Seuraavat vuodet ovat Länsimetrossa rakentamisen aikaa: kaikkien asemien ja ratalinjan urakat ovat käynnissä, ja 2022 alkaa käyttöönottovaihe. 2019 aikana rakentamisen tahti kiihtyy.
”Taustalla ovat viime vuoden onnistuneet hankinnat ja suunnittelu, joten alku on lupaava. Palaute sekä työmailta että bigroomista on ollut hyvää; meillä on täällä tekemisen meininki, työt etenevät kuten pitää ja ilmapiiri vaikuttaa hyvältä”, Saksi sanoo.
Tällä hetkellä rakentamisessa edetään aikataulu-, kustannus- ja työturvallisuustavoitteiden mukaisesti. Projektin toimintatapoja pyritään kehittämään koko ajan: vuoden alussa kaikkien kohteiden urakoitsijat kokoontuivat yhteen kick off -tilaisuuteen pohtimaan, kuinka kehittää kohteiden toimintaa ja oppia muilta.
Jatkuvaa oppimista korostetaan myös projektin omassa Metroakatemiassa, jossa järjestetään tänä vuonna muiden koulutusten lisäksi luentoja jaksamisesta ja hyvinvoinnista.
”Haluamme kiinnittää tänä vuonna huomiota erityisesti työhyvinvointiin. Tämä on iso hanke, ja voimme siksi kokeilla myös aivan uusia juttuja. Näen, että on julkisen toimijan velvollisuus kehittää rakennusalaa”, Saksi sanoo.
Hän haluaa, että jokainen länsimetrolainen voi tehdä työtään ammattiylpeydellä.
”Teemme työtä, jolla on tarkoitus. Metro on yleishyödyllinen hanke ja palvelee useita eri ihmisryhmiä pitkällä aikavälillä. Edes yksittäiselle työntekijälle kyse ei ole ikinä vain yksittäisestä ruuvista, vaan suuremmasta kokonaisuudesta: metro luo kestävämpää liikkumista, ja metron varteen keskittyy paljon uutta asuntotuotantoa ja yrittämistä”, sanoo Saksi.