Uusi tilannekeskusinsinööri haluaa ymmärtää työmaan konkretiaa ja isoa kuvaa

Vili Korhonen (DI) on aloittanut tilannekeskusinsinöörinä Länsimetro-projektissa.

Korhosen tehtävänä on projektin aikataulun seuraaminen ja ajantasaisen tiedon tuottaminen päätöksentekoa varten. Länsimetron bigroomiin luotiin vuonna 2018 tilannehuone, jossa seurataan aikataulun lisäksi mm. hankkeen kustannuksia, laatua ja työturvallisuutta. Korhonen työskentelee tilannehuoneessa toisen aikatauluinsinöörin ja tilannekeskuspäällikön kanssa.

Korhonen valmistuu Tampereen teknillisestä yliopistosta tuotantotalouden diplomi-insinööriksi huhtikuussa 2019. Sivuaineinaan hän on opiskellut sähkötekniikkaa ja uusiutuvaa energiatuotantoa.

”Opinnot yhdistävät perinteisiä insinööri- ja kauppatieteitä”, Korhonen kertoo.

Korhonen teki diplomityönsä risteilyalusten sisustustoimituksia tekevälle Merima Oy:lle, ja aiemmin hän on tehnyt kesätöitä Sweco PM:n Ilmalan toimipisteellä.

”Kun tuli mahdollisuus tulla Länsimetro-projektiin mukaan, ajattelin heti, että onpa tosi mielenkiintoinen tilaisuus. Odotan oppivani projektinhallintaa, ja minua kiinnostaa nähdä, kuinka tämän kokoluokan hankkeessa pidetään kaikki langat käsissä – esimerkiksi sivu-urakoita on paljon, ja niiden aikatauluissa on paljon yhteensovittamista”, Korhonen sanoo.

Ensimmäisinä päivinään Korhonen perehtyy hankkeeseen ja tutustuu tunnelirakentamisen erityispiirteisiin.

”Olen sitä mieltä, että on ymmärrettävä myös konkreettisesti, mitä työmaalla tapahtuu, jotta voi auttaa hanketta menemään läpi aikataulussa ja tavoitteiden mukaisesti”, sanoo Korhonen.

Hän on tyytyväinen ilmapiiriin, joka projektista on välittynyt.

”Vaikuttaa siltä, että täällä arvostetaan muita ja annetaan vastuuta heti ensimmäisestä päivästä lähtien.”