Länsimetron ratatunnelit louhittu Ruoholahdesta Matinkylään

Länsimetron kahden rinnakkaisen 13,9 kilometriä pitkän ratatunnelin ja kahdeksan aseman tunnelilouhinnat ovat ohi. Tänään puhkaistiin Espoossa Matinsolmun kohdalla pidetyt tunnelitulpat molemmista ratatunneleista.

Tunnelien ja asemien louhinta on koko hankkeen vaikeimmin ennustettavissa oleva vaihe. Kallion laatu oli paikoitellen huonompaa kuin mitä maaperämittausten perusteella odotimme. Pääpiirteissään louhinnat sujuivat kuitenkin hyvin, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Täydennyslouhintoja tehdään kevään aikana Lauttasaaren ja Niittykummun asemilla sekä Matinsolmun ja Nelikkotien kuilujen kohdalla. Metron louhinnat ovat päättymässä, mutta louhintatöitä tehdään vielä muissa hankkeissa. Esimerkiksi Matinkylässä on käynnissä Metrokeskuksen rakentaminen ja siihen liittyvät louhintatyöt.

Rakentaminen on asemilla ja ratalinjalla hyvässä vauhdissa. Tukimuurielementeistä on asennettu 37 prosenttia ja asemien betonivaluista on tehty 11 prosenttia, Kokkinen kertoo.

Länsimetron louhinnat alkoivat Ruoholahdessa vuoden 2009 lopulla ja Espoossa kesällä 2010. Espoon louhintojen aloittaminen viivästyi vuodella kaavavalitusten vuoksi.

Lisätietoja

Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen@lansimetro.fi

Lisää kuvia Länsimetron Flickr-nettikansiossa

Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen Ruoholahdesta Matinkylään. Tavoitteena on saada rakentaminen päätökseen vuoden 2015 lopulla. Yhtiö perustettiin vuonna 2007. Länsimetron toimipiste sijaitsee Tapiolassa, Espoossa.