Arvion mukaan edellytykset liikenteen alkamiselle ovat Tapiolaan huhtikuussa, Matinkylään kesäkuussa

Yhteiskoekäyttötestaukset onnistuneesti tehty kolmella asemalla – arvion mukaan edellytykset liikenteen alkamiselle ovat Tapiolaan huhtikuussa ja Matinkylään kesäkuussa

Länsimetron Aalto-yliopiston, Keilaniemen ja Tapiolan asemien turvallisuus ja
käytettävyys on testattu yhteiskoekäyttötesteissä. Ruoholahti–Tapiola-osuuden testaus
saadaan päätökseen tammikuun aikana. Tämän jälkeen on viranomaistarkastusten
vuoro. Tämän hetken arvio on, että länsimetron vastuulla olevat työt ovat valmiina
Tapiolaan asti huhtikuussa ja Matinkylään kesäkuussa. HSL päättää
matkustajaliikenteen alkamisen ajankohdan myöhemmin saatuaan tiedon tarkemmasta
valmistumisajankohdasta.

Aalto-yliopiston, Keilaniemen ja Tapiolan nk. yhteiskoekäyttötestaukset on hyväksytysti
tehty. Koivusaaren ja Lauttasaaren asemien yhteiskoekäyttö on alkanut.
– Asiantuntijoidemme arvio kolmen aseman testausten jälkeen on, että länsimetron
puolesta valmius liikenteen alkamiseen syntyy Tapiolaan huhtikuussa ja
Matinkylään kesäkuussa. Aikataulu tarkentuu tammi-helmikuun vaihteessa
testien edetessä, kertoo Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.

Koko hankkeen yhteiskoekäyttövaihe päättyy arvion mukaan maaliskuussa 2017, jolloin
kaikki asemat ja ratalinja on testattu. Samaan aikaan ajetaan koeajoja koko linjalla.
Pääosin yhteiskoekäytöt ovat sujuneet hyvin. Osassa testejä on löydetty virhetilanteita tai poikkeamia, jotka on korjattu ja testi uusittu.

– Jokainen asema on stadionin kokoinen rakennelma, jonka turvallisuutta ohjaavat
ja säätelevät kymmenet eri järjestelmät. Asemien välissä on yhteensä 28
kilometriä ratatunnelia ja 15 pystykuilua. Tämän kokonaisuuden testaaminen ja
sen toimintavarmuuden ja turvallisuuden varmistaminen on nyt tärkein
tehtävämme, toteaa Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.

Yhteiskoekäytössä testataan eri järjestelmien, kuten kiinteistövalvonnan, turvaautomaation,sähkönsyötönvalvonnan, kulunvalvonnan, palosammutusjärjestelmien,
varavoiman ja savunpoiston toimintaa erilaisissa poikkeustilanteissa sekä niiden
palautuminen normaalitilaan poikkeustilanteen jälkeen. Yhteiskoekäyttötestausta
valvotaan HKL:n Herttoniemen valvomosta, joka valvoo metron metroliikennettä.
Samanaikaisesti voidaan testata kahta asemaa.

Espoon ja Helsingin pelastuslaitokset tekevät palotarkastukset ja palo- ja
pelastusharjoitukset, joiden jälkeen kaupunkien rakennusvalvontaviranomaiset voivat
hyväksyä asemien ja ratatunnelien käyttöönoton. HKL vastaanottaa radan ja asemat
hoitoonsa. HSL päättää matkustajaliikenteen aloittamisesta ja liityntäbussijärjestelmään
siirtymisen ajankohdan.

Lisätietoja:

Länsimetro Oy toimitusjohtaja Ville Saksi, puh. 040 823 2086

Länsimetron hallituksen puheenjohtaja, Olli Isotalo, puh. 050 593 3359