Kaitaan metrotyömaalla tehtiin historiallinen räjäytys 20.4., kun maanpinnalta puhkaistiin ensimmäinen läpikulkureikä metron maanalaiseen asemahalliin.
Tähän mennessä Kaitaan ratalinjasta ja asemasta on jo louhittu yhteensä 73,8 prosenttia. Lisäksi on louhittu yksi pystykuilu ja työtunneleita. Nyt alkoi kuitenkin ensimmäisen lopulliseen käyttöön tulevan sisäänkäynnin louhinta. Rakennusvaiheessa nyt puhkaistuun sisäänkäyntiin rakennetaan liukuportaat, jotka johtavat asemahalliin.
”Ensin puhkaisemme yhteyden asemahalliin, ja sen jälkeen lähdemme levittämään sisäänkäyntiä. Sisäänkäynnin louhinta vie noin kuukauden”, kertoo länsimetron Kaitaan työmaavalvoja Pentti Väyrynen.
Kuvissa Kaitaantien sisäänkäynnin täkkäystä ennen räjäytystä.