelin lähellä sijaitsee paljon herkkiä laitteita ja toimintoja.
Lisätietoa
Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen@lansimetro.fi