Pienoismetrorata aloitti liikennöinnin Länsimetro-konttorilla Tapiolassa torstaina. Pienoismetroradan tavoitteena on havainnollistaa, millaista metroa Helsinkiin ja Espooseen rakennetaan.
Rata on rakennettu Länsimetron hankesuunnitelmaan tukeutuen ja kaikissa ratkaisuissa on pyritty jäljittelemään mahdollisimman paljon todellisuutta. Pienoismalliin on päässyt mukaan Tapiolan, Otaniemen ja Koivusaaren asemat.
– Pienoismallissa tunnelit ja asemat sisäänkäynteineen ja muine varusteineen on sijoitettu oikeille paikoilleen. Kaikki yksityiskohdat eivät silti metron osalta vastaa todellisuutta. Radan mutkat on suoristettu ja tunneli rakennettu vaakatasoon, jotta pienoismalli voitiin sijoittaa näyteikkunaan sekä ulkoa että sisältä ihailtavaksi, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo.
Pienoismetroradan avajaisissa puhui myös Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen. Hän korosti länsimetron tärkeyttä Espoon kehittymisen kannalta. Metro Otaniemeen, Tapiolaan ja Matinkylään avaa näillä alueilla aivan uudet kehityksen ja kasvun mahdollisuudet, joista hyötyy koko Espoo, Helsingin seutu ja Suomi.
– Toimiva joukkoliikenne on kaupungin kasvun edellytys. Raideliikenteeseen panostaminen on ympäristön ja tulevien sukupolvien kannalta kestävin vaihtoehto, Kokkonen sanoi viitaten metron tuleviin käyttäjiin, pienoismetroradan vihkineisiin Jousenkaaren päiväkodin esikoululaisiin.
Maailman ensimmäinen pienoismetrorata
Pienoismetroradan rakentamisesta vastanneen N Club Finland ry:n puheenjohtaja Tapani Tuomisen mukaan vastaavaa maanalaista pienoismetrorataa ei löydy muualta.
– Maanalainen maailma on tehty pienoismallissa näkyväksi poikkileikkauksilla ja tavoitteenamme on ollut näyttää niin paljon kulkevaa junaa kuin mahdollista. Maisemoinnin puolella olemme jonkin verran joutuneet tinkimään mittasuhteista, jotta ympäristön tunnistettavat maanmerkit ovat mahtuneet mukaan radalle.
N Club Finland ry:n pienoisrautatieharrastajilta metroradan rakentamiseen on kulunut tuhansia tunteja. Kuten oikean metronkin rakentamisessa, N Club Finlandilta löytyy mm. oma juna-, sähkö-, tunneli- ja maisemavastaava. Haastava rakennusprojekti kesti noin 9 kuukautta.
Avajaisten jälkeen pienoismetrorataa vielä testataan ja koeajetaan lisää. Tavoitteena on, että kevään aikana metrojunat kulkevat automaattiohjautuvasti pitkin päivää ja jopa iltaisin. Pienoismetrorataa voi tulla katsomaan Länsimetron konttorille Tapiolaan arkipäivisin 9-17 välisenä aikana. Samalla metrokonttorilla voi tutustua muihin länsimetron suunnitelmiin ja karttoihin.
Kuvia voi hakea seuraavasta linkistä: http://indav.pp.fi/lansimetro/
Lisätietoja
Matti Kokkinen, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja, puh. 050 347 1558
Tapani Tuominen, N Club Finland ry:n puheenjohtaja, puh. 044 3392 008
Länsimetro
Länsimetro Oy on Ruoholahti-Matinkylä metrolinjan tekninen toteuttaja, joka rakennuttaa, omistaa, ylläpitää, huoltaa ja kehittää 13,9 kilometrin pituisen maanalaisen metrolinjan liikennettä palvelevia raiteita, tunneleita, asemarakennuksia, pysäköintitiloja ja muita sen toimintaa palvelevia rakennelmia ja laitteita. Länsimetroon tulee seitsemän uutta asemaa. Länsimetron rakentaminen on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteishanke. Länsimetron toimipiste sijaitsee Tapiolassa.
N Club Finland ry
N Club Finland ry on suomalaisten N-mittakaavan (1:160) pienoisrautateiden harrastajien yhdistys, jonka kiinnostuksen pääkohteet ovat keskieurooppalaisen ja suomalaisen esikuvan mukaiset rautatiet ja N-mittakaavan moduuliradat. N Club Finland ry on perustettu vuonna 2007. Länsimetroa jäljittelevän pienoismetroradan rakentaminen on ollut yhdistyksen historian suurin yksittäinen projekti.
www.n-club-finland.org