Länsimetro-osuuden järjestelmistä, rakenteista ja niiden kunnosta on ajantasainen tieto saatavilla huoltokirjassa, mikä mahdollistaa metroinfran tehokkaan hallinnan kaikissa metroinfran elinkaaren vaiheissa.
Huoltokirjalla on tärkeä rooli osana metroinfran ylläpitoa ja elinkaarisuunnittelua. Huoltokirjan laatiminen rakennusaikana ja ylläpito käytön aikana ovat rakentamislakiin perustuvia velvoitteita, jotka koskevat myös Länsimetroa. Huoltokirja sisältää huoltosuunnitelmat keskeisille järjestelmille ja rakenteille. Järjestelmästä riippuen esimerkiksi kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä asennuksesta voidaan joutua vaihtamaan elinkaarensa päähän tulleita yksittäisiä osia tai laitekokonaisuuksia. Huoltokirjassa olevien suunnitelmien mukaisesti tehdään metroinfran ylläpito ja huoltoa. Huoltokirjaan on muun muassa ohjelmoitu huoltojen ajankohdat ja ohjeet huoltojen suorittamiseksi sekä kuvattu tehtävässä tarvittavia laitteita ja työssä huomioitavia työturvallisuusasioita.
Ajantasainen tieto on huollon onnistumisen avain arjessa
Huoltokirjaa käyttävät ensisijaisesti huolto- ja ylläpitotöitä tekevät henkilöt. Kaupunkiliikenne vastaa länsimetro-osuuden metroinfran operatiivisesta huoltotoiminnasta. Huoltokirjaa käytetään esimerkiksi aikataulutettujen huoltotehtävien tekemisen seurantaan, vikailmoitusten kirjaamiseen ja korjausten seurantaan.
–Pääasiassa tekninen valvomo kirjaa päivittäin huoltokirjaan havaittuja vikoja, joita huolto käy läpi ja kuittaa korjatuiksi. Viankorjauksien lisäksi huoltokirjaan määriteltyjen tehtävien kautta huoltohenkilöstö suunnittelee ennakkohuoltotyyppisiä töitä keskimäärin kuukaudeksi eteenpäin. Kuukausitasolla huoltokirjassa on keskimäärin 2 000 tehtävää, joita länsimetro-osuudella hoitavat Kaupunkiliikenteen 13 huoltohenkilöä ja ulkopuoliset palveluntuottajat, kertoo Kaupunkiliikenteen huoltomestari ja työnjohtaja Jouni Kekki.
Huolto- ja ylläpitotöiden kannalta on tärkeää, että huoltotilanteissa oikea tieto on saatavilla välittömästi. Huoltohenkilön on löydettävä huollettavan kohteen dokumentit vaivattomasti ja nopeasti. Huoltokirjaa voi käyttää web- ja mobiilisovellusversiolla, josta huoltoja koskevaa tietoa voi hakea kännykällä. Hakukriteerinä voi olla esimerkiksi sijainti-, järjestelmä- ja laitetiedot. Huoltokirjaan tallennetaan myös käytön aikaista tietoa huoltotehtäviin ja viankorjauksiin liittyen.
–Huoltokirja on huoltotoimintaa tekevien henkilöiden arkinen työkalu, joka avataan ensimmäisenä työpäivän alussa. Toimistolla koneen ääressä käytetään web-versiota, josta saa laajemman näkymän huoltotehtäviin. Mobiili on taas asemilla tehtävissä kenttätöissä kätevämpi, kun kännykällä voi kuitata tehtävät suoritetuiksi tai lisätä tehtäviä, Kekki kuvailee.
Metroinfran omistaja seuraa huolto- ja ylläpitotöiden toteutumista
Länsimetro seuraa huoltokirjan huoltotöiden toteumista länsimetro-osuudella. Länsimetron tehtävänä on johtaa, ohjata ja seurata huolto- ja ylläpitopalveluiden toteuttamista infran elinkaarelle asetettujen vaatimusten mukaisesti. Huoltokirja on myös keskeinen tietolähde pidemmän aikavälin huolto- ja ylläpitotarpeiden tarkastelussa ja suunnittelussa, toimenpiteiden ennakoinnissa ja suunnittelussa.
Kaupunkiliikenne raportoi kuukausittain Länsimetrolle huoltokirjan suoritteiden mukaisesti huollon ja kunnossapidon toteumat eli toimittaa raportit siitä, kuinka huollot käytännössä sujuvat, etenevätkö huollot suunnitellusti. Toteumaraportointi tekee huolto- ja ylläpitotöiden toteutumisen tilannekuvan läpinäkyväksi molemmille osapuolille, auttaa toiminnan seuraamisessa ja kehittämisessä. Tilannekuvaa käydään läpi yhteisissä tapaamisissa pitkin vuotta. Lisäksi huoltokirjasta saa tarvittaessa esimerkiksi tiettyä järjestelmää tietyltä aikaväliltä koskevia raportteja.
–Huolto- ja viankorjaussuoritteiden seuranta ovat merkittävä osa toiminnan laadun ja tehokkuuden seurantaa. Yhtenä Länsimetron ja Kaupunkiliikenteen välisen yhteistyön ja toiminnan laadun mittaamisen keinona käytetään huolto- ja kunnossapitosuoritteiden seurantaa, Länsimetron kiinteistö- ja infrajohtaja Juhani Penttilä kertoo.